Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Elämä ei parane valittamalla vaan harjoittamalla tyytyväisyyttä. Kokeile näitä!

1. harjoitus: RUOKI TYYTYVÄISYYTTÄ

  • Opettele olemaan kiitollinen sekä pienistä onnistumisista että asioista, jotka ovat hyvin elämässäsi. Kirjaa niitä päiväkirjaan.
  • Kehitä myötätuntoa, hyväntahtoisuutta, ystävällisyyttä ja lämpöä sekä itseäsi että muita kohtaan.
  • Kirkasta itsellesi se, mitä haluat ja mitä pidät tärkeänä elämässä.
  • Hyväksy tosiasiat ja niiden herättämät myös epämiellyttävät tunteet.
  • Ponnistele sen eteen, mitä pidät tärkeänä.
  • Tunnista luonteesi vahvuudet ja kehitä niitä.

2. harjoitus: TUNNISTA VAHVUUTESI

Martin Seligman listaa luonteen vahvuudet seuraavasti: luovuus, uteliaisuus, kriittinen ajattelu ja arvostelukyky, oppimisen halu, viisaus, rohkeus, sisukkuus, rehellisyys, energisyys, kyky rakastaa, myötätunto ja avuliaisuus, sosiaalinen älykkyys, ryhmätyökyky ja lojaalisuus, reiluus, johtamistaito, anteeksiantokyky ja armollisuus, vaatimattomuus ja nöyryys, käytännöllinen viisaus, itsekuri, kauneudentaju, kiitollisuus, optimismi, huumorintaju, uskonnollisuus ja hengellisyys.

Tunnista listasta viisi ominaisvahvuuttasi, kehitä ja käytä niitä. Se muuttaa elämääsi ja lisää onnellisuuttasi.

Lisää ositteessa www.authentichappiness.org

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. harjoitus: TEE IHME-KYSYMYS

Kuvittele, että yöllä nukkuessasi tapahtuisi ihme ja toiveesi, tavoitteesi tai unelmasi toteutuisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • Mitkä asiat olisivat eri lailla herätessäsi?
  • Mikä olisi ensimmäinen pieni muutos käyttäytymisessäsi, jonka huomaisit?
  • Mitä ihmiset, jotka asuvat kanssasi, huomaisivat?
  • Mitä ihmiset, jotka työskentelevät kanssasi, huomaisivat?
  • Mitä käyttäytymisesi muutoksia muut ihmiset havaitsisivat?

Valitse yksi pieni käyttäytymisen muutos, joka edustaisi askelta kohti ihmettäsi, ja harjoittele sen tekemistä.

Harjoitus voi olla erityisen hyödyllinen, kun tunnet, että olet juuttunut paikoillesi tai lannistunut ongelmasi edessä. Harjoitus auttaa tunnistamaan ensi askeleet, jotka on otettava, jotta pääsisit kohti toiveesi tai tavoitteesi saavuttamista.

4. harjoitus: KIRKASTA ARVOJASI

Kirkasta itsellesi, mikä elämässä on tärkeää. Tässä kaksi arvoaluetta – parisuhde ja vapaa-aika – Arto Pietikäisen laatimasta kymmenen arvoalueen arvokompassista.

Mitä arvostat parisuhteessa ja muissa läheisissä suhteissa:

  • Millainen kumppani haluat olla?
  • Millaisia henkilökohtaisia puoliasi haluat tuoda näkyviin parisuhteessa?
  • Miten kohtelisit kumppaniasi, jos toteuttaisit omaa ihanneminääsi parisuhteessa?
  • Millaisen parisuhteen haluaisit rakentaa?
  • Mitä asioita haluaisit tehdä yhdessä kumppanisi kanssa

Millaista vapaa-aikaa arvostat:

  • Millaisia harrastuksia, liikuntaa ja aktiviteetteja haluat?
  • Millä eri tavoilla haluaisit rentoutua ja palautua?
  • Miten haluaisit pitää hauskaa?
  • Miten haluaisit vaalia luovuuttasi?
  • Millaisia uusia aktiviteetteja haluaisit kokeilla?
  • Mitä tuttuja asioita haluaisit tehdä enemmän?

Tee tekoja, jotka vievät sinua kohti arvojasi. Jos se tuntuu juuri nyt mahdottomalta, anna asioiden olla sellaisina kuin ne ovat. Ajattele kuitenkin arvojasi ja ihmisiä, joista välität.

5. harjoitus: KATSE TULEVAISUUDESTA

Sulje silmäsi, hengitä pari kertaa syvään ja rentoudu. Kuvittele mielessäsi jokin paikka, jossa voit antaa ajatustesi vaeltaa rauhassa.

Olet kaukana tulevaisuudessa, vuosien päässä tästä hetkestä. Olet elänyt pitkän ja hyvän elämän. Tarkastele elämääsi tästä tulevaisuuden näkökulmasta.

Minkä tekemisestä elämässäsi nautit eniten? Minkä saavuttamista arvostit eniten? Mikä oli sinulle kaikkein tärkeintä? Pohdi hetki tätä asiaa.

Mitä ajatuksia tämä tehtävä herätti? Teetkö tällä hetkellä sellaisia asioita, joista syntyy mieluisia ja tyytyväisiä muistoja? Kirjaa ajatuksiasi päiväkirjaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla