Kun syöt oikein, hillitset matala-asteista tulehdusta ja suojaat terveyttäsi – etkä vain mahassa.

Kun syöt ruokapäiväohjeen mukaan niin saatat huomata, että vatsavaivasi helpottavat. Aina kannattaa kokeilla!

Kypsennä yleensäkin ruoka hitaasti ja miedolla lämmöllä. Voimakas kuumentaminen lisää ruoan aiheuttamaa aterian jälkeistä tulehdusta. Haitallisia aineita alkaa muodostua 120 asteessa.

Oliiviöljy on ruoanvalmistamisessa hyvä valinta, sillä se kestää kuumentamista paremmin kuin muut öljyt.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Ja muistathan: suolistomikrobit tykkäävät värikkäästä ruoasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokeile vaikka tätä ruokapäivän esimerkkiä:

Aamiainen

  • kaura- tai hirssipuuroa
  • 3–4 saksanpähkinää
  • 1 dl marjoja
  • kahvia tai teetä

Lounas

  • uunilohta ja -juureksia
  • salaattiannos, jossa muutama pähkinä
  • pieni hedelmä tai marja-annos

Välipala

  • vähäsokerinen marjarahka (ilman kermaa)

Päivällinen

  • avokado-pähkinä´viinirypälesalaatti
  • 1 pala täysjyväleipää ja öljypohjainen levite

Iltapala

  • 1–2 palaa täysjyväleipää
  • levite, juustosiivu, reilusti kasviksia
  • maustamatonta jogurttia tai viiliä sekä marjoja

Asiantuntija: Pirjo Saarnia, ravitsemusterapeutti, tietokirjailija.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta.

ihmettelijä

Miksi yhtäkkiä oliiviöljy kestääkin kuumentamista parhaiten, kun jo pitkään on saanut lukea, että nimenomaan se ei kestä sitä ilman, että hyvät rasvahapot tuhoutuvat. Rypsiä taas on suositeltu kuumentamiseen???Mitä sitten uskoa?

  • ylös 19
  • alas 5
Vierailija

Tuo kyllä kuulostaa hyvältä ohjeelta, jos tahtoo herkkävatsaiselle lisää vaivoja.

  • ylös 13
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla