Säännöllinen vuorokausirytmi ehkäisee ummetusta jopa paremmin kuin liikunta. Tiedätkö, mitkä rutiinit suojaavat vatsaasi?

  1. MENE VESSAAN AAMIAISEN JÄLKEEN. Jos kärsit pahasta ummetuksesta, vartti rauhallista aikaa pöntöllä joka aamu voi saada sammuneen ulostusrefleksin heräämään.
  2. KATKAISE ISTUMINEN. Nouse välillä tuolista, jottei suoli jumitu ja vatsa turpoa. Tee seisten töitä tai jaloittele. Jokainen askel on tärkeä myös suolistolle.
  3. ÄLÄ SKIPPAA LOUNASTA. Säännöllinen syöminen auttaa myös pitämään annoskoot maltillisina, ja vatsa kiittää. Suosi kasvis- ja kuitupitoista ruokaa.
  4. JUO VETTÄ. Mitä enemmän kuitua, sitä enemmän pitäisi muistaa myös juoda. Vesi on vatsalle parempaa kuin hiilihapotetut juomat, kahvi tai tee.
  5. PÄTKÄLIIKU. Vartti omankehonpainotreeniä ennen suihkua tai pieni venyttelyhetki ennen nukkumaanmenoa tekee jo paljon. Hyötyliikunta, kuten rappujen kävely tai kauppakassien kantaminen, edistää suolen hyvää toimintaa. Liikkuessa suolistosta myös poistuu kaasuja ihan huomaamatta.
  6. SYÖ PIENI ILTAPALA. Jos olet syönyt päivällä säännöllisesti, nälkä ei ole kasvanut liian suureksi. Suosi iltaruoassa hiilihydraatteja, sillä ne edistävät hyvää unta.
  7. RAUHOITU. Lopeta älylaitteiden käyttö ja tee jotain rauhoittavaa jo ennen sänkyyn menemistä, niin mieli on nukkumaan käydessä levollisempi. Jos heräät aamuyöstä aivomyrskyyn, rauhoita kehoa ja mieltä hengitysharjoituksella.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla