Veri saa värinsä hemoglobiinista eli verenpunasta. Hemoglobiinimäärän mittaus on yleisimpiä laboratoriotutkimuksia.

Anemia, hemoglobiinin puute, voi johtua verenvuodoista tai puutteellisesta ravinnosta. Kohtuullinen liikahemoglobiinisuus puolestaan parantaa fyysistä kestävyyttä.

Hemoglobiini rakentuu globiini-nimisestä valkuaisesta ja siihen liittyneestä hemiyhdisteestä, jonka tärkeimpiin rakenneosiin kuuluu rauta. Hemoglobiini sitoo keuhkoissa itseensä happea ja luovuttaa sen kudoksiin. Hemoglobiinin toimintamekanismi on monimutkainen, ja siksi yritykset tehdä sitä korvaavia synteettisiä aineita – keinotekoista verta – eivät ole tuottaneet mainittavia tuloksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hemoglobiini on veren punasoluissa, joiden elinikä on 120 vuorokautta. Keskikokoisella aikuisella on 25 000 miljardia punasolua. Näin ollen ihmisellä syntyy ja tuhoutuu jatkuvasti runsaat pari miljoonaa punasolua sekunnissa. Näistä vapautuva hemoglobiini ei kuitenkaan mene hukkaan. Se hajoaa, mutta aineosat hyödynnetään mm. uuden hemoglobiinin valmistamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hemoglobiini mitataan sekä äkillisesti sairastuneilta että pitkään poteneilta. Tämän verikokeen tuloksesta on hyötyä tutkittaessa sekä tietyn elimen, esimerkiksi verenkiertoelimistön, keuhkojen ja keskushermoston, vaivoista kärsiviä että yleisesti oirehtivia. Tarvittaessa hemoglobiini voidaan mitata vain muutamasta kymmenestä mikrolitrasta verta.

Liian vähän

Aikuisen naisen hemoglobiinipitoisuus on 117–155 g/l ja miehen 134–167 g/l. Ero johtuu siitä, että naiset menettävät verta kuukautisina.

Makuuasennossa hemoglobiiniarvo on 5–10 % pienempi kuin pystyasennossa, sillä maatessa verisuonissa oleva nestemäärä suurenee ja veri laimenee.

Kun hemoglobiinipitoisuus laskee alle viitevälin, on kyseessä anemia. Sen oireina on väsymystä,voimattomuutta, huimausta, suorituskyvyn laskua tai päänsärkyä.

Oireiden voimakkuus riippuu siitä, kuinka nopeasti anemia on syntynyt. Jos se on kehittynyt hitaasti kuukausien aikana, oireet voivat olla hyvinkin vähäiset, vaikka hemoglobiinipitoisuus olisi paljon alle 100 g/l.

Krooniset vuodot, esimerkiksi hyvin runsaat kuukautiset, tai tihuuttelu mahasuolikanavasta tulehduskipulääkkeiden aiheuttaman limakalvovaurion seurauksena voivat johtaa raudanpuuteanemiaan.

Ravinnon raudan vähäisyys aiheuttaa paljon vakavaa anemiaa monissa maissa, mutta meillä lähinnä vain pienelle joukolle dieetti-intoilijoita. Myös foolihapon ja B12-vitamiinin puute aiheuttaa anemian.

Se voi eri mekanismeilla liittyä myös reuman kaltaisiin pitkäaikaisiin tulehdustauteihin, veri- ja muihin syöpiin sekä munuaisen toiminnanvajaukseen.

Raskauden aikana hemoglobiinipitoisuus pienenee, koska äidin veren plasmatilavuus suurenee. Tällöin ei ole kyse anemiasta. Toisaalta rautaa tarvitaan normaalia enemmän sekä äidin omia punasoluja että sikiötä varten, joten todellisenkin anemian vaara kasvaa. Joskus on vaikea tietää, johtuuko raskaana olevan pieni hemoglobiiniarvo raudanpuutteesta vai ei. Jos asia ei muuten selviä, on syytä kokeilla, auttaisiko rautatablettilääkitys.

Liian paljon

Hemoglobiinia voi olla myös liikaa. Syöpään verrattava punasolujen kontrolloimaton lisääntyminen ja eräät munuaiskasvaimet aiheuttavat hemoglobiinin liikatuotannon.

Jos happea on saatavilla liian vähän, elimistö pyrkii tasapainottamaan tilanteen lisäämällä hemoglobiinin määrää. Näin käy oleskeltaessa esimerkiksi vuoriston ohuessa ilmassa sekä eräiden sydän- ja keuhkovikojen yhteydessä.

Kohtuullinen hemoglobiinipitoisuuden suureneminen lisää kestävyyttä. Synnynnäinen liikahemoglobiinisuus on – muuhun urheilulahjakkuuteen liittyneenä – tuottanut Suomeen yhden huippuhiihtäjäsuvun.

Hyvin korkea hemoglobiinipitoisuus on haitallinen, sillä veri tulee liian sakeaksi eikä kierrä kunnolla hiussuonissa.

Lue lisää:

Rauta estää anemian
Korkean hemoglobiiniarvon vaarat
Laskevan hemoglobiiniarvon syyt

HB:n viitearvot :

Miehet: 134–167 g/l

Naiset: 117–155 g/l

 

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

 

Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

 

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

 

Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

 

Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

 

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön. 

 

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista. 

 

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta. 

 

Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa. 

 

Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta ei pidä käyttää varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista.

 

Tässä 2 hyvää valmistetta, joista ei saa vatsavaivoja eli vältä apteekin valmisteita. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.

http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

 

http://www.valioravinto.fi/kelasin-rauta

 

Tässä viljojen haitoista:

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

 

Seerumin rauta kertoo tarkemmin elimistön rautatilanteen kuin HB tai ferritiini.

http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_seerumin_rauta_tarkea_terveyden_mittari

Sisältö jatkuu mainoksen alla