Huippu-urheilijatkin kehittävät hengityselimistöään treenaamalla niin, ettei suuta oteta avuksi. Kokeile sinäkin!

Vahvat hengityslihakset auttavat myös kuntoa kohoamaan. Nenän kautta harjoitelleet urheilijat eivät tuuperru maalissa, koska osaavat säätää voimiaan hengityksellä.

Hengitysasiantuntija, psykoterapeutti Minna Martin sanoo nenähengityksen tulleen hänelle itselleen niin luonnolliseksi, ettei suun kautta tarvitse hengittää edes rasittuessa tai kuntoillessa.

Aluksi Martin treenasi juoksumatolla, jotta saattoi mittareista nähdä, mitä vauhtia nenän kautta hengittäen pystyi juoksemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Hän ei avannut suuta, vaan pudotti vauhtia, kun tuntui, että henkeä piti vetää suun kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Juostessa ja pyöräillessä vauhti aluksi hidastui, mutta hengityselimistön vahvistuessa parani.

– Nenän kautta hengittäminen on ainoa tapa vahvistaa pallealihasta. Samalla koko hengityselimistö vahvistuu, Minna Martin tietää.

Tukkoisuus helpottaa

Kävelystä kannattaa aloittaa. Terveellisen hengittämisen hyödyt ja hyvä mieli moninkertaistuvat luontopolulla, sillä nenä myös haistaa.

Ilman mittareita voi harjoitella säätämällä vauhtinsa sen mukaan, kuinka lujaa nenän kautta hengittämällä pääsee.

Kun suuhengitys alkaa, vauhtia kannattaa löysätä. Näin kävelyvauhti säätyy nenähengityksen mukaan, eikä niin, että mennään suun kautta hengittämällä niin lujaa kuin jaloista lähtee.

Muutaman viikon jälkeen suuhengitystä ei yleensä tarvitse edes nuhaisena, sillä nuhanenäkin aukeaa, kun nenää vain sitkeästi käyttää.

– Eräs rouva totesi, että hänen tukkoisuutensa johtui siitä, ettei hän aiemmin käyttänyt nenäänsä hengittämiseen.

Asiantuntija: Minna Martin, psykologi, psykoterapeutti VET.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla