Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Vatsa on yhteydessä tunteisiin. Kun rauhoitat vatsahermon, olokin helpottuu. Tässä neljä nopeaa keinoa pudottaa kierroksia.

  1. KASTA KASVOT VETEEN Jos upottaa kasvonsa viileään veteen, voi nopeasti stimuloida kiertäjähermoa, aktivoida ruoansulatusta ja immuunijärjestelmää. Silmämunan takana on alue, joka on erityisen herkkä vyöhyke hermoärsytykselle.
  2. OPETTELE SYVÄHENGITYS Hengitä sisään nenän kautta ja ulos suun kautta. Kokeile tehdä noin 5–7 hengitystä minuutissa. Syvä palleahengitys, jossa korostuu pitkä uloshengitys, vaikuttaa kiertäjähermoon ja laskee tätä kautta sykettä ja verenpainetta.
  3. JOOGAA JA HARJOITA VOIMAA Voit tukea optimaalista virettä myös voimaharjoittelulla ja joogalla, sillä ne harmonisoivat hormoneiden ja välittäjäaineiden toimintaa. Jooga-asennot vapauttavat hermosäikeitä puristustiloilta.
  4. VÄLTÄ VATSAN YLITYÖTÄ Verensokerin laskua on hyvä välttää, joten syö pienehköjä aterioita 3–4 tunnin välein. Etenkin aamupala on tärkeä. Suuret annokset vaativat paljon verta mahalaukkuun, jolloin kiertäjähermo alkaa toimia ylivilkkaasti ruoan sulattamiseksi.

Asiantuntija: Pippa Laukka, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, Mehiläinen.