Jos iltaisin makea maistuu liiankin hyvältä, ateriarytmissäsi on ehkä korjattavaa. Lue ravitsemusasiantuntijan vinkit, kuinka makeanhimo talttuu.

1. Pidä kiinni tasaisesta ateriarytmistä.

Jos nälkä pääsee jossain vaiheessa kovaksi tai iltaan kasaantuu mielitekoja, ateriarytmi on jossain kohtaa pielessä.

2. Älä syö liian vähän.

Jos pyrit syömään kevyesti, saattaa käydä niin, että todella syöt liian vähän. Se kostautuu makeanhimona.

3. Kun herkuttelet, syö hyvällä omalla tunnolla.

Huonolla omalla tunnolla syöminen vahvistaa mielitekoa, siitä tulee kielletty hedelmä.

4. Hae realistinen tavoite.

Älä pyri liian tiukkaan tavoitteeseen. Realistista monille on sallia herkkuja vaikka 2-6 kertaa viikossa. Karkkipäivä kerran viikossa usein vain ruokkii makeanhimoa.

5. Syö herkkuja muiden kanssa.

Makeanhimossa herkut syödään usein yksin ja häpeillen. Seurassa voit oppia normaalia suhtautumista herkkuihin, ja ylilyöntejä tulee harvoin.

Neuvot antoi ravitsemuksen asiantuntija Patrik Borg.

Lue lisää:

Mistä makeanhimo johtuu?
Sokeri koukuttaa
Säännöllinen ateriarytmi auttaa painonhallinnassa
Asiantuntijan neuvot: näin hillitset iltasyöpöttelyä
Tunnista piilosokeri ja voi paremmin

50 kiloa laihduttanut ja pysyvää painonhallintaa tavoitteleva Raakel Lignell ja ravintotutkija Patrik Borg keskustelevat sokerikoukusta eli miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan mutta karkipussia ei kannata avata.