Aloittelijan toivejumppa täydentyy neljällä koko vartalon haastavalla lihasliikkeellä.

Koko jumppa vie aikaasi alle vartin. Jumppaa aluksi kaksi kertaa viikossa. 3–4 viikon jälkeen voit lisätä alkuliikkeisiin minuutteja ja lihaskuntoliikkeisiin toistoja, jolloin jumppa kestää 15–20 minuuttia. 5–6 viikon päästä jaksat jumpata puoli tuntia yhteen menoon, jolloin kunto on jo mukavasti noussut.

Ota hengitys tukemaan ja helpottamaan liikkeitä. Perussääntö on, että kun teet liikkeen raskaampaa osuutta, hengitä ulos: reisiliikkeessä kyykkyyn mennessä, selkä-, vatsa- ja pakaraliikkeessä nostossa. Jos alkuun hengitys tuntuu hankalalta, älä anna sen häiritä jumppaamista, opettele sitä pikkuhiljaa.

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Lämmittele ennen lihasliikkeitä. Voit tehdä sen vaikka Raxun toivejumpalla aloitettelijalle tai näin:

Tee ensin 8 kertaa kanta eteen molemmilla jaloilla ja 8 polvennostoa molemmilla jaloilla. Toista liikkeitä  3–5 minuuttia. Muutaman viikon kuluttua lisää jumppa-aikaa 8–10 minuuttiin. Voit muokata lämmittelyosuutta tekemällä liikkeitä neljän sarjoissa. Muista lisätä minuutteja joka viikko!

Kumara sometusasento, "somejumi", sotkee lantion ja rintakehän keskiasennon, joka on hyvän ryhdin a ja o. Katso videolta, miten löydät sen.

Brother John

Hyvän ryhdin peruspalikat kuntoon: näin haet lantion ja rintakehän keskiasennon

”Someselkä”, ”somehartiat” tai ”someniska” (”textneck”) tulevat kaikki pyöreäselkäisyydestä. Siihen on paras ja käytännössä ainut kunnolla toimiva apu istuminen yläkroppa rennossa mutta liikeaktiivisessa, hyvässä ”seisomaryhdissä” ja jalat tuettuina istuinluista muita mikrovirtauksia juuri häiritsemättä. Tämä ihmetemppu voidaan tehdä keskiraollisella ja keinuvalla satulatuolilla joka on varmasti muotoiltu ihmisen anatomian mukaan (useimmat eivät ole).
Lue kommentti

Pois kännykät ja tabletit hetkeksi! Hyvä ryhti on tärkeä: se pitää selän kunnossa ja auttaa lihaksia toimimaan tasapainossa. Avainasemassa ovat keskivartalon syvät lihakset. Fysioterapeutti Riikka Ilmivalta näyttää videolta, miten oikaiset ryhdin.