Raakel Lignellin toive helposta jumpasta aloittelijalle toteutuu, kun valmentaja Eija Holmala opettaa 3 yksinkertaista mutta tehokasta aerobista liikettä.

- Kun aloitin liikkumisen, jopa maasta ylös nouseminen oli yllättävän tuskallista. Ryhmäliikuntatuntien tempo ja liikkeet olivat minulle liian vaativia, Raakel Lignell muistelee elämäntaparemonttinsa alkua.

Raxun toive oli, että tarjolla olisi ollut aloittelijalle räätälöityjä jumppia. Ei ollut mutta nyt on. Valmentaja Eija Holmala toteutti Raxun toiveen:

- Tämä aloittelijan jumppa ei aiheuta kidutusta ja nöyryytystä, vaan yksinkertaisilla liikkeillä tulee hiki ja pulssi kohoaa. Pikkuhiljaa voit lisätä vaikeusastetta ja rasitustasoa, sanoo Raakel Lignell.

Katso myös Raxun lihasjumppa aloittelijalle

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Kotijumppa on helppo tapa aloittaa kuntoilu. Alkuun riittää muutama liike. Pääasia, että ryhdyt harjoittamaan sydäntäsi ja lihaksiasi säännöllisesti pari kertaa viikossa. Vähästäkin liikunnasta on aloittelijalle hyötyä. Kun keho tottuu kuormitukseen, jaksat lisätä toistojen määrää ja kunto alkaa nousta pikkuhiljaa.

Säveltäjä ja tuottaja Leri Leskinen keskittyy ennen tärkeää esiintymistä hengittämiseen. Videolla Leri kertoo tärkeät rituaalinsa ennen h-hetkeä.

Mikä luovassa työssä on kaikkein vaikeinta?  Entä mikä on muusikon suurinta herkkua viikonloppuisin? Lue Hyvä terveys 5/18!

Muistathan, että tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys

Vanhempi saa tyriä ja töppäillä, olla epäoikeudenmukainenkin. Täydellisyyttä ei kannata tavoitella, muistuttaa lastenpsykiatri.

Lue myös, miksi hulluttelu on Jari Sinkkosen mielestä tärkeää.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Hyvä terveys -lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys/