Aloittelijan toivejumppa täydentyy neljällä koko vartalon haastavalla lihasliikkeellä.

Koko jumppa vie aikaasi alle vartin. Jumppaa aluksi kaksi kertaa viikossa. 3–4 viikon jälkeen voit lisätä alkuliikkeisiin minuutteja ja lihaskuntoliikkeisiin toistoja, jolloin jumppa kestää 15–20 minuuttia. 5–6 viikon päästä jaksat jumpata puoli tuntia yhteen menoon, jolloin kunto on jo mukavasti noussut.

Ota hengitys tukemaan ja helpottamaan liikkeitä. Perussääntö on, että kun teet liikkeen raskaampaa osuutta, hengitä ulos: reisiliikkeessä kyykkyyn mennessä, selkä-, vatsa- ja pakaraliikkeessä nostossa. Jos alkuun hengitys tuntuu hankalalta, älä anna sen häiritä jumppaamista, opettele sitä pikkuhiljaa.

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Lämmittele ennen lihasliikkeitä. Voit tehdä sen vaikka Raxun toivejumpalla aloitettelijalle tai näin:

Tee ensin 8 kertaa kanta eteen molemmilla jaloilla ja 8 polvennostoa molemmilla jaloilla. Toista liikkeitä  3–5 minuuttia. Muutaman viikon kuluttua lisää jumppa-aikaa 8–10 minuuttiin. Voit muokata lämmittelyosuutta tekemällä liikkeitä neljän sarjoissa. Muista lisätä minuutteja joka viikko!

Säveltäjä ja tuottaja Leri Leskinen keskittyy ennen tärkeää esiintymistä hengittämiseen. Videolla Leri kertoo tärkeät rituaalinsa ennen h-hetkeä.

Mikä luovassa työssä on kaikkein vaikeinta?  Entä mikä on muusikon suurinta herkkua viikonloppuisin? Lue Hyvä terveys 5/18!

Muistathan, että tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys

Vanhempi saa tyriä ja töppäillä, olla epäoikeudenmukainenkin. Täydellisyyttä ei kannata tavoitella, muistuttaa lastenpsykiatri.

Lue myös, miksi hulluttelu on Jari Sinkkosen mielestä tärkeää.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Hyvä terveys -lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys/