Lihasten kannalta ei näyttäisi olevan väliä, milloin proteiinilisiä syö, tuore tutkimus osoittaa. Ne ovat hyväksi lihasharjoittelua ennen ja jälkeen sekä ilman liikuntaakin. Tulokset julkaistiin Journal of Nutrition -lehdessä, ja ne perustuvat 65 tutkimuksen katsaukseen ja 42 tutkimuksen meta-analyysiin.Katsaus ja meta-analyysi kummatkin osoittivat proteiinilisien lisäävän niitä käyttävien lihaksia ja muuta rasvatonta ruumiinmassaa, ja tämä havaittiin riippumatta siitä, milloin proteiinilisiä käytti. Lihasvoimaa ja puristusvoimaa proteiinilisät eivät lisänneet.Proteiinilisien hyödyt havaittiin 18–55-vuotiailla, mutta myös vanhemmilla sekä tutkimuksissa, joihin ei kuulunut lihasharjoittelua. Aiemmissa tutkimuksissa proteiinilisien on havaittu voimistavan myös lihaksiltaan ja toimintakyvyltään heikentyneiden lihaksia ja kävelykykyä.Suomalaiset saavat yleensä riittävästi proteiinia ja vajausta ilmenee lähinnä huonosti syövillä vanhuksilla ja pitkäaikaissairailla. Aktiivikuntoilijat ja urheilijat tarvitsevat typpitasapainon säilyttämiseksi enemmän proteiinia kuin vähän liikkuvat. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositusten mukaan vähän liikuntaa harrastavalle riittää 0,8 g/kg/vrk ja aktiivikuntoilijalla kaksinkertainen määrä.Uutispalvelu Duodecim(Journal of Nutrition 2020;DOI:10.1093/jn/nxaa049)https://doi.org/10.1093/jn/nxaa049

(000.000) 2020 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla