Minna Tervamäki näyttää miten

Aloita aamusi ryhdikkäästi tähtitanssija Minna Tervamäen neuvoin. Venyttävällä liikesarjalla saat notkeutta vartaloon ja energiaa päivään.

 

Minna Tervamäen tanssillinen liikesarja vaikuttaa syviin vatsalihaksiin ja koko vartaloon. Kun ryhti paranee, kehosta tulee myös liikkuvampi ja ketterämpi. Tanssijalle vartalon linjaus on kaiken perusta, ja  harjoituksessa kiinnitetään huomiota erityisesti selän ja lantion asentoon.
Liikesarja sopii kaikille, kunhan sen tekee omien kykyjen mukaan.
— Tärkeää ei ole se, miten pitkälle taipuu vaan se, että liikkeet venyttävät, Minna muistuttaa.
Harjoituksessa siirrytään suoraan liikkeestä toiseen. Tee liikesarja päivittäin ja muista samalla keskittyä hengittämiseen.

Katso liikesarjan vaihekuvat alta.

1. Rullaus

A) Seiso suorassa, vedä vatsa sisään ja ylös. Anna häntäluun pudota rennosti alas. Kuvittele pitäväsi kolikkoa pakaroiden alaosassa, jolloin oikean asennon löytyminen helpottuu. Pidä hartiat rentoina ja selkäranka pitkänä.
(B) Hengitä ulos ja valuta ylävartaloa alaspäin. Pidä alavatsa tiukkana ja kolikko edelleen pakaroiden välissä. Vastusta valumista vatsalihaksilla.
(C) Rentouta vatsa ja pakarat alhaalla. Takapuoli osoittaa ylös ja reisien takaosa venyy. Jatka vaiheeseen 2.

Vaikutus: Syvät vatsalihakset ja vartalon linjaus.

2. Kyykky

Mene kyykkyyn ja laita kädet mahdollisimman ­pitkälle eteen. Tarkista, että polvet ovat isovarpaiden päällä linjassa. Pidä kantapäät alhaalla. Pyöristä niska ja selkä. Laita sen jälkeen painoa käsien päälle ja nouse kyykyssä varpaille. Pidä selkä ja niska pyöreänä. Kannattele ­itseäsi alavatsalihaksilla. Jatka vaiheeseen 3.

Vaikutus: Venyttää akillesjänteitä ja selkää. Varpaillenousu venyttää ja aktivoi jalkapohjan lihaksia.

3. Lankku

Kävele käsien varassa lankkuasentoon ja pysy siinä muutaman sisäänhengityksen ajan. Pidä vartalo tiukkana erityisesti lapaluiden ja keskivartalon alueelta. Jatka lankusta vaiheeseen 4.

Vaikutus: Aktivoi koko kehon lihaksia, erityisesti keski­­vartaloa.

4. Yläselän taivutus

Laskeudu lankusta käsien varassa hitaasti maahan. Pidä keskivartalo tiukkana. Ojenna jalat pitkiksi ja mene kyynärnojaan. Taivuta ylävartaloa kyynär­nojassa taakse. Pidä vatsalihakset edelleen napakkana ja aktivoi pakaroiden alaosa kuten rullauksessa. Jatka vaiheeseen 5.

Vaikutus: Venyttää vatsapuolta ja lisää selän liikkuvuutta.

5. Tasapaino

(A) Nouse takaisin kyykkyyn, hengitä ulos ja suorista jalat. Pidä ylävartalo alhaalla. Seuraavalla uloshengityksellä vedä vatsa sisään ja ylös sekä mieti kolikkoa pakaroiden välissä.

(B) Rullaa itsesi takaisin seisomaan alavatsalihaksia käyttäen.

(C) Nosta kädet kohti kattoa ja nouse varpaille. Seiso varpaillaan muutaman hengityksen ajan ja palaa lopuksi perusasentoon. Jatka vaiheeseen 6.

Vaikutus: Aktivoi kehoa ja parantaa tasapainoa.

6. Rintarangan avaus

 

Perusasennossa nosta kädet sivulle vaaka­tasoon. Vedä lapoja yhteen ja venytä käsiä taakse yläviistoon. Pidä keskivartalo tiukkana. Vie käsiä taakse ja takaisin neljä kertaa.

Vaikutus: Venyttää ja aukaisee rintakehää.

 

Nyt on luvassa sen luokan selostus, että herkimmät haukkovat henkeä ja loputkin jäävät sanattomiksi.

Toimittaja ja juontaja Kaj Kunnaksen ei tarvinnut kauaa miettiä, kun pyysimme häntä selostushommiin. Tällä kertaa tehtävänä oli kertoa urheilutapahtuman sijaan oman elämän suurimmista mullistuksista. Selostaessa tunteet nousivat pintaan ja lopputuloksena syntyi todellista ilotulitusta.

 

Lue lisää Kaj'n hyvinvoinnin kulmakivistä: Hyvä terveys 8/2018. Tilaajana voit lukea lehden maksutta myös digilehdet.fi-palvelusta.

Vierailija

Nyt on tunnetta! Kaj Kunnas selostaa elämänsä käännekohdat

Positiivinen ja sympaattinen tyyppi tämä Kaj Kunnas. Kaikkea hyvää hänelle ja pitkää ikää ja terveyttä. Itsekin parin vuoden sisällä sekä rintasyövän että aivoinfarktin kokeneena ja molemmista lähes ehjin nahoin selvinneenä tunnen kohtalotoveruutta. Sama tunne jäi: olisin voinut kuolla tai vammautua pahoin, joten kiitollisuudentunne hyvästä selviytymisestä on päällimmäisenä. Oli ilo lukea lehtijuttu hänestä, kiitos!
Lue kommentti

Yrittäjä-malli Saimi Hoyer odottaa juuri nyt ensimmäisten kantarellien satoa. Mutta mikä saa hänet liikuttumaan?

Saimi Hoyer on myös äiti ja hotellin pitäjä. Miten nämä liittyvät asioihin, jotka saavat hänet raivostumaan ja riemastumaan. Katso video!

Lue myös Saimi Hoyer: "Ulosteensiirto pelasti henkeni"

Lisää Saimin hyvän olon oivalluksista Hyvä terveys 8/18. Tilaajana voi lukea maksutta koko lehden digilehdet.fi-palvelusta.