Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Miten paljon voimakas tulehdus esim. nivelen limapussissa voi nostaa veren- sokeria? Voiko liikunnalla ja ruokavaliolla pudottaa paitsi painoa myös verensokeriarvoa? Viekö se miten kauan? Paino nousi, kun lonkan nivelpussitulehduksen vuoksi oli vähän liikuntaa.

Diabetesta sairastavilla erilaiset tulehdukset nostavat usein verensokeria (glukoosia) useita millimooleja/litra, koska tulehdustilat heikentävät haiman insuliinihormonin vaikutuksia elimistössä. Myös paikallinen tulehdus, kuten raju nivelpussintulehdus, voi nostaa sokeria. Taustalla on kuitenkin silloin joko diabetes tai lieväasteisempi sokeriaineenvaihdunnan häiriö. On tavallista, että sokeriaineenvaihdunnan häiriö todetaan ensi kertaa tulehdussairauden yhteydessä. Silloin on tärkeää hoitaa sekä tulehdusta että sokeriaineenvaihduntaa.

Tyypin 1 diabeteksessa, jossa haiman insuliinituotannon heikentyminen johtuu siitä, että elimistön oma vastustusjärjestelmä tuhoaa haiman insuliinia tuottavat solut, hoidoksi tarvitaan aina insuliinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyypin 2 diabeteksessa on myös osittainen insuliinin tuotantohäiriö mutta mukana on insuliinivaikutuksen heikentyminen, "insuliiniresistenssi", jolle ylipainoisuus voimakkaasti altistaa – perinnöllisen alttiuden lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Painonpudotus ja liikunta ovat keskeinen osa tyypin 2 diabeteksen hoitoa. On hyvin yksilöllistä, kuinka paljon on laihduttava tai liikuttava, jos halutaan saada sokeri normaaliksi. Yleensä selviä tuloksia nähdään jo painon pudotessa 5–10 % lähtöpainosta, siis esim. 5–10 kg satakiloisella.

Jos diabetes on jo todettu, tarvitaan elämäntapahoidon lisäksi tavallisesti lääkehoitoa. Lääkehoidolla ei kuitenkaan voi korvata liikunnan ja painonhallinnan suotuisaa vaikutusta. Jos terveellinen ruokavalio ja liikunta tuottaa tulosta, ylipaino putoaa ja fyysinen kunto kohenee, verensokeri korjaantuu, mahdollinen korkea verenpaine laskee ja myös lääkkeiden tarve jää vähäisemmäksi. Tutkitusti mielialakin kohenee liikunnan myötä. Myös riittävä nukkuminen ja säännöllinen unirytmi tukevat tervettä sokeriaineenvaihduntaa.

Jos varsinaista diabetesta ei ole vielä todettu, vaan sokerihäiriö on lievempi (ns. prediabetes), elämäntapahoito saattaa yksinään riittää torjumaan diabeteksen puhkeamisen. Tästä on tehty Suomessakin iso tutkimus, ns. Diabetes Prevention Study (DPS). Tutkimus osoitti, että säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio yhdistettynä maltilliseen painonpudotukseen vähensi esidiabeetikoilla sokerihäiriön etenemistä diabetekseksi 58 % neljän vuoden aikana. Suojavaikutus säilyi seurannan jatkuessa pitempään.

Erityisen tehokasta on säännöllinen liikunta, kuten työmatkaliikunta tai päivittäiset kävelyretket. Laihduttajan kannattaa huolehtia myös lihaskunnosta, jottei laihdutus kuihduta lihaksia. Paino putoaa pysyvämmin, jos rajujen lyhytkestoisten dieettien sijasta tehdään pysyviä muutoksia syömiseen. Elimistö sopeutuu paremmin laihdutukseen, jos sitä toteutetaan hitaasti ja pitkäjänteisesti. Ohjeita voi kysyä terveyskeskuksen terveydenhoitajalta tai ravitsemusterapeutilta.

Ruoka- ja liikuntapäiväkirjan pitäminen esim. nettisovellusten avulla on usein avuksi. Sellaisen löydät esimerkiksi Finelin sivuilta.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla