Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Tiesitkö, että syöt todennäköisesti aivan liikaa lihaa? Lue, miksi karsiminen kannattaa.

 

JALOSTEET PANNAAN

Kaikki lihat eivät ole yhtä pahoja peikkoja. Ykkösjuttu on vähentää jalosteiden, eli makkaroiden, valmislihapullien ja nakkien syömistä, sillä ne sisältävät lisäaineita, jotka saattavat olla ihmiselle haitallisia.

Liha- ja makkaravalmisteissa piilee syöpä­riski, joka liittyy nitriitteihin ja nitraatteihin. Ne ovat säilöntäaineita, joita lisätään estämään mikrobien kasvua. Nitriitit ja nitraatit lisäävät erityisesti mahasyövän riskiä.

Jalosteissa on aina myös suolaa, joka kohottaa verenpainetta ja rasittaa sydäntä. Suosi siis mieluummin lihaa, joka on mahdollisimman alkuperäisessä muodossaan ja kokkaa siitä mieleistäsi ruokaa.

 

HELLI SYDÄNTÄSI

Toinen lihan mukana tuleva pääpahis on kova rasva. Jalosteissa sitä on eniten, mutta kovaa rasvaa on myös itse lihassa, etenkin rasvaisemmissa ruhon osissa. Kova rasva on rasite sydämelle ja verisuonille. Se kertyy valtimoiden seiniin, jolloin veri ei pääse liikkumaan sulavasti. Mikäli tämä tapahtuu sydämessä, seuraus voi olla infarkti.

Jos haluat pitää suonesi puhtaina, vähennä lihansyöntiä ja suosi vähärasvaisia fileitä, riistaa ja siipikarjaa. 

 

SUOJAUDU KUTOSILTA

Punainen liha sisältää runsaasti omega 6 -rasvahappoja, jotka edistävät elimistössä tulehdusreaktioita. Elimistön tulehtuminen altistaa monille vakaville sairauksille, kuten diabetekselle ja masennukselle.

Ihmiselle tärkeitä ovat omega 3 -rasvahapot. Ne vähentävät tulehduksia ja suojaavat soluja. Niitäkin on lihassa, mutta lihan suuri kuutosten määrä syrjäyttää kolmoset. Sen sijaan kalassa on runsaasti kolmosia, ja kalan syöntiä pitäisikin lisätä reippaasti. Kalaa tulisi syödä 2–3 kertaa viikossa. Tällä hetkellä suomalaisista tähän lukuun pääsee vain harva.

 

SÄÄSTÄ!

Uppoaako ruokakauppaan aina enemmän kuin piti? Valitse koriin vähemmän lihaa, se nimittäin lohkaisee ostosten loppusummasta ison palan.

Kilo näitä proteiinilähteitä maksaa

Naudan pippuripihvi 32 e

Meetvursti 20 e

Kalkkunan ohutleike 15 e

Porsaan ulkofilee 13 e

Naudan jauheliha 10 e

Kasvispihvit 12 e

Soijarouhe 6 e

Vapaan kanan muna 4 e

Linssit 3 e

Valkopavut 3 e

 

TILAA VITAMIINEILLE

Punaista lihaa saisi suositusten mukaan syödä alle 500 grammaa viikossa. Tällä hetkellä puputamme lähes kilon viikossa.

Kun pyrkii kohti suositusta, lautaselle jää tilaa. Se kannattaa täyttää kasviksilla, täysjyvällä ja kalalla.

Kasviksissa on vitamiineja, kivennäisaineita ja elimistölle tärkeitä bioaktiivisia yhdisteitä. Lisäksi ne sisältävät niukasti energiaa. Täysjyväviljaa on hyvä syödä kuitujen vuoksi, ja kala on terveellinen hyvien rasvojen lähde.

 

KEVENE!

Liha sisältää runsaasti energiaa, joka tulee usein kovan eläinrasvan muodossa. Lihan korvaaminen pavuilla, soijalla ja siemenillä laskee energiansaantia automaattisesti.

Laihtuminen ei silti tule annettuna, sillä myös kasvisruoasta voi tehdä kaloripommin juustolla ja kermalla. Lihan vähentämisestä tulee kuitenkin usein kepeä olo. Se saattaa johtua kahdesta asiasta. Joko syöt oikeasti kevyemmin tai tunnet hyvää omaatuntoa terveellisestä elämänvalinnasta. Kummin päin vain, kevyestä olosta ei ainakaan haittaa ole. Kun tunnet olosi hyväksi, teet helpommin muitakin terveellisiä valintoja.

Kaloreita kertyy/ 100 grammaa          

Pekoni 376

Grillimakkara 230

Naudan jauheliha 228

Broilerin rintafilee 107

Ahven 84

Tofu 83

 

SYÖMÄLLÄ KIVET POIS

Riks raks kivet murskaksi. Ennen tätä helpottavaa toimenpidettä ehtii moni virtsa- tai munuaiskivistä kärsivä kokea eläimellistä tuskaa.

Virtsakivet ovat lisääntyneet viimeisten vuosikymmenten aikana, ja merkittävin syy on lihan syönti. Lihan eläinvalkuainen sisältää puriini-nimistä yhdistettä, joka muodostuu elimistössä uraatiksi. Uraatti lisää kivitaudin riskiä.

Lääkäri pystyy hoitamaan kivet pois, mutta vaiva uusii herkästi. Ainoa vaihtoehto onkin laittaa elämäntavat uusiksi, ja lihansyönnin vähentäminen on tärkein teko.

 

ELINIKÄÄ MAAPALLOLLE

 

Lihansyöntiä kannattaa miettiä myös ympäristön kannalta. Naudan märehdintä tuottaa runsaasti metaania, joka on merkittävä kasvihuonekaasu. Kasvihuonekaasut ohentavat otsoonikerrosta, mikä on ilmastonmuutoksen syy.

Siipikarja ja sika ovat puolestaan energiatehotonta ruokaa. Eläinten ruokintaa varten viljellään viljaa, soijaa ja rypsiä, jota ihminenkin voisi syödä. Kun peltoala kierrätetään eläimien kautta, kuluu energiaa. Lihantuotanto kuormittaa luontoa muutenkin, kun eläimet pitää asuttaa ja pitää lämpimänä.

 

 

MYÖS PALJON HYVÄÄ

Punaista lihaakin on välillä hyvä valita ostoskoriin. Siitä saa elimistölle välttämättömiä rakennus- ja hivenaineita, kuten rautaa, sinkkiä ja seleeniä. Näiden saaminen kasvisruokavaliolla on haastavaa, ja vaatii suurta omistautumista asialle. Turvallisempaa on pysyä sekasyöjänä, mutta karsia turha liha.

RAKASTU YRTTEIHIN!

Jätä suolan kanssa läträäminen ja mausta ruokasi yrteillä. Kokeile broilerille timjamia, lampaalle rosmariinia ja possulle salviaa.

SYÖ NÄIN

Pidä viikossa kolme lihapäivää, kolme kalapäivää ja yksi kasvispäivä. Kasvispäivänä tulee pitää huolta proteiinin saannista syömällä papuja, linssejä, siemeniä, pähkinöitä ja soijaa.

 

Vierailija

Vähennä lihansyöntiä

Eipä ole minulle vaikeaa tämä lihaton lokakuu, kun jo vuosikymmeniä olen ollut ilman lihaa. Lihakarjan kasvatus pahentaa ilmastonmuutosta, ja etenkin punainen liha on epäterveellistä, kuten tuossa ylhäällä kirjoitetaankin. Myös ajatus teurastamisesta estää tehokkaasti liharuoan syöntini, pistää vastaan kerta kaikkiaan (lihan vatsaan pistäminen).
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti
kasviöljy, pehmeä rasva

Mitä ovat palmuöljy ja kookosöljy ja käyttääkö teollisuus niitä ruoanvalmistuksessa? Mitkä öljyt ovat terveellisimpiä sydämelle ja aivoille?

PALMUÖLJY ja kookosöljy sekä -rasva ovat ns. trooppisia kasviöljyjä, joiden rasvan laatu on huonompi kuin ei-trooppisten öljyjen, joita ovat esim. rypsi-, oliivi-, auringonkukka-, pellavansiemen-, soija-, avokado-, camelina- ja maissiöljy. Trooppisia kasviöljyjä käytetään valmistusaineina silloin, kun tarvitaan kovempaa rasvaa. Esim. margariineissa, vaahtoutuvissa kasvirasvavalmisteissa, kasvirasvajäätelössä ja joissakin leivonnaisissa käytetään näitä, jotta tuotteeseen saadaan toivottu rakenne.

Jos trooppisten öljyjen osuus elintarvikkeessa on pieni , sillä ole terveellisyyden kannalta merkitystä. Esim. margariini, jossa on sydänmerkki, on rasvan kokonaislaadultaan hyvä. Onhan tuotteessa oltava jonkin verran kovaa rasvaa, että siitä saadaan levitettä. Muutenhan se olisi öljyä. Sen sijaan vaahtoutuvissa kasvirasvavalmisteissa ja kasvirasvajäätelössä rasvan kokonaislaatu on huono, koska tuotteen käyttöominaisuudet eivät olet toivotut tai sen valmistus ei onnistu, jos pehmeän rasvan osuus on suuri.

Sellaisenaan näitä öljyjä ei siis kannata käyttää kuin satunnaisesti. Sen sijaan tuotteessa, joissa niitä on käytetty valmistusaineena, rasvan kokonaislaatu ratkaisee. Sydänmerkki ohjaa rasvan laadunkin osalta suositeltaviin valintoihin.

Suositeltavia öljyjä ovat edellä luetellut ei-trooppiset öljyt. Ne ovat jääkaappilämpötilassakin juoksevia, mikä kertoo siitä, että niiden rasvan laatu on hyvä eli ne sisältävät runsaasti pehmeää rasvaa. Se, mitä näistä öljyistä käyttää, on osin makuasia. Kuumennusta kohtuudella kestävät vain rypsiöljy ja tietyn tyyppiset oliiviöljyt. Muut sopivat esim. salaatissa ja muissa kylmissä ruoissa käytettäviksi tai sellaisinaan nautittaviksi. Osa kasviöljyistä sisältää n-3-rasvahappoja, joita saamme ruoastamme usein liian vähän. Näitä rasvahappoja on mm. rypsi-, pellavansiemen-, soija-, camelina- ja saksanpähkinäöljyssä. Jotakin näistä kannattaa sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon.

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Mikä öljy on terveellisintä?

Margariinit ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä. Margariinit ja rypsiöljy aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja...
Lue kommentti
Vierailija

Mikä öljy on terveellisintä?

Taas tulee täysin tieteeliseen näyttöön perustumatonta uskomusta, muunnettua totuutta tai kenties maksettua mainontaa. Tyydyttynyneen rasvan ei ole yhäkään osoitettu olevan millään lailla epäterveellistä. Se on neutraalia, kertoo hyvin kontrolloidut satunnaistetut tutkimukset, havaintotutkimukset ja meta-analyysit. Jos kärsii matalasta HDL-arvoista, niin tyydyttynyt rasva parantaa asian tehokkaasti. Nuo siemenöljyt sen sijaan sisältävät liikaa omega-6 rasvahappoja, ja lisäävät kuolleisuutta,...
Lue kommentti