Tervetuloa Hanna Sumarin sauvakävelykouluun! Katso kuinka pienillä vinkeillä sauvakävelylenkistä saa enemmän tehoa irti.

Liikuntavalmentaja Eija Holmala neuvoo kädestä pitäen oikean otteen sauvasta ja tehokkaan sauvomistekniikan. Matka taittuu eikä hartiat kipeydy. Samalla opit kuinka koko vartalo otetaan mukaan kävelyyn, jolloin meno vastaa juoksua.

5 vinkkiä tehokkaaseen tekniikkaan

  1. Kävele ryhdikkäästi pienessä etunojassa, pidä katse edessä ja hartiat alhaalla.
  2. Vie sauvoja lähellä vartaloa ja tee työntö suoraan vartalolinjan taakse. Sauva osuu maahan viistosti noin 55–60 asteen kulmassa vastakkaisen jalan kantapään taakse.
  3. Työnnön lopuksi avaa käsi ja heilauta se rennosti eteen aivan kuten ilman sauvoja kävellessä. Pidä sauva etuviennissä navan alapuolelle.
  4. Anna kehon painopisteen siirtyä selvästi jalalta toiselle ja kierrä ylävartaloa työnnön puolelle, niin saat liikettä rintarankaan.   
  5. Pidä jalkaterät suoraan eteenpäin. Rullaa tehokkaasti kannalta päkiälle. Tee päkiällä ja pohkeella kunnon lopputyöntö, jolloin lantio ojentuu ja pakara jännittyy. Askel on selkeästi pitempi kuin ilman sauvoja.

    Tarkista sauvakävelytekniikkasi. 

    Katso myös Hanna Sumarin Sauvakävelykoulun muut osat Nopea verryttelyjumppa kävelysauvoilla ja Venyttele lihakset sauvakävelyn jälkeen.

Sauvojen pituus löytyy yleensä käyttämällä laskukaavaa 0,68 x oma pituus. Kun sauvat ovat suoraan maata kohti, kyynärpää on noin 90 asteen kulmassa. Mitat ovat viiden sentin välein ja rajatapauksissa kannattaa valita mieluummin lyhyempi sauva.

Kunnollinen käsihihna on tärkeä, sillä ote on herkkä eli sauvaa ei ikinä puristeta. Hihnan pitää olla napakasti mutta ei liian kireästi, jotta kämmen aukeaa työnnön lopuksi vartalon takana ja käsivarsi ojentuu taakse lähes kokonaan.

Laulaja Irinan kanssa juttelimme mm. siitä, pitäisikö äideillä olla kotonaan oma ”man cave”, paikka jonne vetäytyä ihan omiin oloihinsa. Siis muu kuin keittiö! Entä missä Irina itse rentoutuu parhaiten?

Lue myös, miksi Irina on aina kammonnut konflikteja. Muistathan, että tilaajana voit lukea uuden lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys.

Kumara sometusasento, "somejumi", sotkee lantion ja rintakehän keskiasennon, joka on hyvän ryhdin a ja o. Katso videolta, miten löydät sen.

Brother John

Hyvän ryhdin peruspalikat kuntoon: näin haet lantion ja rintakehän keskiasennon

”Someselkä”, ”somehartiat” tai ”someniska” (”textneck”) tulevat kaikki pyöreäselkäisyydestä. Siihen on paras ja käytännössä ainut kunnolla toimiva apu istuminen yläkroppa rennossa mutta liikeaktiivisessa, hyvässä ”seisomaryhdissä” ja jalat tuettuina istuinluista muita mikrovirtauksia juuri häiritsemättä. Tämä ihmetemppu voidaan tehdä keskiraollisella ja keinuvalla satulatuolilla joka on varmasti muotoiltu ihmisen anatomian mukaan (useimmat eivät ole).
Lue kommentti