Suuri B12-vitamiinipitoisuus pienentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin. B12-vitamiinin puutos yleistyy vanhetessa, kun sen imeytyminen heikkenee.

Voiko B12-vitamiinin puute olla syy muistisairausepidemiaan, professori Hilkka Soininen?

Tärkeimmät etenevän muistisairauden aiheuttajat ovat Alzheimerin tauti ja verenkiertoperäisistä syistä johtuvat muistin ja tiedonkäsittelyn ongelmat. Vaikea B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa neurologisia oireita, myös muistiongelmia. Kuitenkin on todennäköisempää, että B12-vitamiinin puute vain myötävaikuttaa muistisairauksiin.

Mistä johtuu se, että yli 65-vuotiaista joka kymmenenneltä on todettu B12-vitamiinin puutos, ja on arvioitu, että jopa 70 prosenttia ikäihmisistä kärsii siitä tietämättään?

Vaikka monet heistä syövät maksaa, kalaa, lihaa, maitoa ja kananmunia, joista B12-vitamiinia saa yllin kyllin, B12-vitamiinin imeytyminen saattaa heikentyä vanhetessa. Vanhukset, erityisesti muistipotilaat, voivat kärsiä myös aliravitsemuksesta ja ruokavalio voi jäädä yksipuoliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mistä voi päätellä, että saa liian vähän B12-vitamiinia?

Ei mistään. Puutoksen löytää määrittämällä vitamiinitasot. Tämä laboratoriotutkimus kuuluu muistipotilaan perusselvityksiin. Lähetteen verikokeeseen saa terveyskeskuslääkäriltä.

Miten vitamiinivaje korjataan?

Jos todetaan vaikea puutos, B12-vitamiinia annetaan lihakseen ruiskeina. Ruokavalion tarkistus ja tarvittaessa apteekista saatava vitamiinilisä suun kautta toimivat ennalta ehkäisyssä.

Lue lisää:

Näillä resepteillä lisää B-vitamiinia ruokapöytään
Vitamiinit - mistä ja miten paljon?
Kerää vitamiinipommit luonnosta

  • vilja (mielellään täysjyvä)
  • kasvikset (erityisesti vihreät)
  • liha
  • maksa
  • kala
  • maitovalmisteet
  • pähkinät
  • siemenet

B12-vitamiinia myydään lisäravinteena joka marketissa ja luontaistuotekaupassa, joten apteekin kalliita pilereitä ei tarvitse välttämättä ostaa.

 

Lisäksi metyylikobalamiini imeytyy paremmin kuin syanokobalamiini.

Metyylikobalamiinia saa edullisesti Iherbistä.

http://www.iherb.com/Vitamin-B12-Methylcobalamin

B12-vitamiinin määritys pitäisi kuulua perusverikokeisiin kaikilta 50v täyttäneiltä, eikö sitten, kun on jo sairastunut.

 

Muistisairaudet lisääntyvät kohisten ja vika ei ole pelkässä ikääntymisessä, koska nuoretkin siihen sairastuvat.

 

Ravinto on suuressa roolissa sen ennaltaehkäisyssä, mutta ei viralliset ravitsemussuositukset ja se mitä kansa oikeesti syö? Ihmiset tarvitsevat oikeata tietoa, eikä iltapäivälehti terveysjournalismia, jossa ei ole päätä eikä häntää. Kansa ei tarvitse leipomoteollisuuden ja margariinitehtaiden mainoksia vaan oikeata tietoa?

 

Miksi media ei tee mitään?

 

Pullamössömedia ei uskalla kirjoittaa totuuksia, kun mainostajat saattavat häipyä. Eihän lehdet elä lehtien myynnillä, vaan mainoksilla.

 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/alzheimer.htm

 

Onhan medialla journalisteja, jotka työnsä osaavat, mutta onko heillä vapaat kädet?

 

http://www.journalistiliitto.fi/pelisaannot/journalistinohjeet/

 

Netti on kyllä väärällään tietoa ja lääkäreiden kirjoja ja vaikka mitä, joten terveystietoa ei tarvitse kysyä Ursula Schwabilta, Mikael Fogerholmilta tai Suvi M. Virtaselta, joiden vastaus kaikkeen on rahoittajien maksama ”tieto”.

B12 vitamiini on vesiliukoinen ja sen arvo tuskin ylittyy, koska ylimäärä tulee pissan mukana pois.

 

Riippuu labrastakin, mikä viitearvo on kyseessä.

 

Itse söin syano..., joka imeytyy huonosti ja se näkyy myös verikokeessa.

 

Nyt syön iHerbin Methylcobalaminia, koska se imeytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla