Esiintyvälle artistille on tärkeää pitää itsestään huolta, tietää Eini.
Esiintyvälle artistille on tärkeää pitää itsestään huolta, tietää Eini.

Eini, 57, on luonut pitkän uran, mutta oppi arvostamaan itseään vasta keski-iässä.

Laulaja Eini Pajumäki, 57, tunnetaan itsevarmana ja valovoimaisena esiintyjänä. Nelikymppiseksi asti hän kuitenkin poti huonoa itsetuntoa eikä osannut arvostaa itseään. Sen sijaan hän yritti miellyttää muita.

– Minulle oli jo pienestä sanottu, että Eini on niin kiltti, ettei sen kanssa koskaan joudu taistelemaan. Kaikkien kanssa piti olla hyvää pataa, jotta kelpaisi.

Eini myötäili muita, sillä hän oli aina kuvitellut, että vain miellyttämällä voi voittaa muiden hyväksynnän.

– Taustalla oli kai pelko siitä, että jos sanon, mitä ajattelen, mitä ajattelen, minusta ei pidetä.

Eroon kiltteydestä

Kuopuksen syntymän ja oman vanhenemisensa myötä Eini pääsi lopulta eroon kiltteydestä ja kasvoi vahvaksi itsekseen, naiseksi, jolla on oma tahto.

Se oli tärkeä käännekohta elämässä.

– Ajattelin, etten voi enää vain nyökytellä kaikille, on kai minulla oltava omiakin mielipiteitä.

Einille oli iso oivallus huomata, että vaikka hän uskaltaa nykyään sanoa, mitä ajattelee ja vaatia itselleen kuuluvia oikeuksia, samat ihmiset ovat ympärillä edelleen.

– Minua ei hylättykään. Samalla aloin arvostaa itseäni naisena.

Arvostuksesta kertoo sekin, että Eini osaa nykyään kuunnella itseään ja omia tarpeitaan. Keikkatyöläiselle se on äärimmäisen tärkeää.

Lue Hyvä terveys -lehdestä 2/2018, mitkä asiat saavat Einin voimaan hyvin ja mistä hän ammentaa energiaa. Tilaajana voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi

Katso video

Mistä Eini ammentaa energiaa keikkailuun? Ja mistä hän nauttii eniten?

 

Kiltti Kirsi

Laulaja Eini Pajumäki: ”Pelkäsin, että minusta ei pidetä”

Et ole koskaan mielestäni näyttänyt epävarmalta naiselta - päinvastoin! Ja ulkomuotosi on pysynyt niin nuorekkaana, en usko millään, että olisit lähempänä kuuttakymmentä :). Olen nähnyt Sinut kymmenisen vuotta sitten Raision Cariocassa, ja näytät ihan samalta nytkin. Kunpa minäkin pääsisin eroon kiltteydestä...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.