Käytän maitotuotteita, joihin on lisätty D-vitamiinia. Voinko saada sitä liikaa? Entä jos käytän myös vitamiinilisiä ja luontaistuotteita?

Viime vuosina on havaittu, että monet suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia. Saannin turvaamiseksi joihinkin elintarvikkeisiin voidaan lisätä D-vitamiinia. Nestemäisissä maitotuotteissa sitä saa olla 0,5 mikrogrammaa desilitrassa ja levitettävissä ravintorasvoissa 10 mikrogrammaa sataa grammaa kohti.

Kysymys liikasaannista on sikäli aiheellinen, että runsas D-vitamiinivalmisteiden käyttö voi aiheuttaa myrkytystilan, jossa veren kalsiumpitoisuus nousee liian suureksi. Myrkytys on mahdollinen siksi, että elimistö ei pääse eroon liiasta D-vitamiinista, vaan se varastoituu maksaan. Vitaminoiduissa elintarvikkeissa on kuitenkin niin vähän D-vitamiinia, että mitään myrkytysvaaraa ei ole.

D-vitamiinin saantisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä. Aikuisille myrkytyksiä voi tulla vasta, kun tämä ylittyy enemmän kuin kymmenkertaisesti pitkän ajan. Pienillä lapsilla pelivara ei ole näin suuri. Joka tapauksessa pelkillä vitaminoiduilla elintarvikkeilla ei voi saada liikaa D-vitamiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

D-vitamiinin lisäämisestä huolimatta edelleen suositellaan D-vitamiinivalmisteiden käyttöä pikkulapsille. Vanhemmille lapsille (3–15 v.), jotka eivät käytä vitaminoituja maitovalmisteita, suositellaan lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana vitamiinilisää. Aikuisillakin pimeänä vuodenaikana pieni vitamiinilisä on suositeltava

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joissakin vitamiinipurkeissa D-vitamiinimäärät ilmoitetaan yksikköinä. 200 yksikköä = 5 mikrogrammaa, 1 000 yksikköä = 25 mikrogrammaa eli kun yksikköarvon jakaa 40:lla, saa tuloksen mikrogrammoina.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

D-vitamiini auttaa kasvukipuihin. 

 

http://www.vitamindcouncil.org/blog/new-study-finds-vitamin-d-supplementation-may-help-reduce-growing-pains/

 

Vitamiinihysteriasta:

 

Nää ukot ja akat, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin taudit iskee.

 

”Monipuolinen” ruoka on varsin suhteellinen käsite. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä vehnäjauho. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. Kolmas potentiaalinen puutoksille altistava asia ovat erilaiset ruokarajoitteet. Esimerkiksi kasvissyöjien tai vähän lihaa kuluttavien on tärkeää ottaa kaikenlaista vitamiinia ja hivenainetta lisäravinteena.

  • ylös 24
  • alas 13

Tutkimus: Auringon välttelijöillä kohonnut riski kuolla ennenaikaisesti

 

Ruotsalaistutkijat ovat seuranneet 29 000 eteläruotsalaista naista 20 vuoden ajan. Ero auringonottajien ja aurinkoa välttelevien kuolleisuudessa oli huomattava.

 

Naisilla, jotka välttelevät auringonottoa kokonaan, on kaksinkertainen riski kuolla ennenaikaisesti auringonottajiin verrattuna, ruotsalaistutkimus osoittaa. Tutkijoiden mukaan todennäköisin syy on D-vitamiinin puutos, kertoo sanomalehti Dagens Nyheter.

 

– Tällainen havainto ei ole kovin yllättävä, eikä myöskään olisi yllättävää, että D-vitamiinilla on jotakin tekemistä sen kanssa, epidemiologian professori Tomi-Pekka Tuomainen Itä-Suomen yliopistosta kertoo.

 

– D-vitamiini on hyvin lupaava, monipuolisesti terveyteen vaikuttava yhdiste. On syytä ja tarvetta selvittää sen terveysvaikutukset oikeasti, kunnolla.

 

Ruotsalaistutkijat ovat seuranneet 29 000 eteläruotsalaista naista 20 vuoden ajan. Naiset olivat 25–64-vuotiaita. Kyselytutkimuksessa he ovat vastanneet, ottavatko he aurinkoa kesällä, solariumissa, talvilomalla tai etelään suuntautuvalla aurinkolomalla.

 

Naisilla, jotka vastasivat kieltävästi kaikkiin kysymyksiin, oli kaksinkertainen riski kuolla ennenaikaisesti. Suurin osa kuoli sydän- ja verisuonitauteihin tai aivohalvaukseen. Tutkimuksessa otettiin huomioon muut tekijät, kuten ylipaino, tupakointi, liikunta, alkoholinkäyttö, talous ja koulutus.

 

Toisaalta liika auringonottokaan ei ole hyvästä, sopivasti aurinkoa ja D-vitamiinilisä. Se on siinä. 

 

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_auringon_valttelijoilla_kohonnut_riski_kuolla_ennenaikaisesti/7182137

 

Suomessa ja Ruotsissa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Talvella UVB-indeksi on nolla.

  • ylös 13
  • alas 14
Sisältö jatkuu mainoksen alla