Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Tiesitkö, että syöt todennäköisesti aivan liikaa lihaa? Lue, miksi karsiminen kannattaa.

 

JALOSTEET PANNAAN

Kaikki lihat eivät ole yhtä pahoja peikkoja. Ykkösjuttu on vähentää jalosteiden, eli makkaroiden, valmislihapullien ja nakkien syömistä, sillä ne sisältävät lisäaineita, jotka saattavat olla ihmiselle haitallisia.

Liha- ja makkaravalmisteissa piilee syöpä­riski, joka liittyy nitriitteihin ja nitraatteihin. Ne ovat säilöntäaineita, joita lisätään estämään mikrobien kasvua. Nitriitit ja nitraatit lisäävät erityisesti mahasyövän riskiä.

Jalosteissa on aina myös suolaa, joka kohottaa verenpainetta ja rasittaa sydäntä. Suosi siis mieluummin lihaa, joka on mahdollisimman alkuperäisessä muodossaan ja kokkaa siitä mieleistäsi ruokaa.

 

HELLI SYDÄNTÄSI

Toinen lihan mukana tuleva pääpahis on kova rasva. Jalosteissa sitä on eniten, mutta kovaa rasvaa on myös itse lihassa, etenkin rasvaisemmissa ruhon osissa. Kova rasva on rasite sydämelle ja verisuonille. Se kertyy valtimoiden seiniin, jolloin veri ei pääse liikkumaan sulavasti. Mikäli tämä tapahtuu sydämessä, seuraus voi olla infarkti.

Jos haluat pitää suonesi puhtaina, vähennä lihansyöntiä ja suosi vähärasvaisia fileitä, riistaa ja siipikarjaa. 

 

SUOJAUDU KUTOSILTA

Punainen liha sisältää runsaasti omega 6 -rasvahappoja, jotka edistävät elimistössä tulehdusreaktioita. Elimistön tulehtuminen altistaa monille vakaville sairauksille, kuten diabetekselle ja masennukselle.

Ihmiselle tärkeitä ovat omega 3 -rasvahapot. Ne vähentävät tulehduksia ja suojaavat soluja. Niitäkin on lihassa, mutta lihan suuri kuutosten määrä syrjäyttää kolmoset. Sen sijaan kalassa on runsaasti kolmosia, ja kalan syöntiä pitäisikin lisätä reippaasti. Kalaa tulisi syödä 2–3 kertaa viikossa. Tällä hetkellä suomalaisista tähän lukuun pääsee vain harva.

 

SÄÄSTÄ!

Uppoaako ruokakauppaan aina enemmän kuin piti? Valitse koriin vähemmän lihaa, se nimittäin lohkaisee ostosten loppusummasta ison palan.

Kilo näitä proteiinilähteitä maksaa

Naudan pippuripihvi 32 e

Meetvursti 20 e

Kalkkunan ohutleike 15 e

Porsaan ulkofilee 13 e

Naudan jauheliha 10 e

Kasvispihvit 12 e

Soijarouhe 6 e

Vapaan kanan muna 4 e

Linssit 3 e

Valkopavut 3 e

 

TILAA VITAMIINEILLE

Punaista lihaa saisi suositusten mukaan syödä alle 500 grammaa viikossa. Tällä hetkellä puputamme lähes kilon viikossa.

Kun pyrkii kohti suositusta, lautaselle jää tilaa. Se kannattaa täyttää kasviksilla, täysjyvällä ja kalalla.

Kasviksissa on vitamiineja, kivennäisaineita ja elimistölle tärkeitä bioaktiivisia yhdisteitä. Lisäksi ne sisältävät niukasti energiaa. Täysjyväviljaa on hyvä syödä kuitujen vuoksi, ja kala on terveellinen hyvien rasvojen lähde.

 

KEVENE!

Liha sisältää runsaasti energiaa, joka tulee usein kovan eläinrasvan muodossa. Lihan korvaaminen pavuilla, soijalla ja siemenillä laskee energiansaantia automaattisesti.

Laihtuminen ei silti tule annettuna, sillä myös kasvisruoasta voi tehdä kaloripommin juustolla ja kermalla. Lihan vähentämisestä tulee kuitenkin usein kepeä olo. Se saattaa johtua kahdesta asiasta. Joko syöt oikeasti kevyemmin tai tunnet hyvää omaatuntoa terveellisestä elämänvalinnasta. Kummin päin vain, kevyestä olosta ei ainakaan haittaa ole. Kun tunnet olosi hyväksi, teet helpommin muitakin terveellisiä valintoja.

Kaloreita kertyy/ 100 grammaa          

Pekoni 376

Grillimakkara 230

Naudan jauheliha 228

Broilerin rintafilee 107

Ahven 84

Tofu 83

 

SYÖMÄLLÄ KIVET POIS

Riks raks kivet murskaksi. Ennen tätä helpottavaa toimenpidettä ehtii moni virtsa- tai munuaiskivistä kärsivä kokea eläimellistä tuskaa.

Virtsakivet ovat lisääntyneet viimeisten vuosikymmenten aikana, ja merkittävin syy on lihan syönti. Lihan eläinvalkuainen sisältää puriini-nimistä yhdistettä, joka muodostuu elimistössä uraatiksi. Uraatti lisää kivitaudin riskiä.

Lääkäri pystyy hoitamaan kivet pois, mutta vaiva uusii herkästi. Ainoa vaihtoehto onkin laittaa elämäntavat uusiksi, ja lihansyönnin vähentäminen on tärkein teko.

 

ELINIKÄÄ MAAPALLOLLE

 

Lihansyöntiä kannattaa miettiä myös ympäristön kannalta. Naudan märehdintä tuottaa runsaasti metaania, joka on merkittävä kasvihuonekaasu. Kasvihuonekaasut ohentavat otsoonikerrosta, mikä on ilmastonmuutoksen syy.

Siipikarja ja sika ovat puolestaan energiatehotonta ruokaa. Eläinten ruokintaa varten viljellään viljaa, soijaa ja rypsiä, jota ihminenkin voisi syödä. Kun peltoala kierrätetään eläimien kautta, kuluu energiaa. Lihantuotanto kuormittaa luontoa muutenkin, kun eläimet pitää asuttaa ja pitää lämpimänä.

 

 

MYÖS PALJON HYVÄÄ

Punaista lihaakin on välillä hyvä valita ostoskoriin. Siitä saa elimistölle välttämättömiä rakennus- ja hivenaineita, kuten rautaa, sinkkiä ja seleeniä. Näiden saaminen kasvisruokavaliolla on haastavaa, ja vaatii suurta omistautumista asialle. Turvallisempaa on pysyä sekasyöjänä, mutta karsia turha liha.

RAKASTU YRTTEIHIN!

Jätä suolan kanssa läträäminen ja mausta ruokasi yrteillä. Kokeile broilerille timjamia, lampaalle rosmariinia ja possulle salviaa.

SYÖ NÄIN

Pidä viikossa kolme lihapäivää, kolme kalapäivää ja yksi kasvispäivä. Kasvispäivänä tulee pitää huolta proteiinin saannista syömällä papuja, linssejä, siemeniä, pähkinöitä ja soijaa.

 

Vierailija

Vähennä lihansyöntiä

Eipä ole minulle vaikeaa tämä lihaton lokakuu, kun jo vuosikymmeniä olen ollut ilman lihaa. Lihakarjan kasvatus pahentaa ilmastonmuutosta, ja etenkin punainen liha on epäterveellistä, kuten tuossa ylhäällä kirjoitetaankin. Myös ajatus teurastamisesta estää tehokkaasti liharuoan syöntini, pistää vastaan kerta kaikkiaan (lihan vatsaan pistäminen).
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Maailmassa syödään vuosittain 374 miljardia purkkaa – huvin vuoksi. Mutta jauhamisesta on myös hyötyä.

Vähentää napostelua

Purukumi ei ole salainen ase painonhallintaan, mutta se voi vähentää napostelun himoa. Näin huomattiin tutkimuksessa, jossa vapaaehtoiset saivat lounaan jälkeen ottaa purukumin purtavakseen 15 minuutiksi. Kun samalle joukolle tarjottiin kolmen tunnin päästä naposteltavia, purukumia jauhaneille ne maistuivat paljon huonommin. Toisessa tutkimuksessa havaittiin, että purukumi vähensi makeiden naposteltavien himoa mutta ei suolaisten.

Naposteluhimon väheneminen voi liittyä enemmän jauhamiseen ja vähemmän purkkaan. Jos ihmisiä pyydetää npureskelemaan ruokaansa ylimääräisiä minuutteja, sekin hillitsee napsostelua.

Helpottaa närästystä

Närästys on suuri ongelma refluksipotilailla. Useassa tutkimuksessa on havaittu, että purukumin jauhaminen aterian jälkeen voi vähentää vatsahappojen happamuutta. Se taas lyhentää närästyskohtauksen kestoa.

Yhdessä tutkimuksessa suojaava vaikutus kesti jopa kolme tuntia aterian jälkeen.


Lääkäri määrää

Suolitukos on melkoyleinen vatsaleikkauksen komplikaatio. Lääkärit neuvovat jauhamaan purkkaa, koska tutkimusten mukaan se auttaa ehkäisemään suolitukosta. Purkan pureskelu tuottaa suolistolle ilmeisesti tarpeeksi puuhaa, jotta tukoksen kehittyminen estyy.

Eroon korvamadosta

Korvamato on laulu tai melodia, joka jää soimaan päähän eikä lopu tahdonvoimalla. Usein korvamadossa on jankuttava melodia. Toisaalta jos mikä tahansa kappale soi päässä tuntikausia, se alkaa ärsyttää.

Yli 90 prosenttia ihmisistä kohtaa korvamadon jossakin vaiheessa elämäänsä. Paras lääke tähän riesaan näyttää olevan purkka. Brittiläisessä tutkimuksessa vapaaehtoisille soitettiin kahta varmaa korvamatokappaletta: David Guettan Play Hardia ja Maroon 5:n Payphonea. Purkkasuilla kappaleet eivät tarttuneet päähän yhtä tiukasti kuin niillä, jotka eivät jauhaneet purkkaa.

Virkistää oloa

Purkan valpastuttava vaikutus on osoitettu monissa tutkimuksissa. Purkkaa jauhaessa sydämen syke kiihtyy hieman, mutta vain jauhamisen ajaksi. Valpastumisesta kielii myös muutokset aivojen toimintaa kuvaavassa EEG-käyrässä.

Eräässä tutkimuksessa vapaaehtoiset laitettiin stressaavaan tilanteeseen, joka oli työnhakuhaastattelu. Tässä kokeessa purkkaa jauhavat selvisivät vähemmällä ahdistuksella ja olivat haastattelun ajan selvästi valppaampia.

Stressi pois

Purkan stressiä lievittävästä vaikutuksesta on monia viitteitä. Brittitutkimuksessa haastateltiin yli 2 000 työssä käyvää ihmistä näiden kokemasta stressistä. Tärkein tulos oli, että kaikista stressaantuneimpia olivat ne, jotka eivät koskaan jauhaneet purkkaa.

Australialaistutkimuksessa puolestaan havaittiin, että purkka suussa alentaa stressihormonien tasoja koetilanteessa. Kuten olettaa saattaa, purkka puree vain lievään stressiin.

Elämän tosimurheisiin sillä ei ole vaikutusta.

Suorituskykyä aivoille

Kun aivot pinnistelevät, purkan jauhamisesta voi saada yllättävää lisäpuhtia. Amerikkalaistutkimuksessa vapaaehtoisille annettiin pohdittavaksi vaikeita aivopähkinöitä. Heidän piti luetella numerosarjoja päinvastaisessa järjestyksessä kuin he olivat ne kuulleet sekä ratkoa loogisia päättelytehtäviä. Vapaaehtoiset jaettiin sattumanvaraisesti kahteen ryhmään, joista vain toinen sai ongelmia ratkoessaan syödä purkkaa.

Tulokset olivat mielenkiintoisia. Purkkaa jauhanut ryhmä voitti toisen ryhmän ylivoimaisesti kaikissa tehtävissä paitsi yhdessä. Ainoa haittapuoli oli, että tämä mentaalinen lisäpuhti hävisi, kun purkan sylkäisi suustaan. Sen jälkeen ryhmistä tuli tasaväkisiä.

Auttaa keskittymään

Jos purukumi virkistää ja pitää valppaana, ei ihme, että se auttaa myös keskittymistä vaativissa tehtävissä. Brittitutkimuksessa vapaaehtoisten piti kuunnella kuulokkeista sattumanvaraisia numerosarjoja. Kun he kuulivat sarjan, jossa oli paritonparillinen-

pariton-yhdistelmä, kuten 7-2-1, heidän piti painaa heti nappia. Osa vapaaehtoisista jauhoi purkkaa, osa ei. Tulokset osoittivat, että puoli tuntia kestävän testin alussa ryhmät olivat melko tasaväkisiä, mutta purkkaryhmä pärjäsi huomattavasti paremmin testin lopussa. Purkasta sai siis myös apua pitempään keskittymiseen.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ovatko einekset ja valmisruoat köyhää ravintoa? Eivät ainakaan aina.

Oliiviöljyä ja yrttejä! Ei säilöntä- eikä lisäaineita! Kotiruokaa!

Mainospallurat pakkauksissa antavat ymmärtää, että mikroateriat ovat astuneet uuteen aikaan.

Terveystietoisille, puhtaita raaka-aineita arvostaville kuluttajille suunnatut gourmet-tuotteet pyrkivät rikkomaan mielikuvaa eineksistä ravintoköyhänä höttönä.

Mutta ei ainakaan kaikki valmisruoka ole sellaista koskaan ollutkaan.

Ajatus, että teollinen ruoka on niin prosessoitua, ettei siinä ole mitään ravintoaineita jäljellä, ei pidä paikkaansa, sanoo Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa. Hänen mukaansa mielikuva köyhtyneestä ruoasta palvelee lähinnä ravintolisien markkinointia.

– Kaikki prosessointi eli käsittely kuluttaa suojaravintoaineita raakaaineista, tapahtui se sitten kotona tai teollisuudessa, Pusa sanoo.

Höyrytys säästää ravinteita

Prosessointia on kaikki se, mitä raakaaineille ruokaa valmistettaessa tehdään: kuumentaminen, keittäminen, paistaminen, höyryttäminen. Esimerkiksi kasvisten keittäminen väljässä vedessä liuottaa aina kivennäisaineita, kun taas höyryttäessä ne säilyvät paremmin.

Kotikokkikin voi siis epähuomiossa prosessoida ruokansa köyhäksi: keittää parsakaalit ylikypsiksi ja kaataa vitamiinit viemäriin.

– Teollisessa ruoanvalmistuksessa prosessit ovat hyvin pitkälle mietittyjä. Raaka-aineita ei juuri keitetä, nopea kuumennus tai höyrytys on yleisempää. Ruoka myös jäähdytetään nopeasti ennen pakkaamista, Pusa sanoo.

Pitkän säilytyksen aikana ravintosisältö toki heikkenee. Myös ruoan uudelleen lämmityksessä ja pakasteiden sulattamisessa ravinteita katoaa matkan varrelle. Sama koskee kuitenkin niin valmisruokaa kuin itse tehtyäkin.

Sisältö ratkaisee, ei tekijä

Pusan mukaan terveyden kannalta ei ole niinkään väliä, onko ruoka valmistettu kotona vai tehtaassa. Tärkeämpää on, mitä se sisältää.

Valmisaterioiden terveellisyys ja monipuolisuus vaihtelee siinä missä kotiruoankin. Kannattaa lukea tuoteseloste, jossa raaka-aineet on ilmoitettu painon mukaan alenevassa järjestyksessä.

Siitä voi päätellä paljon: onko pyöryköissä enemmän jauhoja kuin lihaa tai kirjolohikiusauksessa enemmän rasvasekoitteita ja tärkkelystä kuin lohta?

