Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Vitamiineilla taistellaan suurta pimeän kauden peikkoa, väsymystä vastaan. Reilu puolet Hyvän terveyden kyselyyn vastanneista kertoi käyttävänsä monivitamiinia.

Monivitamiinipilleri on monen ase väsymystä vastaan. Hyvän terveyden nettikyselyssä reilu puolet ilmoitti käyttävänsä sitä säännöllisesti tai tarpeen mukaan.

Yleisimpiä syitä purkkivitamiinien käyttöön on väsymyksen lisäksi suupielten haavaumat, hiustenlähtö, anemia ja jalkojen tai käsien tuntohäiriöt. Väsymyksen kertoi syyksi vitamiinien käyttöön joka kolmas vastaaja.

D:llä vankka suosio

Monivitamiinin lisäksi monet käyttävät yksittäisiä lisäravinteita, sekä vitamiineja että hivenaineita. D-vitamiinia ottaa purkista 36 prosenttia vastaajista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– D-vitamiinitasoni oli verikokeessa minimirajalla. Väsymykseni väheni ja olin päivisin energisempi, kun aloin käyttää D-vitamiinia, naispuolinen vastaaja kertoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

D-vitamiini on yksittäisistä vitamiineista selkeästi suosituin, seuraavina tulevat B-vitamiinit ja C-vitamiini.

Laboratoriossa todetuista vitamiini- tai kivennäisaineiden puutoksista yleisin kyselyn perusteella on raudan puutos. Seuraavana tulivat D-vitamiinin ja B-vitamiinien puutokset.

Voimaruokien voittaja: mustikka

Purkkivitamiinien lisäksi väsymystä taltutetaan liikunnalla ja ruoalla. Voimaruoista suosituimmat kyselyssä olivat vihannekset, hedelmät ja marjat. Vihanneksista useimmin mainintoja saivat pinaatti, hedelmistä appelsiini ja marjoista mustikka.

– Sitrushedelmät aina vähän herättävät ja saavat aurinkoisemmalle tuulelle, naisvastaaja totesi.

Myös erilaiset tuore- ja vihermehut saivat kannattajia. Yhdelle vastaajalle voimia antoi itse puristettu appelsiini-porkkana-inkivääri-tuoremehu.

Proteiinipitoinen ruoka sai paljon kannatusta. Voimia saatiin niin lihasta, maksasta, kalasta kuin kananmunistakin.

Lue Hyvä terveys -lehdestä 4/2018 lisää vitamiineista ja hivenaineista. Tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi

Vierailija

Esim. saadakseen ravinnosta riittävästi pitkäketjuisia Omega 3 rasvahappoja (EPA ja DHA), pitäisi rasvaista kalaa syödä 4 annosta joka viikko.

D-vitamiinia saadakseen pitäisi asua päiväntasaajalla ja olla päivällä iho paljaana auringossa. Eli käytännössä ravintolisänä täytyy aivan kaikkien syödä D-vitamiinia.

Kolmasosa hedelmällisessä iässä olevista naisista kärsii ajoittain raudan puutteesta. Lapsista joka neljäs.

Folaatin puute on yleistä kaikissa ikäryhmissä.

B12-vitamiinin puutteesta kärsii joka viides 50 vuotta täyttänyt.

Noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia.

K2-vitamiini on tärkeä luustolle ja verisuoniterveydelle.

Noin 30 % ei saa tarpeeksi magnesiumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla