Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Minulla tuli iskiasvaiva oikeaan jalkaan vuosi sitten. Se hoidettiin lääkityksellä ja fysioterapialla. Nyt vaiva uusiutui ja kipu on kamala. Miten voisin itse estää vaivaa uusiutumasta, käsillä roikkumallako?

Iskiaskivulla tarkoitetaan lanneselästä peräisin olevaa, jalkaan säteilevää kipua, jonka tavallisin syy on selkärangan nikamien välilevyn pullistuma eli tyrä.

Nykytiedon mukaan suuri osa välilevytyristä paranee ilman leikkaushoitoa. Ellei tilaan liity hälyttäviä oireita, kivun lievittymistä voidaan odottaa jopa 6 viikkoa ennen leikkausharkintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Iskiasvaivan uusiessa on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle, jossa arvioidaan lisätutkimusten tarve. Epäillyn tyrän olemassaolon vahvistamiseksi tai muiden sairauksien poissulkemiseksi voidaan tarvita kuvantamistutkimuksia (esim. selkärangan magneettikuvaus) tai verikokeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Välilevytyrän riskiä lisää ylipaino, tupakointi ja runsas yhtämittainen istuminen. Näiden riskien vähentäminen auttaa todennäköisesti välilevytyrän ennaltaehkäisyssä. Alaselkäkivun uusimista voidaan ehkäistä fysioterapialla ja muulla asianmukaisella fyysisellä harjoittelulla. Käsistä roikkumista ei voida suositella iskiaskivun hoidoksi, mutta roikkuminen on hyvä keino venyttää kireitä olkapäitä ja selän lihaksia ja ylläpitää kehon liikkuvuutta.
 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Asiaan perehtynyt

Iskias on alaselän rappeumaa tai hermopuristusta kroonisen virheasennon takia, joka tulee useimmiten lähes väistämättömästä pyöreäselkäisestä istumisesta tavallisella tuolilla. 

Ylivoimaisesti tehokkain ehkäisy ja hoito on muuttaa istuminen hyväryhtiseksi.

Ainoa keino siihen on hankkia korkeussäädettävä pöytä, nostaa monitorit silmien tasalle ja alkaa istumaan laadukkaalla (anatomisesti oikein muotoillulla eli reisiä puristamattomalla) keskirakoisella ja keinuvalla satulatuolilla. Tämä helpottaa selkäkipuun lähes aina jo muutamassa päivässä.

Hyväryhtisyydestä on muitakin etuja kuten syvempi hengitys, parempi suolen ja sisäelinten toiminta ja parempi aivoverenkierto ja jopa vähemmän tulevia ongelmia lonkkanivelien kanssa.

Miksi mennä merta edemmäs kalaan? 

Jatkuvaan seisomiseen ei kannata mennä, jos haluaa välttää lonkka- ja polvinivelien rappeumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla