Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ruoan vähentäminen ei ole oikotie pysyvään hoikkuuteen. Miten sinne sitten pääsee?

TIESITKÖ että laihduttamisen jälkeen elimistö kuluttaa vähemmän kuin ennen? Siksi paluu vanhaan ruokavalioon ei pidä painoa tasaisena vaan saa sen saman tien nousuun.

JOKAISTA laihdutettua kymmentä kiloa kohti päivittäinen energiankulutus laskee noin 150–200 kilokaloria. Jotta painonpudotus olisi pysyvä, ruokavaliomuutoksissakin pitäisi olla jotain pysyvää.

JOS YRITTÄÄ laihduttaa liian tiukalla kuurilla ja liian nopeasti, ei oikeastaan opi mitään uutta loppuelämää varten. Silloin menettää myös lihasta eikä vain rasvaa. Isoin ongelma on, että nälkähormoneille jää tällaisen laihduttamisen jälkeen suuri tarve yllyttää syömään menetetyt kilot takaisin. Tällaista elimistön vastaiskua voi kestää kuukausia, ja saavutettua painonlaskua voi olla todella vaikea säilyttää.

PAINONHALLINTAA ei pitäisikään ajatella kuurina, eikä ainakaan heti aluksi kannata syödä määrällisesti vähempää kuin mihin on tottunut. Jos sen sijaan opettelee syömään terveellisempää ja säännöllisemmin, paino alkaa kyllä laskea, mutta laihtuminen ei ole niin rajua, että elimistö alkaisi vastustaa sitä.

Asiantuntija: Patrik Borg, ETM, ravitsemusasiantuntija.