Stressiin liittyvien haitallisten ajattelutapojen oivaltaminen ja niiden tietoinen muuttaminen voivat vähentää ahdistusta. Se tosin vaatii rankkaa ajatustyötä ja perusteellista itsetutkistelua. Seuraavassa on viisi yleisintä ajattelutapaa. Tunnistatko itsesi!

Perfektionismi: ”Kaiken minkä teen, teen täysillä. Minun lapseni eivät lähde talosta ryppyisissä vaatteissa. Päivässä ei ole minuuttiakaan hukattavaksi. Ja meillähän ei anneta likaisten astioiden lojua tiskipöydällä!”

Jos ongelmasi on perfektionismi, suurin haasteesi on oppia hyväksymään elämän epätäydellisyys ja keskeneräisyys. Perfektionismi on opittu selviytymiskeino, tapa saada huomiota ja hyväksyntää. Siitä voi oppia pois.

Katastrofiajattelu:
”Olen varmaan unohtanut jotain tärkeää. Tämä ei voi onnistua näin vähällä suunnittelulla. Apua, entä jos tulee sade? Hän on myöhässä, nyt on varmaan sattunut jotain hirveää. Se on varmasti syöpää, miksi en mennyt lääkäriin aiemmin?”

Murehtiminen ja katastrofien pelko ovat tavallaan valinta: elämässä on valoisa ja pimeä puoli, ja voit valita, kumpaa tuijotat. Myös sinulle voisi olla hyväksi opetella psykologisia pois oppimisen tekniikoita. On hyvä muistaa, että joskus katastrofiajattelu voi olla oire yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä, joka on hoitoa vaativa sairaus.

En kestä tätä enää hetkeäkään -malli: ”Miksi tämä ei taaskaan toimi, miksi mulle aina käy näin! Ei jaksa, miksi tää jono vetää niin hitaasti. Ei huvita pelata enää, olen jo häviöllä. No jos tämä ei kelpaa, antaa olla.”

En kestä enää hetkeäkään -tyypin paras ensiapu voivat olla syvähengitystekniikat. Hänen on saatava itsensä rauhoittumaan fyysisesti, olemaan läsnä tilanteessa.

Pitäkää minusta:
”Ei niin voi tehdä omille työkavereilleen, parempi että hoidan sen itse. En kehtaa sanoa, mitä mieltä olen. Ei tehdä tästä nyt numeroa, kyllä minä ehdin. Et sinä ole ollenkaan lihava, mutta katsopas minua!”

Hänen, joka tahtoo kaikkien pitävän itsestään, ei ole aina helppo pitää itsestään. Jos palvelus toiselle johtuu miellyttämisen halusta, se saa sinut lopulta tuntemaan olosi vihaiseksi tai väheksytyksi. Petät itseäsi etkä ole rehellinen kenellekään.

Vaadin ja edellytän -ajattelu:
”Miksi nuo eivät voi hävittää voikukkia nurmikoltaan, leviävät sieltä koko naapurustoon. Ura ja vanhemmuus pitää pystyä yhdistämään. Lihavuus on oma vika. En vaadi muilta enempään kuin itseltäni.”

Jos olet kova vaatimaan itseltäsi ja muilta, pulmasi on sukua perfektionismille. Mieti, mistä armottomuutesi tulee. Muista, ettet voi muuttaa ketään muuta kuin itseäsi.

Asiantuntijana psykologi Ilona Rauhala

Lue lisää perfektionismista.