– Se on näissä uusissa valmisaterioissa hyvää, että myös perinteisempiin liharuoka-aterioihin on alkanut ilmestyä enemmän kasviksia, Pusa toteaa.

Jotkut uudet valmisateriat mainostavatkin noudattavansa ravitsemussuosituksia. Ne saattavat jo sellaisenaan täyttää lautasmallin. Vaatimattomampi annos kannattaa täydentää ateriaksi lisäämällä lautaselle jotain värikästä.

Varsinkaan suuritöisiä ruokia kuten kalamurekepihvejä moni ei itse käytännössä osaisi tai jaksaisi valmistaa. Erilaiset soijapihvit ja -pyörykät helpottavat kiireisen kasvissyöjän proteiininsaantia.

Joiltakin osin valmisruoat saattavatkin jopa monipuolistaa suomalaisten ruokavaliota.

Tarkkaile suolan määrää

Valmisruokien pakkausmerkintöjä lukiessa terveystietoisen kannattaa pitää silmällä erityisesti rasvojen määrää ja laatua. Tyydyttyneitä rasvoja olisi hyvä olla enintään kolmannes rasvan kokonaismäärästä.

Entä kovetetut kasvirasvat, palmuöljyt ja muut teollisten tuotteiden sisältämät, kotikeittiölle vieraat rasvat? Yksittäisistä ainesosista Pusa ei pelästyisi, vaan osuus ja määrä ratkaisevat. Mitä enemmän rasvaa tuotteessa on, sitä tärkeämpää on sen laatu.

– Saa ruoassa olla hitunen palmuöljyäkin, jos kovan rasvan osuus tuotteessa jää riittävän pieneksi, Pusa sanoo.

Suurin kompastuskivi on suola. Monet laatikot ja valmisannokset ovat huomattavan suolaisia – tosin niin on kotiruokakin monesti. Kaikista tuoteryhmistä, kuten valmispizzoista, ei löydykään kuin runsassuolaisia vaihtoehtoja.

Mikään ateriatyyppi ei automaattisesti ole valmisruokahyllyllä kevyt tai terveellinen valinta, Pusa huomauttaa.

– Esimerkiksi keitot mielletään kevyiksi, mutta osa niistäkin voi olla sekä rasvaisia että suolaisia. Kasvisruokaa yleensä pidetään terveysruokana, mutta kasvisateriatkin voivat olla juustolla kuorrutettuja ja runsaalla suolalla maustettuja. Salaatti taas voi sisältää suolaisia säilykekasviksia ja fetajuustoa.

Asiantuntija: Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija, Sydänliitto.

Kokenut ja lukenut

Mainettaan parempi valmisruoka

Raudan saanti on yllättävän monella tietämättään pielessä. Hemoglobiini, varastorauta ja trans - rauta pitäisi kaikki olla kunnossa. Kaikki ne tulisi mittauttaa nuoremmilla kerran vuodessa ja iäkkäillä 2 krt / v. Varastorauta (S-ferrit) tulisi olla välillä 30 - 70. Monilla miehillä sitä on usein niin paljon, että se on sydänterveysriski. Silloin verenluovutus on hyvä keino. Monilla naisilla ja huonosti syöjillä raudat ovat niin heikot että siitä tulee monia tunnistamattomia ongelmia: huono uni...
Lue kommentti
Vierailija

Mainettaan parempi valmisruoka

Mutta kun ei ole tieteellistä pätevää näyttöä, että tyydyttynyt rasva olisi haitallista. Sellaista uutta näyttöä ole olemassa nyt, eikä ole koskaan ollutkaan. Myös suolan minimaalinen käytöö ei pereustu tieteelliseen näyttöön. Liian vähäinen käyttö lisää kuolleisuutta, eikä suolan vähentäminen muutenkaan vähennä verenpainetta kuin n. 20 % ihmisistä. Näin siis oikeassa tieteessä, mutta ei noista uskomuksistaan näytä 'asiantuntijatkaan' pääsevän mihinkään. Teollisesti kovetetut ravinnonkaltaiset...
Lue kommentti