Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Silakka vähentää erityisesti keski-iän ylittäneiden sydänriskiä. Muillekin sen hyvänlaatuiset rasvahapot, proteiinit ja D-vitamiini ovat hyväksi. Silakan dioksiineja pelätään osin turhaan, toteaa johtava tutkija Jouni Tuomisto THL:stä.

1 Onko silakka terveellistä ruokaa, ympäristötutkija Jouni Tuomisto THL:stä?

Kyllä on. Silakassa on enemmän sydämelle hyviä omega-3-rasvahappoja kuin monessa muussa kalassa. Omega-3-rasvahapot ehkäisevät valtimoiden kovettumista ja sepelvaltimotautia ja pienentävät infarktin vaaraa.

Lisäksi silakassa on D-vitamiinia ja sen proteiinikoostumus on hyvä.

Valmistustavalla voi vaikuttaa siihen, kuinka terveellinen kala-ateria on. Savustaminen ja käristäminen tuottavat syöpävaarallisia PAH-yhdisteitä. Ruskistuminen on merkki haitallisista yhdisteistä.

2 Kuinka paljon silakkaa pitäisi syödä?

Tutkimukset osoittavat, että pieni määrä kalaa on selvästi parempi kuin olla syömättä sitä lainkaan. Sama koskee silakkaa: jo kerta kuukaudessa on terveydelle hyväksi.

Sydänsairauksien riski kasvaa keski-iän jälkeen, joten erityisesti yli 50-vuotiaiden kannattaa muistaa silakka-ateria ainakin silloin tällöin.

Tällä hetkellä suomalaiset syövät silakkaa keskimäärin 1–2 grammaa päivässä. Määrä on laskenut vuosikymmenten kuluessa eikä suunnalle näy loppua. Lohi ja kirjolohi ovat syrjäyttäneet silakan.

Erot silakan kulutuksessa ovat suuria. Osa syö kymmeniä grammoja päivässä, puolet ei koskaan. Paljon syövät ovat vanhempaa väkeä, joille silakka on aina ollut tärkeä ruokakala.

Nuoret syövät vähemmän, mutta koulu- ja päiväkotiruokailun ansiosta myös lasten lautasilta löytyy joskus silakkaa.

3 Onko huoli dioksiinista aiheellinen?

Silakoihin kertyy merestä dioksiinia ja PCB-yhdisteitä. Niiden on epäilty aiheuttavan syöpää, mutta nykytiedon mukaan ruoasta ei tule niin suuria määriä, että vaara olisi todellinen.

Dioksiini voi kuitenkin aiheuttaa kehityshäiriöitä, kuten hammasvaurioita. Siksi raskaana oleville tai hedelmällisessä iässä oleville suositellaan suuria, yli 17 sentin silakoita vain kahdesti kuussa. Muut saavat syödä silakoita niin paljon kuin maistuu: hyödyt lyövät haitat mennen tullen.

Suositus on syödä vähintään kaksi kala-ateriaa viikossa. Kun vaihtelee lajeja, mahdollisten ympäristömyrkkyjen määrä pysyy pienenä – ja toisaalta mukaan mahtuu sydänystävällisiä rasvaisia kaloja, kuten silakkaa.

4 Entä muikku?

Muikku on lohikala, ja siinä on samoja sydämelle terveellisiä omega-3-rasvahappoja kuin silakassakin.

Muikun terveyshyötyjä vähentää tapa paistaa se runsaassa voissa. Järvikalana siinä on vain hyvin vähän dioksiinia.

Lue lisää:

Kalansyöjän sydän kiittää

Sydänsairauksia voi ehkäistä

Resepti: Rukiiset peltisilakat