Etkö koe palavaa halua lähteä lenkille tai nostella puntteja? Ei hätää, omaa motivaatiotaan voi herätellä monin tavoin.

MOTIVAATIOPSYKOLOGIAAN perehtynyt professori Katariina Salmela-Aro kehottaa miettimään jonkin mukavan palkinnon, joka odottaa reippailun jälkeen. Yhdelle se voi olla rentoutuminen saunassa, toiselle vaikkapa jakso lempisarjaa peiton alla.

– Pikkuhiljaa sisäinen motivaatiosi herää, eikä ulkoisia kannustimia enää tarvita. Alatkin nauttia itse tekemisestä tai hyvästä olosta, jonka saat jälkeenpäin, hän kuvailee.

Myös erilaisiin liikuntahaasteisiin osallistuminen voi auttaa. Silloin treenihetkestä on vaikeampi luistaa ja voit samalla kokea palkitsevaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Pakkoa vai paloa?

Psykologian tutkijoiden mukaan motivaatiota on kahdenlaista, sisäistä ja ulkoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisäinen motivaatio syntyy siitä, kun psykologiset perustarpeemme tyydyttyvät: koemme yhteenkuuluvuutta muiden kanssa, saamme asioita aikaan ja tunnemme, että meillä on mahdollisuuksia vaikuttaa omaan tekemiseemme.

Ulkoinen motivaatio puolestaan liittyy pakkoon, muiden odotuksiin ja ulkoisiin palkkioihin.

Tutkimusten mukaan juuri sisäinen motivaatio saa meidät yltämään parhaisiin suorituksiimme.

– Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aina pitäisi olla palava sisäinen motivaatio. Usein, kun alamme vain sinnikkäästi tehdä jotain asiaa ja koemme edistyvämme siinä, sisäinen motivaatiokin herää vähitellen, Salmela-Aro kannustaa.

Sinä päätät

Meistä jokaisen kannattaisi toisinaan pysähtyä miettimään omia arvoja ja tavoitteita elämässä. Onko jotain asioita, joita haluaisin vielä saavuttaa?

Mikä on minulle tärkeää ja mistä unelmoin? Millaisia askelia minun kannattaisi ottaa, jotta kulkisin oikeaan suuntaan?

– On tärkeää tiedostaa, että voimme vaikuttaa itse elämäämme. Emme ole vain ajopuita, joilla ei olisi mitään vaikutusmahdollisuuksia, Salmela-Aro pohtii.

Toisaalta tavoitteiden ei tulisi olla kerralla liian suuria. Jos vaatii itseltään liikaa, motivaatio voi lopahtaa.

– Kannattaa lähteä liikkeelle pienin askelin. Silloin saamme onnistumisen kokemuksia, jotka innostavat jatkamaan.

Asiantuntija: Katariina Salmela-Aro, kasvatustieteiden professori, Helsingin yliopisto.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla