Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos kenkien sisäreunat kuluvat ja askelet sattuvat, syynä on jalkaterän virheasento. Lue asiantuntijan hoitovinkit.

Pakotusta, kulumia ja kuormitusta. Tätä on luvassa, jos jalan asento on virheellinen. Jalkasärky on aina hälytysmerkki siitä, ettei kaikki ole kohdallaan. Kipua ei pitäisikään koskaan sivuuttaa pelkkänä väsymisoireena.

— Jalkaterien virheasennot rasittavat niveliä, ja kipu yltää helposti polveen, lonkkaan ja jopa selkään saakka, jalkaterapeutti, emerituslehtori Riitta Saarikoski varoittaa.

Virheasentoja aiheuttavat muun muassa jalkojen rakenneviat, ikääntymisen tuomat vaivat, kovilla alustoilla kulkeminen sekä väärän kokoiset kengät ja korkkarit. Ylipaino ja erilaiset sairaudet ovat vielä omiaan lisäämään ongelmia.

— Sairauksista jalkoihin vaikuttavat eniten diabetes, nivelreuma, psoriasis ja monet neurologiset sairaudet. Seisomatyössäkin jalkojen virheasentojen riski kasvaa.

Vaivat tulevat vähitellen

Virheasennot syntyvät vuosien kuluessa. Syntipukkina voivat olla esimerkiksi huonot kengät, kuten kantanauhattomat sandaalit. Niitä joutuu puristamaan varpailla, jotta kengät pysyvät jalassa.

— Näin opitaan pikku hiljaa käyttämään jalkateriä väärin. Syynä virheasentoihin voivat olla  myös traumojen aiheuttamat kivut: ihminen väistää kipua ja virheellinen liikemalli jää päälle, sanoo jalkojen toimintaan ja hoitoon perehtynyt manipulatiivinen fysioterapeutti Ari Mäkelä.

Yleisimmin kipua ilmaantuu kantapään ja jalkapohjan alueelle.

— Tämä voi johtua nilkan ja jalkaterän liikerajoituksista ja jalkaterän lihasten toiminnan häiriöistä. Niiden seurauksena holvi- ja kaarirakenteet saattavat ”romahtaa”.

Ongelman voi tunnistaa itsekin:

— Jos kenkien sisäreunat kuluvat, on  syytä marssia jalkoja hoitavan asiantuntijan luokse.

Katse kenkiin

Jalkaterien virheasennot saattavat muuttaa koko raajan rakennetta. Ne altistavat nivelet vääränlaiselle kuormitukselle ja tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Yksinkertaisin tapa välttää vaivat ennalta on pitää tukevia kenkiä.

— Hyvissä kengissä käynti on vakaata, kengät eivät hankaa ja niillä on jalan lestiä mukaileva ohuehko ja taipuisa pohja. Korko kattaa leveydeltään koko kantapään eikä nosta sitä paria senttiä ylemmäs. Kärkiosa on myös pystysuuntaansa tilava, jotta varpaille on tilaa, Saarikoski luettelee.

Tärkeää on monipuolinen ja riittävän rasittava liikunta, sillä se ylläpitää lihasten ja nivelten kuntoa,  tasapainoa ja ylipäätään hyvää jalkaterveyttä. Liiallinen ja raju liikunta voi kuitenkin aiheuttaa rasitusvammoja, jotka puolestaan edistävät jalkavaivojen syntyä.

Saarikoski suosittaa paljain jaloin kävelyä.

— Se on kuin jalkajumppaa. Esimerkiksi säären etuosan kiputilat vähenevät, kun kävelet paljain jaloin.

Paljasjalkailu tekee hyvää myös jalkapohjan tuntoaistille, lihaksille sekä nivelille.

— Jos ei ole mahdollisuutta kävellä paljain jaloin, hanki kevytjalkineet, kuten Feelmaxit. Niissä polviniveleen kohdistuu vähemmän kuormitusta kuin tavalliset kengät jalassa, joten tutkijat olettavat, että kevytjalkineet ehkäisisivät polvikulumia.

Jumppaa ja tukea

Virheasentoja hoidetaan jalkaterapeuttien ja fysioterapeuttien suunnittelemalla jalkajumpalla, jossa liikkeet korjaavat jalkojen lihas-
tasapainoa ja linjausta.

Moni tarvitsee myös varpaiden oikaisijoita eli ortooseja sekä tukipohjallisia.

— Apuvälineet auttavat siirtämään painoa pois kipukohdasta. Silloin askel normaalistuu ja kehon toiminta alkaa tervehtyä.

Pohjalliset eivät kuitenkaan ole autuaaksi tekevä apukeino — toisin kuin moni olettaa.

— Pohjallisia käyttää neljä viidestä, kun niitä tarvitsisi vain joka viides. Monet myös tunkevat pohjalliset liian pieniin kenkiin, jolloin jalan lihakset eivät toimi luonnollisesti.

Yksilölliset tukipohjalliset ovat tarpeen, jos on synnynnäinen jalan asentovirhe, diabetes tai nivelreuma. Jalan tutkimukset on hyvä teettää jalka- tai fysioterapeutilla. Samalla kannattaa kysyä, missä tukipohjalliset voisi teettää.
 

— Osta niitä varten asiantuntijan suosittelemat kengät, sillä hukassa ollaan, jos pohjalliset tehdään muokkautuneisiin kenkiin. Kun kengissä on irrotettava pohjallinen, sen tilalle saa yksilöllisen pohjallisen, Saarikoski sanoo.

Jalkojen virheasentoihin pitäisi puuttua heti eikä sitten joskus. Vuosien odottelun jälkeen rakennevirhettä ei välttämättä saa kuntoon.

— Jos kotikonstit eivät helpota kipua parissa viikossa, kannattaa lähteä tutkimuksiin. Kaikkea voi hoitaa! Ja vaikka isompia jalkavaivoja ei olisikaan, ota tavaksesi käydä jalkaterapeutin pakeilla yhtä usein kuin hammastarkistuksessa: siis kerran vuodessa.

Asiantuntijat: Riitta Saarikoski, jalkaterapeutti ja jalkaterapian emerituslehtori
Ari Mäkelä, manipulatiivinen fysioterapeutti, PT Stuodio.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kivut jalkaterässä ovat piinallisia. Niitä taltutetaan levolla, kipulääkkeillä ja jumpilla, toisinaan tarvitaan leikkausta.

MIKÄ JALASSA VOI SATTUA?

● jalkapohjan jännekalvon tulehdus

● ukkovarpaan tyvinivelen kuluma

● vaivaisenluu

● varvasvälihermon pinne tai venymä

● liian pienet tai huonot kengät

● jalkojen virheasennot

● löysä nilkan nivelside

● heikot keskivartalolihakset

 

Olet lenkillä ja jalkaan iskee armoton kipu. On pakko pysähtyä. Loppumatka taittuu nilkuttaen. Jalkaterän ja nilkan kivuista on kokemusta lähes kaikilla. Se ei ole ihme, sillä onnistuuhan jokainen ottamamme askel vain lukemattomien luiden, jänteiden, lihasten ja hermojen yhteistyöllä.

– Jalkaterä on kuin jousipyssy, pieni katapultti, joka mukautuu alustaansa. Jos astut puun juureen, et ole heti nokillasi, toteaa ortopedian erikoislääkäri Jyrki Heinänen.

Tämä joustava ja herkkä rakenne tekee jalasta myös haavoittuvan. Sen jänteet ja hermot venyvät ja puristuvat herkästi. Syyt ovat monet: niitä voi etsiä niin perimästä ja ikääntymisestä kuin huonoista kengistä ja virheasennoista.

Syy jalan kipuihin saattaa löytyä myös aivan muualta kuin jalkapohjasta. Jos keskivartalon lihakset ovat heikot, kireät tai kuormittuvat väärällä tavalla, myös lantion, lonkkien ja polvien asento vääristyy. Se heijastuu kävelyyn. Jalkaterapiassa pyritäänkin vahvistamaan koko vartalon lihaksia.

Toisaalta jalkapohjan sisäkaaren madaltuminen voi säteillä kipuna jopa selkään ja polviin. Kävely on hankalaa ja jalka tuppaa kääntymään ulospäin.

Jalkapohja tulessa

Jalkapohjassa kulkee vahva jännekalvo, joka kiinnittyy toisesta päästään kantapäähän, toisesta päkiään. Jännekalvo leviää varpaiden väliin viuhkamaisesti kuin V-kirjain. Iän myötä jalkaholvi madaltuu ja kantakalvon ääripisteet siirtyvät kauemmaksi toisistaan.

– Silloin voi syntyä niin sanottu luupiikki, joka on plantaarifaskiitin kansanomainen nimitys, Jyrki Heinänen sanoo.

Röntgenkuvassa voi jopa näkyä piikki, mutta se ei ole kivun syy vaan seuraus. Kantakalvon tulehdus eli plantaarifaskiitti on tavallisin kantapääkivun syy erityisesti naisilla ja keski-ikäisillä miehillä. Kipu tykyttää yleensä kantapään alla, mutta joskus koko jalkapohja on tulessa.

– Aamun ensimmäiset askeleet ovat kivuliaimmat, sillä yöllä jalka on niin sanotussa ballerina-asennossa, ja kävelemään lähtiessä kantakalvo joutuu taas venymään. Joskus jalkapohja voi olla niin arka, että potilas pomppaa tuolista, kun lääkäri alkaa tutkia sitä, Jyrki Heinänen sanoo.

Plantaarifaskiitissa parin päivän lepo ja tulehduskipulääke ovat paikallaan. Kovassa kivussa ”tulipalon” rauhoittamiseen voidaan tarvita kortisonipistoksia.

Elämää helpottaa kovasti, kun kengät vaihtaa sellaisiin, joissa pohjan on tasainen. Silloin kantakalvo ei jännity joka askeleella.

Kantakalvo voi tulehtumisen sijaan myös repeytyä luun kiinnityskohdasta, jolloin kiputila kestää pitkään.

– Vaivassa voidaan turvautua ilmavasarahoitoon, joka aiheuttaa mikroskooppisia repeämiä kantakalvoon. Kun niitä on riittävästi, rappeuman eteneminen pysähtyy, kertoo Jyrki Heinänen.

Päkiässä salamoi

Jos päkiän tuntumassa salamoi, kihelmöi, puutuu tai tuntuu kuin kengässä hiertäisi kivi, syy saattaa piillä varvasvälihermossa.

Jalkapöytäluiden välissä kulkeva hermo voi puristua luiden väliin. Joskus se paksuuntuu, jolloin puhutaan Mortonin neuroomasta. Kivun vuoksi on pakko riisua jopa kenkä jalasta. Vaiva on tavallinen nuorilla ja keski-ikäisillä naisilla.

– Jos kengät ovat liian pienet, jalkapöydän luut eivät pääse kävellessä leviämään.

Samoin käy, kun kengät nauhoittaa liian tiukasti. Ei olekaan ihme, että hermot jäävät puristuksiin, Riitta Saarikoski sanoo.

Myös jalkapohjan tukirakenteiden, nivelsiteiden ja jänteiden löystyminen ikääntyessä altistaa hermojen venymiselle.

Jalkaterapeutti voi tehdä silikonista palkin, joka pitää jalkapöydän luut erillään. Joskus hernemäiseksi pallukaksi paksuuntunut hermo leikataan pois.

Ukkovarvas turpoaa

Jos jalkaterään tulee murtuma tai jalan päälle putoaa jotain painavaa, isovarpaaseen voi syntyä tyvinivelen kuluma. Särö vauhdittaa nivelrikon kehittymistä jalkaterän ja nilkan niveliin, ja tyvinivel jäykistyy. Kulumalle altistavat myös ikääntyminen, rasitus ja ylipaino.

– Tyypillistä on yösärky ja ukkovarpaan turvotus, myös varpaan liikuttelu sattuu, toteaa Jyrki Heinänen.

Jos kivut eivät taltu kortisonipistoksilla, voidaan tehdä tyvinivelen puhdistusleikkaus, joka parantaa tyvinivelen liikkuvuutta. Joskus nivel luudutetaan, jolloin kulunut nivel höylätään pois ja luiden päät yhdistetään titaaniruuveilla.

Vikaa nilkassa

Kävelyssä tuntuvat kivut voivat johtua myös nilkan nivelsiteistä. Löysä nilkka, joka voi olla perinnöllinen tai seurausta tapaturmista, muljahtelee herkästi ja saattaa pettää alta.

Nilkan nyrjähdykseen suositellaan nykyään kylmähoidon sijaan lämpöhoitoa.

Myös lymfahieronta, joka pistää kuona-aineet liikkeelle, auttaa. Joskus tarvitaan leikkausta, jossa venyneet nivelsiteet kiinnitetään langoilla pohjeluuhun.

 

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jokainen yskijä toivoo, että saisi edes nukkua rauhassa. Kokeile iltahunajaa!

YSKÄ ON HYVÄKSI, sillä se on elimistön tapa puhdistaa hengitystiet tunkeilijoista. Siitä huolimatta köhä ärsyttää ja haittaa elämää.

– Jos yskä jatkuu pitempään kuin pari viikkoa, sen syytä kannattaa lähteä selvittämään. Sillä yskä ei ole sairaus vaan oire, sanoo Kuopion yliopiston sairaala-apteekkari Toivo Naaranlahti.

Yskää voi hoitaa tehokkaasti vain jos sen syyn tuntee.

Toki oirettakin saa hoitaa, jos se käy omille tai muiden hermoille. Mutta mikä auttaisi sitkeään virusyskään?

– Näyttöä yskänlääkkeiden tehosta ei juuri ole, Toivo Naaranlahti sanoo.

Morfiinia tai kodeiinia sisältävät lääkkeet lamaisivat aivojen yskäkeskuksen, mutta niitä ei saa ilman reseptiä. Käsikaupassa myytävät yskänlääkkeet ovat siis pelkkää rahan menoa. Mikä sitten hillitsisi köhimistä ja rauhoittaisi öitä?

– Yskään voi kokeilla nenän kautta hengitettävää mentolia, jota myydään apteekissa, sekä vanhaa kunnon hunajaa.

Hunaja tehoaa tutkimusten mukaan ainakin lasten yskään, joten aikuisenkin kannattaa sitä kokeilla. Pari ruokalusikallista hunajaa liuotetaan lämpimään juomaan ja nautitaan illalla ennen nukkumaan menoa. Pitkään hunajajuomaa ei pidä lipittää, etteivät hampaat vahingoitu.

Jos yskän syy ei ole flunssa, se voi olla...

  1. ALLERGIA voi yskittää varsinkin siitepölyaikaan. Oire rauhoittuu parhaiten antihistamiineilla, joita saa apteekista myös ilman reseptiä.
  2. ASTMAN oire monilla on yskä. Heidän kannattaa pyytää lääkäriltä astmalääkkeeksi leukotrieeniantagonisti, joka auttaa myös yskään.
  3. REFLUKSITAUTIIN voi liittyä yskää. Jos haponeritystä estävät lääkkeet saavat yskän loppumaan, hakeudu tutkimuksiin.
  4. TUPAKKAYSKÄÄN tehoavat vain keuhkoahtaumataudin lääkkeet, joiden saaminen vaatii lääkärissä käynnin ja kunnon tutkimukset.
  5. TAPAYSKÄ selvittää kurkkua ja virkayskä tehostaa puhetta. Kumpikaan ei vaivaa öisin eikä niitä tarvitse hoitaa, elleivät ne häiritse itseä tai muita.