Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

C-vitamiini kantaa mainetta flunssan hätistäjänä. C-vitamiinilla ei kuitenkaan ole todettuja vaikutuksia viruksiin. Sen sijaan sinkistä taitaa olla flunssaviruksille vastusta.

Suurinakaan annoksina C-vitamiini ei estä ennalta flunssaan sairastumista, joten tässä tarkoituksessa sen tai minkä tahansa vitamiinipillerin syönti on normaaliolosuhteissa turhaa.

Sen sijaan flunssan aikana syöty C-vitamiini voi lyhentää taudin kestoa hienoisesti, sillä tutkimuksissa on todettu sen lievittäneen hengitystieoireita. Helsingin yliopiston ja Sydneyn yliopiston yhteistutkimus kertoo, että 1000 milligrammaa tai tätä suurempi C-vitamiiniannos lyhentää aikuisilla flunssien kestoa kahdeksalla prosentilla ja lapsilla 18 prosentilla.

Vankan tieteellisen näytön perusteella paras potku C-vitamiinista koituu kovaa fyysistä rasitusta kokeville ihmisille, kuten maratoonareille – heillä päivittäinen C-vitamiiniannos voi puolittaa flunssat sekä vähentää lisäksi rasitusastmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Entäs sinkki?

C-vitamiinin lisäksi sinkki-imeskelytabletit ovat tutkitusti toimivia flunssan hillitsijöitä. Helsingin yliopiston dosentti Harri Hemilä kehottaa flunssapotilaita kokeilemaan sinkki-imeskelytabletteja siten, että päivittäisannokseksi tableteista kertyy 80 milligrammaa sinkkiä. Asetaattimuodossa otettu sinkki voi lyhentää flunssan kestoa kolmanneksella, ja parhaiten se tehoaa, kun imeskelytablettien oton aloittaa heti ensioreista, ylensä kurkkukivusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntija: ravitsemustieteen dosentti Paula Hakala

Vierailija

Altistumme viruksille ja bakteereille jatkuvasti, eikä se läheskään aina johda sairastumiseen. 

Miksi kukaan ei kerro, miten sitä vastustuskykyä vahvistetaan? 

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

90 prosenttia ihmisen vastustuskyvystä ­sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan, influenssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä ja koosta riippuen 30-100µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

Keuhkokuume on yleisin influenssan mahdollinen jälkitauti. Keuhkokuumeen saa myös ilman influenssaa. Se voi olla kohtalokas, jos tupakoi tai on muuten heikko vastustuskyky. Tupakoitsijan keuhkot ovat vaarallisen myrkyttyneet tupakassa olevista myrkyistä, että mahdolliset antibiootit eivät keuhkokuumeen bakteereihin välttämättä tehoa. Siten ihminen kuolee keuhkokuumeeseen, vaikka itse syyllinen on tupakointi ja huono vastustuskyky.

PRJ

Ei ole tarvinnut sairastaa flunssia,kun olen käyttänyt seuraavanlaisia vitamiineja ja antioksidantteja päivittäin.

C-vitamini (1000 mg),B12 (600 µg),B6 (23 mg),D-vitamiini (125 µg),B1 (40 mg),B2 (28 mg),B3 (80 mg),B7 (80 µg),B5 (45 mg),Folaattia (400 µg),Magnesium (375 mg),Alfalipoiinia,Astaksantiinia (4 mg),Seleeniä ja omega-3.Että tällainen sekoitus.Verikokeissa maksa-arvot kohdallaan D-vitamiini verestä mitattuna 97 nmol/l ja S-B12-TC2 175 pmol/l.

Sisältö jatkuu mainoksen alla