Nivelrikko voi yllättää, ja kipu polvessa osoittautuukin jatkuvaa hoitoa vaativaksi. Vältä ylipainoa, liian kovaa fyysistä rasitusta ja nivelvammoja, jos haluat säilyttää nivelrustosi kunnossa.

Entinen aktiivilentopalloilija, Sari, ajatteli kolmekymppisenä, että lopettaisi lentopallon pelaamisen, jos joku vaiva joskus tekisi hänestä joukkueen heikon lenkin. Vaikeaa siitä kuitenkin tuli, sillä nivelrikon oireet ilmestyivät nelikymppisenä. Muutaman vuoden päästä oli pakko miettiä, mitä muuta voisi harrastaa.

Liike on lääke, mutta vain oikein tehtynä. Oli laji mikä tahansa, sen kiinnostavuus löytyy vasta, kun paneutuu oikeaan tekniikkaan ja lajin hienouksiin.

Lopulta Sari sai polveensa tekonivelen ja alkoi kuntouttaa kaikkia niveliään vesijumpassa, kuntosalilla ja laviksessa. Sari tietää, että myös painon pudottaminen helpottaa oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Liiku sopivasti!

Näillä Sarin keinoilla voi myös ehkäistä usein keski-iässä ilmestyviä nivelvaivoja. Niistä yleisin on nivelrikko, joka johtuu nivelten kulumisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nivelrikko on monen tekijän sairaus, jonka perimmäistä syytä ei aina tiedetä. Ilmaantumiseen vaikuttavat perinnöllisen taipumuksen rinnalla muun muassa ylipaino, kova fyysinen rasitus ja nivelvammat.

Kehossa on yli 200 liikkumista edesauttavaa niveltä eli kahden luun liitoskohtaa. Toisiinsa liittyvien luiden päitä peittää nivelrusto, jota ympäröi nivelpussi voiteluaineineen.

Oireileva nivel ei kulu vaan toipuu, kun sitä liikuttaa sopivalla rasituksella. Harjoittelun jälkeen voi tuntua pientä kipua, mutta kun kipu ei treenien jatkuessa ylly vaan helpottaa, suunta on oikea.

Kohtuullinen liikunta auttaa myös tulehduksesta tai vammasta toipuvaa niveltä. Siis säännöllisesti kävelyä, pyöräilyä, vesivoimistelua, uintia, hiihtoa tai oikein mitoitettua kuntosaliharjoittelua.

Hyvä lihaskunto lievittää merkittävästi vaivoja, sillä lihakset antavat nivelelle paremmin tukea. Harjoittelu ei kuitenkaan saa tuottaa tuskaa, vaikka lihakset alkuvaiheessa todennäköisesti vähän kipeytyvätkin. Vähennä tarvittaessa rasitusta, sitä voi lisätä kevyesti taas myöhemmin.

Sinnikkyys palkitaan: esimerkiksi polvinivelrikossa harjoittelun on jatkuttava vähintään kahdeksan viikkoa ennen kuin hyöty alkaa tuntua.

Painonpudotus voi viedä kivut

Tärkeä nivelvaivoja helpottava asia on laihduttaminen, jos se onnistuu. Nivelrikon hoito alkaakin usein painonpudotuksella – tai ainakin se on tavoite. Ylipaino rasittaa erityisesti jalkojen niveliä. Kun vyötäröltä katoaa kiloja, painoa kantavien nivelten työ helpottuu. 

Jo viiden kilon laihduttaminen auttaa. Sen on todettu vähentävän kymmenen vuoden seurantajakson aikana puolella polvinivelrikon ilmaantumista naisilla. 

Ylipaino on suurin riski polvi- ja lonkkanivelrikolle. Ylipainon välttämisen arvioidaan vähentävän polven nivelrikkoa 25 prosentilla ja polven tekonivelleikkausten tarvetta 35 prosentilla. Painoindeksi tulisi saada normaalin rajoihin ja pitää siellä.

Vältä haavereita

Muita keinoja karttaa nivelvaivoja ovat tapaturmien välttäminen ja viisas varovaisuus työssä.

Vammautuneeseen niveleen iskee helpommin nivelrikko, sillä nivelrusto on saanut kolhuja. Työssä ei pidä nostella kohtuuttomia taakkoja eikä kyykistellä niin, että nivelet joutuvat koville tai niihin sattuu.

Asiantuntijat: Jari Arokoski, fysiatrian professori ja osastonylilääkäri, HY. Teemu Helkamaa, lääketieteen tohtori, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri, HUS.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla