Rasitusmurtuman syynä on pitkäaikainen ja toistuva luun kuormitus. Rasitusmurtumia tulee eniten jalkoihin, etenkin säären ja jalkaterän luihin. Rasitusmurtumia voidaan kutsua myös marssimurtumiksi, koska niitä on todettu usein varusmiehillä.

Hoito

Jos oireet sopivat rasitusmurtumaan, on aihetta mennä lääkäriin. Murtuma varmistetaan yleensä röntgenkuvauksella ja joskus erityistapauksissa magneettikuvauksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lääkäri määrää yleensä hoidoksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • murtuman aiheuttaneen rasituksen, kuten juoksun, välttämistä. Kannattaa jatkaa liikuntaa, joka ei kuormita murtuma-aluetta
  • tarvittaessa kivun hoidoksi tulehduskipulääkityksen tai kyynärsauvat, jotka vähentävät jalan kuormitusta
  • lihaskuntoharjoittelua ja tukipohjalliset, jos kipujen syynä ovat jalan rakenteesta johtuvat kuormitusvirheet

Joidenkin luiden rasitusmurtumat saattavat parantua hitaasti tai niihin voi liittyä luutumishäiriöitä. Silloin on käytettävä kipsiä, tukikenkiä tai kyynärsauvoja, jotta murtuma saisi parantua rauhassa.

Ohjeet ja lupa lenkkeilyn uudelleen aloittamiseen kannattaa kysyä lääkäriltä. Kipuja ja särkyjä ei saisi lenkkipolulle lähdettäessä enää tuntua.

Ehkäisy

Hyviin tossuihin kannattaa panostaa. Kunnon juoksujalkineet vaimentavat tehokkaasti alustan aiheuttamaa tärähtelyä ja tukevat riittävästi jalkaterää.

Jalan rakenteista mahdollisesti aiheutuvat altistavat tekijät voi tutkituttaa kuormitusanalyysissä esimerkiksi aiheeseen perehtyneen fysioterapeutin vastaanotolla. Asentovirheitä korjataan tukipohjallisilla.

Aloittelijan kannattaa valita juoksemiseen tasainen maasto. Mäkimaastot, vino tienpinta ja talvisin liukkaus lisäävät huomattavasti jalkaterän rasitusta.

Alussa on hyvä lähteä varovasti liikkeelle, vaikkapa välillä kävellen, jotta jalka tottuu paremmin juoksun rasituksiin. Kilometrimääriä on viisasta lisätä asteittain. Jos viikoittaiset juoksumäärät ylittävät kuntourheilua aloittavalla 30–40 kilometriä, rasitusvammojen riski kasvaa selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla