Käytän maitotuotteita, joihin on lisätty D-vitamiinia. Voinko saada sitä liikaa? Entä jos käytän myös vitamiinilisiä ja luontaistuotteita?

Viime vuosina on havaittu, että monet suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia. Saannin turvaamiseksi joihinkin elintarvikkeisiin voidaan lisätä D-vitamiinia. Nestemäisissä maitotuotteissa sitä saa olla 0,5 mikrogrammaa desilitrassa ja levitettävissä ravintorasvoissa 10 mikrogrammaa sataa grammaa kohti.

Kysymys liikasaannista on sikäli aiheellinen, että runsas D-vitamiinivalmisteiden käyttö voi aiheuttaa myrkytystilan, jossa veren kalsiumpitoisuus nousee liian suureksi. Myrkytys on mahdollinen siksi, että elimistö ei pääse eroon liiasta D-vitamiinista, vaan se varastoituu maksaan. Vitaminoiduissa elintarvikkeissa on kuitenkin niin vähän D-vitamiinia, että mitään myrkytysvaaraa ei ole.

D-vitamiinin saantisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä. Aikuisille myrkytyksiä voi tulla vasta, kun tämä ylittyy enemmän kuin kymmenkertaisesti pitkän ajan. Pienillä lapsilla pelivara ei ole näin suuri. Joka tapauksessa pelkillä vitaminoiduilla elintarvikkeilla ei voi saada liikaa D-vitamiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

D-vitamiinin lisäämisestä huolimatta edelleen suositellaan D-vitamiinivalmisteiden käyttöä pikkulapsille. Vanhemmille lapsille (3–15 v.), jotka eivät käytä vitaminoituja maitovalmisteita, suositellaan lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana vitamiinilisää. Aikuisillakin pimeänä vuodenaikana pieni vitamiinilisä on suositeltava

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joissakin vitamiinipurkeissa D-vitamiinimäärät ilmoitetaan yksikköinä. 200 yksikköä = 5 mikrogrammaa, 1 000 yksikköä = 25 mikrogrammaa eli kun yksikköarvon jakaa 40:lla, saa tuloksen mikrogrammoina.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

D-vitamiini auttaa kasvukipuihin. 

 

http://www.vitamindcouncil.org/blog/new-study-finds-vitamin-d-supplementation-may-help-reduce-growing-pains/

 

Vitamiinihysteriasta:

 

Nää ukot ja akat, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin taudit iskee.

 

”Monipuolinen” ruoka on varsin suhteellinen käsite. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä vehnäjauho. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. Kolmas potentiaalinen puutoksille altistava asia ovat erilaiset ruokarajoitteet. Esimerkiksi kasvissyöjien tai vähän lihaa kuluttavien on tärkeää ottaa kaikenlaista vitamiinia ja hivenainetta lisäravinteena.

Neljän vuoden kokemus D-vitamiinin käytöstä, ympäri vuoden 100 mikrogrammaa.

Sairastan Ms-tautia ja sain lääkäriltäni D- vitamiini suosituksen:

http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Solar-D-Gems-4-000-IU-360-Softgels/12663

Tuote sisältää imeytymiseen tarvittavan Omega3-vitamiinin.

Jännityksellä menin D-vitam. mittaukseen neljän vuoden käytön jälkeen. Aikaisempi miittaustulos oli 47 nmol/l ja nyt 157 nmol/l, eli hyvin ainakin tämä tuote oli imeytynyt.

Lisäarvona on tullut myös virkeämpi olo, hyvä vastustuskyky, ihon/hiusten/kynsien tervehtyminen, lihassärkyjen väheneminen.

Asiantuntijoiden mukaan turvallisen pitoisuuden yläraja on niin lapsilla kuin aikuisilla 250nmol/l. Myrkytyksen riski liittyy vasta 375nmol/l ylittäviin pitoisuuksiin. Lähde: http://maijakajan.fi/2013/01/23/ihmeellinen-d-vitamiini-ja-ihmeelliset-suositukset/

Arvo Ylppökin suositteli jo 1960- luvulla suomalaislapsille 100 mikrogramman määrää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla