Itselleen voi puhua myötätuntoisesti väsyneenäkin. Unettomana panikoinnin sijaan voit muistuttaa itseäsi, ettei ole mitään hätää. Uni tulee sitten, kun on tullakseen. Kokeile näitä kahta kehoa ja mieltä rauhoittavaa iltaharjoitusta.

– Mitään harjoituksia ei tarvitse osata, voi kuunnella vaikka rauhallista musiikkia, hengitysasiantuntija, psykoterapeutti Minna Martin sanoo.

Jos kuitenkin haluat kokeilla levottoman mielen rauhoittamista kehon liikkeen avulla, kokeile näitä:

1. Paino maadoittaa

Hellittävä, rauhallinen uloshengitys kädet vatsan ja rintakehän päällä helpottaa uneen vaipumista. Jo oma kosketus rauhoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Rintakehän ja vatsan päälle voi laittaa myös kaksi isoa kuivahernepussia painoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Ne tuovat turvaa ja auttavat juurtumaan.

2. Korkkiruuvi rentouttaa

Vagushermo on hermoston valtatie, joka virittää tai rauhoittaa elimistöä. Voit rauhoittaa parasympaattista, autonomista hermostoa, erityisesti vagushermoa, rauhallisella kiertoliikkeellä.

  1. Asetu selinmakuulle, polvet koukussa, jalkapohjat tukevasti alustalla, jalat pienessä haara-asennossa.
  2. Anna polvien kiertyä toiselle puolelle lähelle alustaa. Samalla pää kiertyy vastakkaiseen suuntaan.
  3. Hengitä tässä pari kertaa rauhallisesti pitkin selkärankaa.
  4. Kierrä hitaasti pää ja polvet vastakkaiselle puolelle. Toista tarpeen mukaan.

– Kun selkää kiertää verkkaisesti korkkiruuville, vagushermo venyttyy ja pallea rentoutuu. Hermosto rauhoittuu uneen,  Martin sanoo.

Asiantuntija: Minna Martin, psykologi, psykoterapeutti VET.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla