Olen 63-vuotias nainen. Huuleni rohtuvat helposti ja suupieleni aukeavat. Käytän Ladyvita-tabletteja, mutta olisiko minun lisäksi käytettävä B-vitamiineja?

B-vitamiinien puutteessa yksi oire on suupielten haavaumat, minkä kysyjäkin selvästi tietää. Vitamiinien puutos on Suomessa kuitenkin harvinaista. Siitä ei voi olla kyse, sillä kysyjän käyttämä monivitamiini- ja hivenainevalmiste sisältää riittävästi monia B-vitamiineja. Siksi muiden B-vitamiinivalmisteiden käyttäminen tässä tilanteessa ei auta mitään. Joskus suupielten haavaumat liittyvät raudan puutteeseen, mutta valmiste sisältää rautaakin.

Useimmiten suupielten haavaumat johtuvat syljen aiheuttamasta jatkuvasta kosteudesta. Tätä aiheuttaa erityisesti suupielten poimuttuminen iän mukana tai liian matala hammasproteesi. Kun suupielet ovat kosteina pitkään, iho menee rikki. Mukaan tulee helposti sieni- tai bakteeritulehdus, mikä entisestään pahentaa vaivaa.

Hoitona käytetään bakteereja tappavia voiteita, joita saa ilman reseptiä. Jos ne eivät auta, käytetään sienitulehduksiin vaikuttavaa voidetta. Farmaseutit voivat neuvoa apteekissa sopivan lääkkeen valinnassa. Jos suupielet ovat jatkuvasti rikki ja käytössä on hammasproteesi, purentaa on syytä korjata siten, että suupielen poimuttuminen vähenee.

Terveydenhoitaja Nina Kalliola kertoo, että suupielten rikkoutuminen on luultua yleisempi vaiva, sillä uudet hammastahnat näyttävät herkistävän entistä enemmän. Etenkin valkaisevat tahnat sisältävät herkistävänä aineena papaiinia. Tietoa hammastahnojen herkistävistä aineista ja muusta kosmetiikasta saa Allergia- ja astmaliitosta.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Mistä suupielten ihon haavaumat johtuvat?

Olen huomannut, että itselläni suupielet rohtuu aina talvisin pakkasella ja keväällä sään lämmetessä. En tiedä, onko lämpöpatterilla osuutta siihen. Vasen suupieleni on tälläkin hetkellä rohtunut ja suoraan sanottuna kiukuttaa, kun en millään pääse ongelmasta eroon. Seuraavaksi kokeilen hunajaa. Hammastahnan ainesosaluettelon tarkistin äsken, eikä siinä ole triklosaania. Tiikerisalvaa (myydään ainakin Tokmannissa) taas en tohdi laittaa niin lähelle suuta. Äsken laitoin Erioilia. Ärsyttää kun ei...
Lue kommentti
Vierailija

Mistä suupielten ihon haavaumat johtuvat?

Onko totta, että johtuu B-vitamiinin puutteesta? Monilla sivuilla tohtorit sanovat, että näin ei ole ja neuvovat esim. hydrokortisonivoidetta. Minulla aukeaa toinen suupieli aika ajoin, ja etenkin alahuuleen sisäpuolelle ilmestyy välillä ei-haavaisia pieniä rakkuloita, jotka katoavat nopeasti. Liittyvätkö nämä kaksi yhteen? Näin väittää omatohtorini ja neuvoi suupielen ensihoidoksi Recoveron-nimistä voidetta. Hän myös väitti että kyse on B-vitamiiinin puutteesta. Asun ulkomailla ja lääkärien...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Terveellä verensokeriarvot eivät suuresti vaihtele. Liian korkea verensokeri merkitsee diabetesta, mutta mistä liian matala arvo kertoo?

HYPOGLYKEMIASSA

verensokeripitoisuus laskee liian alas. Tällöin veren glukoositaso on yleensä alle neljä millimoolia litrassa.

Terveellä ihmisellä verensokeritaso on taidokkaasti säädelty, mutta diabeetikolla verensokeri voi laskea liikaa, jos pistää liikaa insuliinia, harrastaa rankkaa liikuntaa tai syö liian vähän hiilihydraatteja suhteessa insuliinimääriin. Hypoglykemia voi kehittyä jo muutamassa minuutissa.

HYPERGLYKEMIASSA

verensokeri pomppaa liian ylös. Näin voi tapahtua aterian jälkeen, mutta myös stressi nostaa verensokeria.

Korkeasta verensokerista vihjaavat väsymys, janon tunne, suun kuivuminen ja virtsaamistarpeen lisääntyminen.

Hyperglykemia voi johtaa kehon happamoitumiseen eli ketoasidoosiin. Tällöin hengityksessä on asetonin haju.

REAKTIIVISESTA HYPOGLYKEMIASTA

puhutaan, kun verensokeri syömisen jälkeen hyppää ylös ja sitten putoaa nopeasti. Olo tulee levottomaksi ja ärtyneeksi, jopa näköhäiriöitä ja sekavuutta saattaa ilmetä.

Herkkyys reaktiiviseen hypoglykemiaan on yksilöllistä terveillä ihmisillä.

SOKERIHEMOGLOBIINI

eli HbA1c-arvo kertoo siitä, kuinka paljon glukoosia on tarttunut veren punasolujen hemoglobiiniin.

Korkea sokerihemoglobiinin arvo nostaa vaaraa sairastua diabeteksen lisäsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä munuaisten vajaatoimintaan, sillä verensokerilla on taipumus ”ripustautua” myös muihin kehon valkuaisaineisiin.

INSULIINISOKKI

tulee, jos verensokeri on pitkään ollut vaarallisen alhainen insuliinipistoksen seurauksena. Ihminen menettää silloin tajuntansa ja hänet pitää toimittaa välittömästi sairaalaan. Tajuttomalle ei saa laittaa suuhun mitään.

Ensiapuna voidaan käyttää pistoksensa annettavaa glukagonia, insuliinin vastavaikuttajaa, joka vapauttaa maksan verensokerivarastoja.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Milloin verensokeri on normaali?
Terveys
Milloin verensokeri on normaali?
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen lopettanut hormoniehkäisyvalmisteen pari kuukautta sitten, ja minulle on tullut rajuja mielialavaihteluita päivittäin. Saan todella herkästi raivokohtauksia. Voiko tämä edelleen johtua pillereiden lopettamisesta vai onko taustalla jotakin muuta?

Hyvin haitallisia oireita ehkäisypillereiden lopettamisesta ilmenee harvoin. Osa kokee kuitenkin harmillisia oireita, kuten kierron epäsäännöllisyyttä sekä muutoksia ihossa. Keho totuttelee uuteen hormonaaliseen tilanteeseen. Ehkäisypillerin käytön aikana hormonaalinen tilanne on tasainen, kun munarakkulan kasvu ja ovulaatio ovat estyneet. Pillerissä olevat hormonit korvaavat kehon omaa hormonituotantoa. Kun niiden käyttö lopetetaan, oma hormonitoiminta käynnistyy, mikä voi aiheuttaa erilaisia tuntemuksia.

Pillerin lopetuksen jälkeen oma kuukautiskierto käynnistyy, yleensä samanlaisena kuin ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä. Yleisiä oireita kiertojen
käynnistyessä ovat muun muassa rintojen arkuus ja mielialanvaihtelu kierron vaiheiden mukaan. Myös hiustenlähtö tai karvan kasvun lisääntyminen voi liittyä ehkäisypillerien lopettamiseen, jos näihin oireisiin on ollut taipumusta ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä.

Tavallisesti keho tottuu pian uuteen tilanteeseen. Ihan heti hormonaalisen lääkityksen lopettamisen seurauksena elimistön hormonitasot voivat olla hetken hyvinkin matalat, ennen kuin munasarjan oma tuotanto lähtee jälleen käyntiin. Matalat ja sen jälkeen tavallista enemmän vaihtelevat hormonitasot voivat aiheuttaa mielialanvaihteluita ja esimerkiksi päänsärkyjä.

Kysyjä ei kerro, ovatko vuodot käynnistyneet normaalisti. Jos oma kuukautiskierto ei palaudu normaaliksi kuuden kuukauden kuluessa pillereiden lopetuksesta, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.