Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos närästys on satunnaista ja sen kanssa pärjää, ei kannata huolestua. Vaiva hoituu pienillä elämäntapamuutoksilla ja pika-avulla.

  1. VÄLTÄ ISOJA, rasvaisia aterioita. Pidä ilta-ateria erityisen kevyenä ja kasvispitoisena. Näin mahalaukkuun ei päädy liikaa närästävää proteiinia ja rasvaa kerralla.
  2. LAIHDUTA normaalipainoiseksi. Kun vatsarasva ei paina mahalaukkua, sen sisältö ei nouse yhtä helposti ruokatorvea ärsyttämään. Sama paine syntyy, jos menet heti aterian jälkeen pitkälleen. Siirrä siis ruokalepoa.
  3. VÄLTÄ RUOKA-AINEITA, jotka lisäävät vaivaasi. Useimpia närästää suklaa, tomaatit, sitrushedelmät. Myös monet juomat, kuten alkoholi, kahvi, limut ja appelsiinimehu, sisältävät närästäviä happoja.
  4. LOPETA TUPAKOINTI. Nikotiini lisää suolahapon eritystä vatsassa ja tupakansavu heikentää ruokatorven sulkijan toimintaa.

 

PIKA-APU!

Esimerkiksi juhlissa on hyvä, jos kaapista löytyy purki ruokasoodaa. Kun närästysoireet alkavat, sekoita teelusikallinen ruokasoodaa lasilliseen kylmää vettä ja juo se. Ruokasoodan emäksisyys auttaa neutraloimaan ärsytystä aiheuttavia mahahappoja.

Asiantuntija: Ari Rosenvall, yleislääketieteen erikoislääkäri, Mehiläinen Ympyrätalo, Helsinki.

Lue lisää Käypä hoito -suosituksesta ylävatsavaivojen hoidosta.