Kuvat
Shutterstock

Korkeaan kolesteroliin puree pehmeä, hyvälaatuinen rasva. Mistä öljystä saa eniten omegakolmosia? Ravitsemusterapeutti vastaa.

Onko väliä, otanko aamuisin ruokalusikallisen pellavansiemenöljyä vai edullisempaa rypsiöljyä? Metsästän omegakolmosia ja koitan laskea huonoa kolesterolia.

Asiantuntija vastaa

PEHMEÄ RASVA, johon omega-3-rasvahapot kuuluvat, on tärkeää terveyden kannalta.

Kasvikunnassa omega-3-rasvahapot ovat pääasiassa alfalinoleenihappoa, jota elimistö ei pysty itse muodostamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Se on siis saatava ravinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  1. Pellavansiemenöljyssä tätä rasvahappoa on kasviöljyistä eniten, 50–55 % lajikkeesta riippuen.
  2. Toiseksi eniten sitä on camelinaöljyssä, 30–35 %.
  3. Muita alfalinoleenihappoa sisältäviä kasviöljyjä ovat mm. rypsi-, rapsi-, saksanpähkinä-, soija-, hampunsiemen- ja vehnänalkioöljyt.

Oliivi- ja auringonkukkaöljyissä tätä rasvahappoa on hyvin vähän, alle 1 %, mutta nekin ovat hyviä veren kolesterolipitoisuuden kannalta.

Pehmeä rasva on edullista veren kolesterolipitoisuudelle, joten juoksevan kasviöljyn voi valita sen mukaan, mikä maistuu ja tuntuu kukkarolle sopivalta.

Pääasia, että joku juokseva kasviöljy olisi päivittäisessä käytössä.

Naisille suositellaan 1–2 rkl ja miehille 2–3 rkl öljyä päivässä kehon koosta ja energiankulutuksesta riippuen.

Jos käyttää vain yhtä öljyä, olisi hyvä valita sellainen, jossa on alfalinoleenihappoa mukana. Sen tunnistaa ravintosisältöluettelosta merkinnällä ”omega-3-rasvahappoja”.

Osan kasviöljystä voi käyttää sydänmerkittynä margariinina, jossa on rasvaa vähintään 60 %.

Kasviöljyn lisäksi kalasta

Mainittakoon, että omega- 3-rasvahappoja on myös kalassa ja äyriäisissä. Niiden rasvahapot ovat eikosapentaeenihappo EPA ja dokosaheksaeenihappo DHA. Elimistö voi muodostaa niitä alfalinoleenihaposta.

EPA ja DHA ovat edullisia terveyden kannalta, kun ne saadaan kalasta. Sen sijaan ravintolisinä eli kalaöljyvalmisteina käytettäessä näiden terveyshyödyt eivät ole lainkaan selvät. Osalla ihmisistä mm. veren huonon LDL-kolesterolin pitoisuus saattaa suurentua näitä valmisteita käytettäessä.

Kalan käytöllä tätä epäedullista vaikutusta ei ole.

 

Ursula Schwab

ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

ierikka

Suo siel, vetelä tääl, ota näist sit selvää.
Edellisiin ojeisiin törmättyäni uskoin ja aloin noudattamaan. Just joo, ne nostaakin "huonoa kolestroolia".
VASTUUTA KEHIIN !!!!!!ierikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla