Raakel Lignellin toive helposta jumpasta aloittelijalle toteutuu, kun valmentaja Eija Holmala opettaa 3 yksinkertaista mutta tehokasta aerobista liikettä.

- Kun aloitin liikkumisen, jopa maasta ylös nouseminen oli yllättävän tuskallista. Ryhmäliikuntatuntien tempo ja liikkeet olivat minulle liian vaativia, Raakel Lignell muistelee elämäntaparemonttinsa alkua.

Raxun toive oli, että tarjolla olisi ollut aloittelijalle räätälöityjä jumppia. Ei ollut mutta nyt on. Valmentaja Eija Holmala toteutti Raxun toiveen:

- Tämä aloittelijan jumppa ei aiheuta kidutusta ja nöyryytystä, vaan yksinkertaisilla liikkeillä tulee hiki ja pulssi kohoaa. Pikkuhiljaa voit lisätä vaikeusastetta ja rasitustasoa, sanoo Raakel Lignell.

Katso myös Raxun lihasjumppa aloittelijalle

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Kotijumppa on helppo tapa aloittaa kuntoilu. Alkuun riittää muutama liike. Pääasia, että ryhdyt harjoittamaan sydäntäsi ja lihaksiasi säännöllisesti pari kertaa viikossa. Vähästäkin liikunnasta on aloittelijalle hyötyä. Kun keho tottuu kuormitukseen, jaksat lisätä toistojen määrää ja kunto alkaa nousta pikkuhiljaa.

Kumara sometusasento, "somejumi", sotkee lantion ja rintakehän keskiasennon, joka on hyvän ryhdin a ja o. Katso videolta, miten löydät sen.

Brother John

Hyvän ryhdin peruspalikat kuntoon: näin haet lantion ja rintakehän keskiasennon

”Someselkä”, ”somehartiat” tai ”someniska” (”textneck”) tulevat kaikki pyöreäselkäisyydestä. Siihen on paras ja käytännössä ainut kunnolla toimiva apu istuminen yläkroppa rennossa mutta liikeaktiivisessa, hyvässä ”seisomaryhdissä” ja jalat tuettuina istuinluista muita mikrovirtauksia juuri häiritsemättä. Tämä ihmetemppu voidaan tehdä keskiraollisella ja keinuvalla satulatuolilla joka on varmasti muotoiltu ihmisen anatomian mukaan (useimmat eivät ole).
Lue kommentti

Pois kännykät ja tabletit hetkeksi! Hyvä ryhti on tärkeä: se pitää selän kunnossa ja auttaa lihaksia toimimaan tasapainossa. Avainasemassa ovat keskivartalon syvät lihakset. Fysioterapeutti Riikka Ilmivalta näyttää videolta, miten oikaiset ryhdin.