Nälkä johtaa toivottuun lopputulokseen laihdutuksessa harvoin – jos koskaan – mutta onko pätkäpaasto poikkeus? Onko se laihdutuskeino vai elämäntapa? Ja sopiiko se kaikille?

Pätkäpaastolla tarkoitetaan vaihtelevan pituisia syömättömyyden jaksoja tavallisen terveellisen syömisen välissä.

Suomessa sen tunnetuimmat muodot ovat 16/8- ja 5:2-dieetti.

Pätkäpaastoilu mielletään yleensä terveelliseksi tavaksi pudottaa painoa ja edistää terveyttä.

– Saatetaan esittää, että aineenvaihdunnassa tapahtuu pätkäpaastolla jotain aivan ihmeellistä. Se ei todennäköisesti pidä paikkaansa, vahvistaa ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Energian saanti vähenee, kun syömisaika vähenee

Tunnetuimmilla pätkäpaastoilla syömättömyys kestää 16 tunnista vuorokauteen kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen jälkeen syödään normaaleja terveellisiä aterioita seuraavaan paastojaksoon saakka.

Tällainen lyhytkestoinen paastoaminen voi auttaa vähentämään energiansaantia, kunhan syöminen ei muina aikoina riistäydy hallinnasta.

– Syömisen rajoittaminen auttaa laihtumaan. Siihen pätkäpaasto on joissakin tilanteissa toimiva työkalu.

Säästöliekkiä ei tarvitse pelätä

Laihtuminen edellyttää aina, että syö vähemmän kuin kuluttaa.

Perinteinen tapa laihduttaa on laskea päivittäistä energiansaantia. Silloin laihduttajan helmasynti on, että päivittäinen kalorimäärä lasketaan liian alas.

– Monille 1 200 tai 1 500 kilokaloria päivässä on liian vähän. Liian suuri energiavaje ohjaa elimistön jossakin vaiheessa säästöliekille. Silloin ei jaksa ja painonhallinta vaikeutuu, Borg varoittaa.

16/8-pätkäpaastossa energiansaantia vähennetään rajaamalla kalorien sijasta syömiseen sallittua aikaa kahdeksan tunnin jaksoon päivässä. Eli syödä saa esimerkiksi kello 8–16 välillä tai puolestapäivästä iltakahdeksaan. Loput vuorokaudesta paastotaan.

Harva ehtii tai pystyy syömään kahdeksan tunnin aikana enempää kuin kaksi tai kolme täysipainoista ateriaa. Jos on ennen syönyt neljä

Kokeile, jos syöminen on hallinnassa

Nälänsäätelykyky on yksilöllistä. Jotkut sietävät pitkää paastoamista ihan hyvin, ja syöminen pysyy paaston jälkeenkin hallinnassa.

Toisilla taas paastoaminen voi olla tuskallista, nälkä kasvaa jättimäiseksi ja syöminen lähtee herkästi käsistä.

– Pätkäpaastoa voisi kokeilla, jos syöminen tuntuu olevan hallinnassa, mutta se on ehkä ylimitoitettua, Borg pohtii. Painonhallinnan kanssa kamppailuun liittyy monesti tankkaava ruokasuhde.

Laihtumista tavoitteleva pelkää silloin nälän kasvun johtavan ahmimiseen, ja ruokaa syödään välillä kaiken varalta.

– Sellaisessa tilanteessa pätkäpaasto voi opettaa, että nälkää kestääkin paremmin kuin luuli ja että joskus voinihan hyvin olla 12 tuntia syömättäkin.

Apua viimeisten liikakilojen karistukseen

Vaikka pätkäpaastoaminen voi olla toimiva tapa laihduttaa, se ei ole paras vaihtoehto.

– Ensisijaisesti suosittelen elintapojen muuttamista terveellisemmiksi ilman sen kummempia dieettejä. Jos haluaa pudottaa painoa eikä malta odottaa isojen muutosten tuloksia, pätkäpaasto tarjoaa helpon strategian syömisen hallintaan. Se toimii myös sitkeiden viimeisten kilojen tiputtamiseen, Borg summaa.

Pätkäpaaston lievät muodot, kuten aterian väliin jättäminen tai ilta-aterian aikaistaminen, voivat toimia joillakin jopa elämäntapana.

Riittävä ja laadukas uni on paras perusta painonhallinnalle. Tyhjällä vatsalla nukkuminen lisää joillakin yönaikaista heräilyä ja heikentää unen laatua.

Jos uni alkaa häiriintyä, paastoaminen kannattaa lopettaa, tai vähintään vaihtaa johonkin lievempään muotoon.

Näin testaat, sopiiko pätkäpaasto sinulle?

  • Valitse, mitä pätkäpaaston muotoa haluat kokeilla, ja kokeile kerta. Jos saat nukuttua hyvin etkä ole tavallista väsyneempi vaan pikemminkin energisempi, pätkäpaastolla kannattaa jatkaa.
  • Jos ruoka pyörii liikaa mielessä tai paastoaminen johtaa ahmimiseen tai unen häiriintymiseen, kannattaa vaihtaa lievempään paaston muotoon tai lopettaa pätkäpaastoilu kokonaan. Se ei sovi kaikille.

Asiantuntija: Patrik Borg, ravitsemusasiantuntija.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Vierailija

Kokeilin pätkäpaastoa vuoden. Alussa lähti neljä kiloa ja sitten tuli 10 takaisin paastoilusta huolimatta. Pätkäpaastossa menin säästöliekille niin, etten voi syödä edelleenkään oikeastaan mitään lihomatta. Herätti ilmeisesti alkukantaisen "voi tulla nälänhätä" mekanismin. Kannattaa suhtautua varauksella kokeilemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla