Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

FODMAP-hiilihydraattien välttäminen on helpottanut monia herkkävatsaisia. Kokeile kuukauden verran, auttaisiko esimerkiksi omenan vaihtaminen mandariiniin ja vehnän vaihtaminen kauraan tai kvinoaan.

Moni herkkävatsainen saa apua huonosti imeytyvien hiilihydraattien eli FODMAP-hiilihydraattien välttämisestä.

Ennen kuin pistää ruokavalionsa suurremonttiin, lievästi oireileva voi testata 4–5 muutoksella itse noin kuukauden verran, neuvoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Vaihda vaikka nämä

  1. ruisleivän sijasta 100-prosenttista kauraleipää
  2. vehnätuotteiden sijasta kauraa, tattaria, kvinoaa tai spelttiä
  3. omenan sijasta mandariinia tai kotimaisia marjoja (paitsi mustaviinimarjoja)
  4. vesimelonin sijasta hunaja- tai verkkomelonia
  5. sipulin tilalle ruohosipulia tai purjon tai kevätsipulin vihreää osaa. Valkosipulin mausta voi nauttia ilman vatsanväänteitä, kun pilkkoo kynnet desiin rypsi- tai oliiviöljyä ja valelee öljyä ruokiin

Jos kokeilu ei helpota oloa tai oireet ovat vakavia, kannattaa käydä lääkärin tai ravitsemusterapeutin vastaanotolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

FODMAP

Ärtyvän suolen oireyhtymään liittyvät ilmavaivat ovat yhteydessä ravinnon imeytymättömiin hiilihydraatteihin. Nämä ns. FODMAP-hiilihydraatit kulkeutuvat ohutsuolesta paksusuoleen synnyttäen runsaasti suolikaasuja.

FODMAP-hiilihydraatteja on runsaasti mm. seuraavissa:

  • linssit, pavut, herneet
  • sipulit
  • kaalit
  • makeiset ja elintarvikkeet, joissa on käytetty ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia
  • "vatsajogurtit" ja "terveysjuomat", jotka sisältävät lisättyjä kuituja, inuliinia ja frukto-oligosakkarideja
Sisältö jatkuu mainoksen alla