Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olipa jalkavaiva millainen tahansa, ensiksi kannattaa laittaa kengät kuntoon.

Jalkineiden pitää olla tarpeeksi tilavat, jotta jalan luut ja lihakset pääsevät liikkumaan joka askeleella. Jalkaterän katapulttia ei saa kangistaa.

Liian pienissä kengissä jalat hikoilevat, hiertyvät ja iho menee herkästi rikki. Puristuvat varpaat vääntävät jalkaterää virheasentoon.

– Kengän pitäisi olla myös sellainen, että se joustaa keskiosasta kuin tiskirätti. Sisäkaaren kohdalla ei saa olla korotusta, koska kaari laskeutuu kävelyn aikana, toteaa jo eläkkeelle jäänyt jalkaterapian lehtori Riitta Saarikoski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

HYVÄ KENKÄ

  • Numeroa ei kannata tuijottaa liikaa, sillä jalkineiden istuvuus vaihtelee valmistajan ja kengän mallin mukaan. Ikääntyminen, raskaus ja ylipaino muuttavat nivelsiteiden rakenteita, ja jalan koko voi kasvaa.
  • Käyntivaraa on hyvä olla 1–1,5 senttiä, sillä jalkaterä pitenee seistessä ja kävellessä. Kengän kärki ei saa painaa varpaita. Jalka ei saa myöskään ”hölskyä” kengässä.
  • Korkeakorkoiset kengät ovat vain juhliin. Korkea korko kuormittaa jalkaterän etuosaa ja muuttaa kehon kulman, myös pohjelihakset saattavat kiristyä.
  • Sovita kengät molempiin jalkoihin ja kävele niillä kaupassa.
  • Sisäänaja uudet kengät ennen kuin otat ne jatkuvaan käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla