Olen pitkään ollut stressaantunut ja lopuksi tulivat myös univaikeudet. Ystäväni suositteli minulle GABA-nimistä luontais­tuotetta. Oloni todella kohentui ja unikin tuli jo ensimmäisen viikon aikana. Nyt kysyisinkin mitä tämä tuote oikein on? Jotain sillä on tekemistä serotoniinin kanssa, mutta ei kai se sentään ole SSRI-lääkettä? Onko sen käyttö haitallista pidemmän päälle?

GABA eli gamma-aminovoihappo on tärkein aivojen niin sanottu estävä välittäjäaine. Esimerkiksi useiden epilepsialääkkeiden ja unilääkkeinä käytettävien bentso­diatsepiinien teho perustuu niiden GABA-järjestelmään kohdistuvaan vaikutukseen.

Netin käyttäjäkokemuksien perusteella vaikuttaisi siltä, että GABA-luontaistuotteita otetaan ainakin ahdistuneisuuden lievittämiseen ja nukahtamisvaikeuksiin. En tosin löytänyt ihmisillä tehtyjä tieteellisiä tutkimuksia, jotka tällaista käyttöä tukisivat. En tiedä, päätyykö luontaistuotteen GABAa riittävästi aivoihin, eli voiko sillä ylipäätään olla tehoa, saati onko sen käyttö turvallista.

Luontaistuotteet ovat useimmiten ravintoon rinnastettavia ravintolisiä. Ravintolisien markkinoille tuontiin ei tarvita lupamenettelyä, jossa niiden vaikutukset tai turvallisuus arvioitaisiin etukäteen lääkkeen tavoin.

Muita kuin vitamiineja, kivennäis­aineita tai rasvahappoja sisältäviä ravintolisävalmisteita on turvallisinta käyttää kuuriluontoisesti. Tämä johtuu siitä, että ravintolisien jatkuvan käytön pitkäaikaisvaikutuksia ei ole yleensä tutkittu. Ravintolisillä voi olla yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.

Ravintolisien turvallisuudesta vastaa valmistaja, kun tuotetta käytetään pakkauksen annostusohjeen mukaan. Tuotteet kannattaa ostaa luotettavasta lähteestä, esimerkiksi suomalaisesta luontais- tai terveystuote­kaupasta, elintarvikeliikkeestä tai apteekista.

Voisikohan kysyjän univaikeuksien taustalla olevaan stressaantumiseen mitenkään vaikuttaa? Toivon niin.

Annikka Kalliokoski
kliinisen farmakologian erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.