Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos kenkien sisäreunat kuluvat ja askelet sattuvat, syynä on jalkaterän virheasento. Lue asiantuntijan hoitovinkit.

Pakotusta, kulumia ja kuormitusta. Tätä on luvassa, jos jalan asento on virheellinen. Jalkasärky on aina hälytysmerkki siitä, ettei kaikki ole kohdallaan. Kipua ei pitäisikään koskaan sivuuttaa pelkkänä väsymisoireena.

— Jalkaterien virheasennot rasittavat niveliä, ja kipu yltää helposti polveen, lonkkaan ja jopa selkään saakka, jalkaterapeutti, emerituslehtori Riitta Saarikoski varoittaa.

Virheasentoja aiheuttavat muun muassa jalkojen rakenneviat, ikääntymisen tuomat vaivat, kovilla alustoilla kulkeminen sekä väärän kokoiset kengät ja korkkarit. Ylipaino ja erilaiset sairaudet ovat vielä omiaan lisäämään ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

— Sairauksista jalkoihin vaikuttavat eniten diabetes, nivelreuma, psoriasis ja monet neurologiset sairaudet. Seisomatyössäkin jalkojen virheasentojen riski kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaivat tulevat vähitellen

Virheasennot syntyvät vuosien kuluessa. Syntipukkina voivat olla esimerkiksi huonot kengät, kuten kantanauhattomat sandaalit. Niitä joutuu puristamaan varpailla, jotta kengät pysyvät jalassa.

— Näin opitaan pikku hiljaa käyttämään jalkateriä väärin. Syynä virheasentoihin voivat olla  myös traumojen aiheuttamat kivut: ihminen väistää kipua ja virheellinen liikemalli jää päälle, sanoo jalkojen toimintaan ja hoitoon perehtynyt manipulatiivinen fysioterapeutti Ari Mäkelä.

Yleisimmin kipua ilmaantuu kantapään ja jalkapohjan alueelle.

— Tämä voi johtua nilkan ja jalkaterän liikerajoituksista ja jalkaterän lihasten toiminnan häiriöistä. Niiden seurauksena holvi- ja kaarirakenteet saattavat ”romahtaa”.

Ongelman voi tunnistaa itsekin:

— Jos kenkien sisäreunat kuluvat, on  syytä marssia jalkoja hoitavan asiantuntijan luokse.

Katse kenkiin

Jalkaterien virheasennot saattavat muuttaa koko raajan rakennetta. Ne altistavat nivelet vääränlaiselle kuormitukselle ja tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Yksinkertaisin tapa välttää vaivat ennalta on pitää tukevia kenkiä.

— Hyvissä kengissä käynti on vakaata, kengät eivät hankaa ja niillä on jalan lestiä mukaileva ohuehko ja taipuisa pohja. Korko kattaa leveydeltään koko kantapään eikä nosta sitä paria senttiä ylemmäs. Kärkiosa on myös pystysuuntaansa tilava, jotta varpaille on tilaa, Saarikoski luettelee.

Tärkeää on monipuolinen ja riittävän rasittava liikunta, sillä se ylläpitää lihasten ja nivelten kuntoa,  tasapainoa ja ylipäätään hyvää jalkaterveyttä. Liiallinen ja raju liikunta voi kuitenkin aiheuttaa rasitusvammoja, jotka puolestaan edistävät jalkavaivojen syntyä.

Saarikoski suosittaa paljain jaloin kävelyä.

— Se on kuin jalkajumppaa. Esimerkiksi säären etuosan kiputilat vähenevät, kun kävelet paljain jaloin.

Paljasjalkailu tekee hyvää myös jalkapohjan tuntoaistille, lihaksille sekä nivelille.

— Jos ei ole mahdollisuutta kävellä paljain jaloin, hanki kevytjalkineet, kuten Feelmaxit. Niissä polviniveleen kohdistuu vähemmän kuormitusta kuin tavalliset kengät jalassa, joten tutkijat olettavat, että kevytjalkineet ehkäisisivät polvikulumia.

Jumppaa ja tukea

Virheasentoja hoidetaan jalkaterapeuttien ja fysioterapeuttien suunnittelemalla jalkajumpalla, jossa liikkeet korjaavat jalkojen lihas-
tasapainoa ja linjausta.

Moni tarvitsee myös varpaiden oikaisijoita eli ortooseja sekä tukipohjallisia.

— Apuvälineet auttavat siirtämään painoa pois kipukohdasta. Silloin askel normaalistuu ja kehon toiminta alkaa tervehtyä.

Pohjalliset eivät kuitenkaan ole autuaaksi tekevä apukeino — toisin kuin moni olettaa.

— Pohjallisia käyttää neljä viidestä, kun niitä tarvitsisi vain joka viides. Monet myös tunkevat pohjalliset liian pieniin kenkiin, jolloin jalan lihakset eivät toimi luonnollisesti.

Yksilölliset tukipohjalliset ovat tarpeen, jos on synnynnäinen jalan asentovirhe, diabetes tai nivelreuma. Jalan tutkimukset on hyvä teettää jalka- tai fysioterapeutilla. Samalla kannattaa kysyä, missä tukipohjalliset voisi teettää.
 

— Osta niitä varten asiantuntijan suosittelemat kengät, sillä hukassa ollaan, jos pohjalliset tehdään muokkautuneisiin kenkiin. Kun kengissä on irrotettava pohjallinen, sen tilalle saa yksilöllisen pohjallisen, Saarikoski sanoo.

Jalkojen virheasentoihin pitäisi puuttua heti eikä sitten joskus. Vuosien odottelun jälkeen rakennevirhettä ei välttämättä saa kuntoon.

— Jos kotikonstit eivät helpota kipua parissa viikossa, kannattaa lähteä tutkimuksiin. Kaikkea voi hoitaa! Ja vaikka isompia jalkavaivoja ei olisikaan, ota tavaksesi käydä jalkaterapeutin pakeilla yhtä usein kuin hammastarkistuksessa: siis kerran vuodessa.

Asiantuntijat: Riitta Saarikoski, jalkaterapeutti ja jalkaterapian emerituslehtori
Ari Mäkelä, manipulatiivinen fysioterapeutti, PT Stuodio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla