"Pitkät kävelylenkit ovat meditatiivisia, kävelen vähintään 10 000 askelta päivässä."
"Pitkät kävelylenkit ovat meditatiivisia, kävelen vähintään 10 000 askelta päivässä."

Janina Fry toivoo raskaiden vuosien jälkeen rauhaa elämäänsä. Siihen auttavat tärkeä energiakivi ja jooga.

Malli ja yrittäjä Janina Fry, 44, elää kuten uskoo. Vaikka pää olisi pilvissä, jalat täytyy pitää lujasti maassa. Se antaa voimaa.

– Lopetan sukkien käytön aina mahdollisimman aikaisin keväällä. Ehkä tuntoaistini on jotenkin ylivirittynyt, kun sukat tuntuvat häiritsevän hyvää flow’ta.

Viime vuodet ovat olleet raskaita, sillä molemmat vanhemmat menehtyivät syöpään. Menetykset ovatkin saaneet  Janinan hakemaan tietoisesti enemmän rauhaa elämään. Siihen kuuluu ankkuroituminen hetkeen sen sijaan, että murehtisi etukäteen tulevia mahdollisia vastoinkäymisiä. Aina mukana kulkeva energiakivi auttaa maadoittumisessa.

– Minulla on viime vuosien ikävien tapahtumien jäljiltä tosi voimakas sisäinen huoli ja pelko. Maadoittuminen on minulle sen muistamista, mikä on omassa elämässä todellista. Se saa keskittymään tähän hetkeen, jossa kaikki on hyvin. Muuten alan pelätä nurkan takana vaanivaa katastrofia.

Karuselli pyörii, vaikka itse väsyisi

Lapsiperheen arjen karuselli jatkaa pyörimistä vastoinkäymisten ja menetysten keskelläkin. Oikein vaikeina hetkinä Janinan on tehnyt mieli pyytää hengähdystaukoa kaikesta, että hän voisi hetken ladata akkuja kaikessa rauhassa.

– Vanhempana sitä mahdollisuutta ei vain ole. Täytyy opetella päästämään höyryjä ja keräämään voimia arjen lomassa.

Liikunta on siihen hyvä keino. Fry kokee pitkät kävelylenkit meditatiivisina ja rauhoittavina. Hän yrittää kävellä tai juosta päivässä vähintään 10 000 askelta.

Liikunta tanssista eri joogalajeihin ja lihastreeniin vähentää stressiä. Lajien vaihtelu pitää liikkumisen myös mielenkiintoisena. Joogassa hengitykseen keskittyminen auttaa katkaisemaan aivomyrskyn päivän tapaamisten ja medialle altistumisen keskellä.

– Uutisetkin ovat nykyään tosi ahdistavia. Niihin eläytyminen tunteella voisi viedä mielenrauhan kokonaan.

Yökukkuja pääsee nykyään aiemmin nukkumaan. Miten Janina onnistui siinä? Lue Janinan hyvän olon oivalluksia numerosta Hyvä terveys 6/18! Muistathan, että tilaajana voi lukea Hyvä terveys -lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys/