Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kysyimme hoito-ohjeet tavallisimpiin selkävaivoihin. Milloin pärjää kotikonstein, milloin on lähdettävä lääkäriin?

SYYNÄ HUONO ASENTO

”Kyyristelin taas tietokoneella koko päivän ja alaselkää jomottaa vietävästi. Mistä kivussa on kyse?”

Tietokonetyö ja huonot istumisasennot ovat heikentäneet vatsasi ja selkäsi lihaskestävyyttä ja -voimaa. Tiesitkö muuten, että istuminen nostaa välilevyjen painetta jopa nelinkertaiseksi siihen verrattuna että seisoisit?

Istualtaan työskentelyssä ei itsessään ole mitään vikaa, mutta tämän päivän hiirityöläisen ongelma on se, että liikunnasta tulee puutetta. Tuskin sinäkään liikut tarpeeksi tietokonetyösi vastapainoksi, ja sen seurauksena olet saanut niin sanottuja epäspesifisiä tai toiminnallisia selkäkipuja. Tyypillistä niille on, että kivut tulevat, kestävät aikansa ja menevät pikku hiljaa ohi. Valitettavasti joskus vaivat myös kroonistuvat.

Kivun kokeminen on yksilöllistä. Aivoissa syntyy aistimus, jonka tarkoitus on varoittaa ja suojella kehoa. Aivomme ovat kuitenkin sellaiset, että ne tuppaavat oppimaan. Kun hermosi välittävät viestin, ettei kaikki ole alaselässäsi hyvin, toistuessaan annat tuolle viestille nimen ”kipu”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mikä avuksi?

  • Käytä ensiapuna äkilliseen selkäkipuun kylmäpakkausta tai liinaan kietaistua jäätä. Kylmä hoitaa kipua vähentämällä kipuaistimuksen kulkua aivoihin ja hidastaa kipukohdan aineenvaihduntaa.
  • Kylmän ohella voit kokeilla lämpöä, vaikkapa mikrossa lämmitettävää kauratyynyä. Lämpö ei hoida kivun tunnetta, mutta tehoaa rentouttamalla lihaksia. Toiset hyötyvät kylmästä ja toiset kuumasta.
  • Tulehduskipugeelit, kuten diklofenaakki tai piroksikaami, auttavat, jos sinulla on aikaa levittää geeliä kipukohtaan neljästi vuorokaudessa. Ota suun kautta tarpeen mukaan kipulääke parasetamolia yhden gramman annoksena kolmesti päivässä.
  • Tärkein omahoito-ohjeesi tulee tässä: liiku päivittäin ainakin puolen tunnin ajan niin että hikoilet ja hengästyt.
  • Tauota työtäsi vähintään kerran tunnissa ja nouse välillä seisaallesi sekä taivuttele selkää joka suuntaan, erityisesti taakse ja sivuille.
  • Tarkista työasentosi: katso että tietokoneruutu on suoraan edessäsi, jalkasi ovat istuessa tukevasti lattialla, hiirikäsi nojaa pöytään tai tukeen, selkä pysyy suorassa eikä tuolisi paina tai hierrä.

Milloin lääkäriin?

Jos selkäsi alkaa vaivata levossakin, kipu säteilee jalkoihin tai tunnet puutumisia ja pistelyitä, tilanne pitää selvittää. Lääkäriin on mentävä heti, jos ulosteen hallinta heikkenee, tulee halvausoireita tai kuumetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla


LEPOKIPU EI LIEVITY

”Kivun vuoksi nukun huonosti. Lääkkeistäkin saa vain väliaikaisen avun. Auttaako jokin tietty lääke?”

Tukirangan kipujen lievitys alkaa aina parasetamolilla, mutta kivun edetessä lääkitys suunnitellaan vaivan mukaan. Parasetamolin ohella tarvitaan yleensä tulehduskipulääkkeitä, jotka laannuttavat kudoksen tulehdusreaktioita.

Lääkkeet taittavat kivulta pahimman terän, mutta alaselkävaivat, niin kuin useimmat tuki- ja liikuntaelin­krempat, kysyvät lievittyäkseen aikaa ja vaivaa: elintapamuutoksia, liikuntaa, painonpudotusta ja arjen tottumusten tarkistusta.

On järkevää, että kyseenalaistat tulehduskipulääkityksen etenkin pitkäaikaisessa, kuukausia kestävässä käytössä. Tulehduskipulääkkeet ärsyttävät mahaa ja altistavat jopa suolistoverenvuodoille. Kivun lääkintä on kuitenkin usein tarpeen, älä siis tyystin karta lääkitystä, jos lääkäri on sitä sinulle suositellut.

Mikä avuksi?

  • Suosi vatsaystävällistä parasetamolia.
  • Jos se ei pure kivulta kärkeä, ota lisäksi tulehduskipulääke.
  • Fysioterapiassa sinulle laaditut lihas­harjoitteet helpottavat kipua pitkittyneessä selkäkivussa. Liiku ylipäätään kivun ehdoilla mutta päivittäin.
  • Lisäapuna voisit kokeilla selän manipulaatiohoitoa.  

Milloin lääkäriin?

Jos ilman reseptiä saatavat lääkkeet eivät helpota oloasi tarpeeksi, lääkäri saattaa määrätä vahvempia opiaattipohjaisia kipulääkkeitä, hermokipulääkkeitä tai lihaksia rentouttavia lääkkeitä. Ne saattavat auttaa kohentamaan myös yöunesi laatua.

LIHAKSET JUMISSA

”Syksy sai minut pitkästä aikaa punttisalille. Nyt alaselkäni on kireän tuntuinen, arka, polttava ja raihnainen. Mitä tein väärin?”

Olet saanut lihasperäisiä rasituskipuja, jotka voivat tulla myös syvemmältä kuin lihaksista. Kun selässä olevat herkät hermorakenteet ärtyvät, kivun viesti yltää lihakseen aiheuttaen kivuliaita spasmeja ja kireyttä.

Tämä laajentaa ja pahentaa selän kipua muuttaen sen hyvin araksi liikkeille. Kipujesi taustalla saattaa olla myös iän karttuessa ilmenevää välilevyrappeumaa, joka alkaa oirehtia liian kovasta treenitahdista.

Mikä avuksi?

  • Kovin kivuliaana ei kannata treenata, mutta liikkeellä oleminen vähentää ja helpottaa kipuoiretta lihasten rentoutuessa. Kun kipu tokenee, ala harjoittaa selän syviä, pieniä lihaksia eikä vain niitä isoja ja pinnallisia. Ota kuntosaliohjaajaa hihanvarresta ja kysy, miten se tapahtuu.
  • Voit myös kohentaa alaselän syviä lihaksia kotilattialla. Pilates- ja joogaoppaista voi ottaa mallia.
  • Hoida vaivaa paikallisesti kylmällä tai lämpimällä ja tarvittaessa kipulääkkeillä.
  • Älä rehki liikaa alkuun. Muista välipäivät ja odota, että kipu laantuu.

Milloin lääkäriin?

Et tarvitse lääkäriä tähän vaivaan. Aloita kuntoilu vastaisuudessa rauhallisemmin.

ISKIAS ISKI

”Apua, hirvittävä, pistosmainen vihlonta peffan ja alaselän välimaastossa. Kipu levisi sieltä polveen saakka. Mitä tämä on?”

Vaiva kuulostaa iskiakselta. Toisena vaihtoehtona voisi olla risti-suoliluun nivelkipu tai kolmantena lantiorenkaan takaosan rakenteista johtuva kipu.
Iskiaksen tunnistaa siitä, että se kipuilee tökkivästi pakaran ja lonkan liepeillä mutta säteilee myös polven alapuolelle jalkaterään saakka. Iskiakseen liittyy pistelyä, puutumista, tuntohäiriöitä ja mahdollisesti lihasheikkoutta.

Risti-suoliluunivelen kivussa kipu paikantuu pakaran alueelle, joskin säteily voi yltää reiden takaulkoreunasta polven alapuolelle. Oireisiin ei liity alaraajaheikkoutta.

Iskiasoireet juontavat juurensa välilevyn rappeumasta ja sen pullistumasta. Geenit, ylipaino, raskas työ, tupakointi ja selän vammat saattavat altistaa iskiakselle. Iskias voi ilmaantua myös hoikalle ja hyväkuntoiselle. Joskus tukalan kiusan syypää on kapeassa hermojuurikanavassa.

Mikä avuksi?

  • Äkillinen kipu vaatii yleensä kipulääkitystä ja ajoittaista lepoa.
  • Vältä istumista ja liiku kivun sallimissa rajoissa.
  • Iskiasta ja kahta muutakaan kiputyyppiä ei voi aina ehkäistä ennalta, mutta painonhallinta, tupakoimattomuus ja säännöllinen liikunta ovat hyödyksi.

Milloin lääkäriin?

Jos kipu säteilee jalkaterään asti ja podet alaraajan, erityisesti nilkan ojennuksen tai koukistuksen heikkoutta, sinulla on alaraajan tuntohäiriöitä, puutumista tai virtsaumpi. Tai jos kipu vaivaa yöllä, painosi putoaa, ruoka ei maita, olet kuumeinen tai oireet pahenevat sietämättömiksi.

KIPUJA KULUMASTA

”Lääkäri kertoi, että selkäkipujeni taustalla on selkärangan kulumaa. Mitä kuluma tarkoittaa?”

Kaikkien selkäranka kuluu, kun vuosien saatossa selkärangan nikamien välissä olevien levyjen vesipitoisuus alenee, nikamavälit madaltuvat ja välilevyihin tulee pieniä repeytymiä.

Etenkin etukumarassa istuminen ja väärät nostoasennot lisäävät välilevyn takaosan painetta ja aiheuttavat kivun tunnetta.
Pitkä paikallaanolo hidastaa välilevyn aineenvaihduntaa. Siksi sinun olisi syytä satsata kroppasi hyvinvointiin sekä töissä, työmatkoilla että vapaalla.

Mikä avuksi?

  • Pidä pieniä taukoja kerran tunnissa. Verryttele, pyörittele ja venyttele paikkoja niin, että liike tuntuu selässäsi asti.
  • Tee hyötyreissut aina kävellen. Hiihdä tai pyöräile.

Milloin lääkäriin?

Lääkärintutkimusta tarvitset, jos kipu muuttuu, haittaa nukkumista tai säteilee muualle kehoon.

Asiantuntija: Markku Kankaanpää, fysiatri, dosentti, TAYS

Riikkainen

Kipupäiväkirja ?

Monissa eri yhteyksissä olen törmännyt neuvoon, että lääkärissäkäynnille olisi hyvä ottaa mukaan täytetty kipupäiväkirja muutaman viikon ajalta.

Mistä löytäisin selkäpotilaalle soveltuvan kipupäiväkirjan mallin (esim. havainnollinen kuva)? 

Millainen kipupäiväkirjan asettelu ja otsikointi kertoisi lääkärille mahdollisimman helppolukuisesti ja nopeasti juuri ne oleelliset asiat/tiedot joita hän tarvitsee? Tai onko valmiita kipupäiväkirjapohjia jostakin saatavana?

Vaikka kipu on jo liiankin tuttua ja  jokapäiväistä 24/7  vaihdelleen lievemmästä aina vaikeaan, sen tarkka sanallinen kuvaileminen on jostakin syystä ainakin minulle äärimmäisen vaikeaa lääkärin vastaanottokäynnillä erityisesti silloin, jos kipu ei juuri sillä hetkellä satu olemaan akuutisti päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla