Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kun aineenvaihdunta toimii nopeasti, jokainen suklaapala ei jää matkamuistoksi vyötärölle. Miksi avanto ja kirkasvalo vauhdittavat aineenvaihduntaa?

Lisää ruskeaa rasvaa avannosta

Laiskotteleva aineenvaihdunta piristyy ainakin hetkellisesti kylmästä kyydistä. Avantoon pulahtamisella on kangistava vaikutus, jolloin keho koittaa pitää itsensä lämpimänä lisäämällä lihasvärinää. Se kiihdyttää aineenvaihdunnan lähtötasoon verrattuna moninkertaiseksi.

Kylmä aktivoi ruskeita rasvasoluja, joita jokaisella on kehossa yksilöllinen määrä. Lihasten hytistessä kylmästä kehon valkoinen rasva näyttäisi alkavan muuttua ruskeaksi rasvaksi. Avantouimareilla onkin havaittu olevan enemmän ruskeaa rasvaa, joka ei ole terveydelle niin haitallista kuin valkoinen rasva eli läski. Ihmiset, joilla on paljon ruskea rasvaa pysyvät hoikkina, sillä ruskea rasva on energiaa polttavaa rasvaa, kun taas valkoinen rasva on energiaa säilövää rasvakudosta.

Näyttäisi siltä, että mitä säännöllisempää kylmäaltistus on, sitä aktiivisemmin ruskea rasva vauhdittaa aineenvaihduntaa kaikissa lämpötiloissa.

Kiihdytä hormonitoimintaa kirkasvalolla

Kirkasvalolampun alla lukeminen ei suoranaisesti vaikuta aineenvaihduntaan, mutta valohoidolla on merkitystä vireystilan ylläpidossa. Voi olla, että pimeä lenkkipolku ei houkuttele, mutta jo ajatus sulkapallomatsista kirkkaasti valaistussa hallissa innostaa.

Valo nostaa elimistön melatoniini- ja serotoniinipitoisuuksia. Reipastuneena jaksaa noudattaa ruoka- ja liikuntarutiineja, ja treeni puolestaan lisää endorfiineja kehossa. Keho on kokonaisuus: hyvä hormonitoiminta tukee myös aineenvaihduntaa.

Asiantuntijat: Marjo Rinne, TtT, terveysliikunnan erikoistutkija, UKK-instituutti. Heli Reinivuo, ETM, ravitsemuksen erityisasiantuntija, THL.

Mikä aineenvaihdunta?

RASVA-AINEENVAIHDUNTA

Rasvan palaminen tarkoittaa sitä, että keho käyttää energianlähteenään rasvaa. Liikunta lisää energiankulutusta ja tehostaa näin ollen myös rasva-aineenvaihduntaa. Matalatehoisessa liikunnassa rasvanpoltto on käynnissä pitkään, sillä liikkumisaika on pitkä. Kovassa treenissä rasvaa palaa treenin aikana ja sen jälkeen.

SOKERIAINEENVAIHDUNTA

Haiman erittämä insuliini säätelee terveen ihmisen elimistön veren sokeripitoisuutta. Kovatehoinen liikunta vaikuttaa positiivisesti sokeritasapainoon, sillä lihasten käyttö lisää elimistön insuliinipitoisuutta ja sokerin pilkkoutuminen haimassa kiihtyy. Vahva lihaskudos tehostaa sokeriaineenvaihduntaa myös levossa.