Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Jos jokin asia elämässäsi tuo vain pahaa oloa, on muutoksen aika. Lue miten se onnistuu.

Elämänmuutokseen voi olla syytä, jos

  • ahdistaa päivittäin ja ajatukset pyörivät samaa kehää.
  • pyhistä päätöksistäsi huolimatta ratkeat ryyppäämään.
  • vihastut pienestäkin vastoinkäymisestä.
  • teet jatkuvasti töitä yli työajan ja viikonloppuisin.
  • univaikeudet jatkuvat viikosta toiseen.
  • kumppanin lähellä on paha olla ilman näkyvää syytä.
  • olet jatkuvasti tyytymätön peilikuvaasi.
  • kiire herättää kiukun ja häpeän tunteita.
  • ei ole aikaa perheelle eikä ystäville.
  • verenpaine ja veren sokeriarvot huolestuttavat.
  • fyysinen kunto kärsii liikunnan puutteesta.
  • tunnet olevasi vetämätön, mikään ei tunnu miltään.
  • katselet elämää enimmäkseen negatiivisten silmälasien läpi.

Ahdistusta, masennusta, stressiä, unettomuutta, parisuhdeongelmia, päihderiippuvuutta, vihan tunteita, kielteisyyttä... Nuo ovat merkkejä siitä, että ihminen on toistanut käyttäytymistä, joka heikentää elämänlaatua.

Helpotusta pahaan oloon ja tyytymättömyyteen haetaan siitä samasta, mistä ennenkin: kuten liiallisesta työnteosta tai alkoholista.

– Kun on yrittänyt ongelmiinsa samaa haitallista ratkaisukeinoa yhä uudestaan, herää muutoksen tarpeeseen, psykiatrian erikoislääkäri Kaisla Joutsenniemi sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Omat tavat eivät kuitenkaan muutu sormia napsauttamalla.

Niihin on syntynyt syvä tottumus; ne automatisoituvat ja toteutuvat refleksinomaisesti. Esimerkiksi tupakka-, alkoholi- ja peliriippuvuudessa tietyt ihmiset, paikat, tilanteet tai tunnetilat tuottavat yllykkeen tupakoida, juoda ja pelata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Käyttäytymisen muuttaminen noissa tilanteissa vaatii tietoista harjoittelua ja poisoppimista, Kaisla Joutsenniemi sanoo.

Ensimmäinen askel on otettu, kun tunnistaa omat yllykkeensä. Sen jälkeen arkeen on hyvä luoda uusia rutiineja, jotka estävät huonojen kohtaamista. Ruokaostokset, esimerkiksi, voi päättää tehdä siinä kaupassa, jonka eteisessä ei ole rahapeliautomaatteja.

Eteenpäin voi auttaa sekin, että näkee oman muuttumisensa tarpeelliseksi myös läheisten takia. Huomion suuntaaminen pois itsestä kohti muiden hyvinvointia voi lisätä tyytyväisyyttä omaan elämään.

Joku voi ajaa itsensä piippuun myös siten, että uskoo onnen löytyvän aina uudesta. Hän vaihtaa työtä, puolisoa, asuntoa ja harrastuksia saavuttamatta tyytyväisyyttä.

– Tällaisella henkilöllä saattaa olla liian korkea vaatimustaso, jolloin mikään ei tyydytytä, Kaisla Joutsenniemi sanoo.

Riisu negatiiviset silmälasit

Huomion kiinnittäminen kaikkeen siihen, mikä on huonosti, ei johda muutokseen. Tutkittu asia on, että kielteisessä tunnetilassa näkee korostetun paljon kielteisiä asioita.

– Mutta on mahdollista tietoisesti opetella näkemään sitä, mikä on hyvää, Kaisla Joutsenniemi sanoo.

Myös Antti S. Mattila toteaa Onnen taidot -kirjassaan, että maailma näyttää onnettomalta paikalta, jos jatkuvasti kiinnittää huomion omiin epäonnistumisiin ja toisten heikkouksiin.

Kaisla Joutsenniemi huomauttaa, että taustalla voi olla myös aito masennustila. Siitä ihminen ei itse pääse irti, vaan voi tarvita ulkopuolista apua.

– Ajatus siitä, että asiat voisivat olla pahemminkin, saattaa lohduttaa. Se auttaa katsomaan omaa tilannetta useammasta kuin yhdestä näkökulmasta.

Harjoita tyytyväisyyttä

Kaisla Joutsenniemen mukaan elämä voi muuttua, kun harjoittaa tyytyväisyyttä elämään. Kiitollisuus on yksi keino. Sen sijaan, että murehtisimme asioita, jotka ovat huonosti, voimme opetella näkemään omassa elämässämme pieniä ja suuria asioita, jotka ovat hyvin ja joista voimme tuntea kiitollisuutta.

– Jos olet ollut täysin liikkumaton ja jaksat nyt kävellä talon ympäri, ole siitä kiitollinen.

Pidä päiväkirjaa asioista, joista tunnet kiitollisuutta.

Myös myönteiset ajatukset ja tunteet, lempeät ajatukset sekä itseä että muita kohtaan vievät kohti tyytyväisyyttä.

Positiivista psykologiaa edustavan Barbara Fredricksonin mukaan myönteiset ajatukset ja tunteet vapauttavat laajalti voimavaroja, vähentävät sairauksia ja lisäävät tunnetta elämän tarkoituksesta. Hän on tutkinut buddhalaista perustaa olevaa Loving Kindness -mietiskelyä, jossa keskitytään kehittämään myötätuntoa ja ystävällisyyttä sekä itseä että kaikkia muita kohtaan.

Loving Kindness -mietiskely etenee näin:

Ajattele ensin henkilöä, vaikkapa omaa lastasi, jota kohtaan sinulla jo on lämpimiä tunteita. Suuntaa sitten lempeät ajatukset omaan itseesi ja edelleen arjessa tavattuihin neutraaleihin ihmisiin ja vähitellen kaikkiin eliöihin ja olioihin koko maailmassa.

– Myötätunnolla on havaittu olevan neurobiologisen tason muutoksia. Jokainen voi kokeilla sitä, että aamulla mielessään toivottaa läheisilleen terveyttä ja vaikka bussikuskille iloista työpäivää, Kaisla Joutsenniemi sanoo.

Ponnistelu tyydyttää

Ponnistelu tärkeiden asioiden eteen vie niin ikään kohti tyytyväisyyttä.

Hyväksymis- ja omistautumisterapia HOT perustuu ajatukseen, että ihminen on valmis ponnistelemaan tärkeinä pitämiensä asioiden eteen. Hyväksyntä ei tarkoita sitä, että tulisi pitää kaikesta, mitä tulee vastaan, vaan sitä, että haluaa kohdata tosiasiat ja niiden herättämät tunteet, myös epämiellyttävät tunteet.

– Monet asiat vaativat jonkinlaista ponnistelua, koskipa se omien tavoitteiden saavuttamista, ihmissuhteita tai riippuvuudesta vapautumista.

Positiivisen psykologian uranuurtajan Martin Seligmanin mukaan ponnistellen saavutetut tavoitteet tuottavat aidompaa ja kestävämpää onnea kuin helpolla saatu tyydytys.

– Vaikka myös välittömillä nautinnoilla on oma tärkeä paikkansa, Kaisla Joutsenniemi muistuttaa.

Omiin muutostavoitteisiin on helpompi sitoutua, kun kokee ne arvojensa mukaisiksi.

Kun muutoksen kaipuu tekee mieleen pesän, kannattaa unelmoida kaikessa rauhassa. Mitkä asiat elämässä olisivat toisin, jos toive toteutuisi?

– Kukaan ei voi tuputtaa toiselle arvoja. Jos omat arvot ovat hukassa, niitä kannattaa etsiä, Kaisla Joutsenniemi sanoo.

Tunnista ja tunnusta arvosi

Omia arvoja voi kirkastaa kysymällä, mitä haluan elämältä; mikä minulle on tärkeää ja merkityksellistä.

Itse elämä tarjoaa jokaiselle jatkuvasti vastauksia: Säikähdät kyhmyä kaulallasi ja joudut kuoleman pelon valtaan. Näet hetkessä kaiken mitä menetät. Kun kyhmy osoittautuu vaarattomaksi, tunnet suurta huojennusta ja kiitollisuutta ja näet sen kaiken ihanan ja rakkaan, mitä sinulla on.

Työterveyspsykologi, psykoterapeutti Arto Pietikäisen mukaan tietoisuustaitojen avulla voi kohdata kaikkein vaikeimmat ajatukset, tunteet, mielihalut, muistot sekä oman kehollisuutensa kipuineen antamatta niille ylivaltaa. Kun tuota taitoa oppii, voi katkaista kärsimystä tuottaneen käyttäytymisen.

Hyväksymis- ja omistautumisterapia kehittää myös psykologista joustavuutta. Se tarkoittaa kykyä toimia omien arvojen mukaisesti silloinkin, kun kohtaa epämiellyttäviä ajatuksia ja tunteita.

Verkossa toimiva hyvinvointiohjelma Oiva perustuu samoihin periaatteisiin. Oivan voi ladata myös älypuhelimeen tai tablettiin. Tutustu tästä Oivamieleen.

Ota käyttöön vahvuutesi

Luonteen vahvuuksia eli omaa ominaislaatua kehittämällä ja vahvistamalla on mahdollista lisätä onnellisuutta.

Martin Seligman on jaotellut ominaisvahvuutemme kuuden hyveeseen: viisaus, rohkeus, rakkaus, oikeudenmukaisuus, kohtuullisuus ja henkisyys. Niiden alle hän jaottelee 24 luonteen vahvuutta, joita ovat muun maussa energisyys, uteliaisuus, kyky rakastaa, myötätunto ja avuliaisuus.

– Jos saa arkensa järjestettyä niin, että voi käyttää ominaisvahvuuksiaan, se antaa aitoa mielihyvää, Kaisla Joutsenniemi sanoo.

Myös myötätunto itseä kohtaan kuljettaa kohti tyytyväisyyttä ja muutosta. Tutkija Kristin Neffin mukaan myötätunto itseä kohtaan koostuu seuraavista asioista: tunnistat, että oma kärsimyksesi on samaa, jota kaikki ihmiset kokevat ja kohtaat tuskalliset ajatukset hyväksyvästi ja tietoisesti.

Kaikki kärsivät aika ajoin ja kokevat epäonnistumisia. Silti voimme elää täyttä ja merkityksellistä elämää, koska myötätunto kantaa.

– Myötätunto itseä kohtaan sisältää myös sen, että tietää, milloin on aika ponnistella ja milloin levätä, Kaisla Joutsenniemi sanoo.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla