Kuva: <span class="photographer">Piia Arnould</span>
Kuva: Piia Arnould

Lotta Lehtikari, 47, on aina ollut herkkäuninen ja kärsinyt välillä vaikeastakin unettomuudesta. Eniten on auttanut se, että hän on oppinut hyväksymään unettomat yöt.

Näyttelijä, Rosen-terapeutti Lotta Lehtikarin uniongelmissa on auttanut kaikenlainen hermoston rauhoittaminen. Lotta uskoo, että hänen tapauksessaan unettomuus on selvästi hermostollista ja liittyy hänen elämänsä traumaattisiin kokemuksiin.

– Traumojen myötä hermoston sietoikkuna pienenee. Uskon, että myös monella erityisherkällä on traumataustaa, ja siksi hermosto reagoi jo pienestä.

Lotan mukaan pahinta on huolestua ja hermostua siitä, miten selvitä seuraavasta päivästä pienillä unilla.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Sitä kierrettä on vaikea katkaista. Joskus olen herännyt kelaamaan seuraavaa päivää, mutta nykyään en mieti juuri mitään, kunhan herään. Otan se meditaatiohetkenä ja yritän vain olla läsnä ja kuunnella kehoani. Jos hermostun, nousen ylös lukemaan lehteä tai kuuntelen äänikirjaa ja saatan kokonaan luopua yrityksestä nukahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Valvominenkin on ok"

Lotan ongelma on tyypillinen monille hänen ikäisilleen naisille.

– Nukahdan helposti, mutta herään kolmelta ja valvon usein viiteen. Yritän siksi välttää aikaisia aamuja, vaikka välillä näyttelijän työ vaatii niitäkin. Terapiatyöt aloitan yleensä vasta kymmeneltä, jotta voin nukkua pätkän aamullakin.

Rosen-terapiasta toisen kutsumusammatin löytänyt Lotta soveltaa oppeja myös omiin uniongelmiinsa. Hoitomuodossa yhdistyy fyysinen kosketus ja puhuminen.

– Kosketus rauhoittaa hermostoa ja auttaa luomaan turvan tunnetta, jossa padotut tunteet ja traumatkin uskaltavat näyttäytyä. Kosketus tavoittaa sen aivojen osan, jonne traumat tallentuvat, ja johon sanat eivät yllä.

Jos Lotta on illalla hermona, hän ottaa lämpimän suihkun.

– Nukkumaan mennessä saatan laittaa käden rinnalle, jotta tunnen kosketuksen ihollani. Suurimman avun olen saanut kuitenkin Kaija Juurikkalan kirjasta Sielu ei nuku. Sen avulla olen hyväksynyt, että valvominenkin on ok. Vanhemmiten olen alkanut tarvita vähemmän unta, sekin auttaa.

Lue lisää Lotta Lehtikarin hyvän olon oivalluksista Hyvä terveys -lehden numerosta 2/2022!

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla