Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kalsium, D-vitamiini, proteiini ja liikunta lujittavat haurastuvaakin luuta. Lisäsuojaa haetaan osteoporoosilääkkeistä, mutta onko niistä oikeasti hyötyä vai haittaa?

Luulääkkeitä käyttää reilut 60 000 suomalaista – yhtä paljon kuin Vaasassa tai Rovaniemellä on asukkaita. Osteoporoosia eli luukatoa sairastaa 400 000 suomalaista. Selväksi on tullut, etteivät osteoporoosilääkkeet tee ihmeitä.

HYKSin endokrinologian ylilääkäri Leo Niskaselle epäilyt ovat tuttuja. Hän muistuttaa, että luulääkkeitä ei pidä aloittaa heppoisin perustein.

– Lääkkeet eivät ole hyödyllisiä, ellei luunmurtumariski ole suuri.

Oikein valittu lääke toimii

Valtaosalla luulääkkeet toimivat niin kuin pitääkin eli vähentävät murtumien vaaraa, mutta pienellä osalla lääke voi altistaa reisiluun haurastumiselle. Haitat ovat Niskasen mukaan hyvin tiedossa.

– Haittoja ehkäistään aloittamalla hoito mahdollisimman myöhää eli riskin ollessa suurimmillaan ja käyttämällä lääkettä mahdollisimman lyhyen aikaa eräin poikkeuksin.

Luulääkkeistä yleisesti käytetyt bisfosfanaatit ovat rinnakkaisvalmisteiden ansiosta varsin huokeita, mutta uudemmat lääkkeet eivät. Myös lähivuosina markkinoille tulevien uusien luulääkkeiden hinta on alkuun korkea.

Niskasen mielestä määrätyn lääkkeen tarpeellisuutta ei kuitenkaan kannata miettiä.

– Oikein valittu luulääke on sitä tarvitsevalle kannattava ja turvallinen sijoitus tulevaisuuteen.

Mieleistä liikuntaa luille

Karttuneesta luumäärästä kannattaa pitää kiinni kaikin keinoin. Luun maksimimäärä saavutetaan kasvuiän aikana, mutta sen jälkeenkin luusto muovautuu. Se vaatii liikettä ja monipuolista ruokavaliota.

Osteoporoosia eli luukatoa ehkäisevät kaikki lajit, joissa kehon painoa lasketaan luiden päälle: kävely, juoksu, hiihto tai vaikka tanssi. Hyppely ja nopeat suunnanvaihdokset kuormittavat luuta parhaimmin. Niitä kertyy esimerkiksi pallopeleissä ja tanssillisissa jumpissa.

Tärkeintä on valita liikunta, joka tuntuu hauskalta. Kun laji on mieluisa, sitä jaksaa jatkaa vielä alkuinnostuksen jälkeen tai pimeän painaessa päälle.

– Liikunnan vaikutuksia luuhun ei voi varastoida, siksi sen on oltava säännöllistä. Vähintään kolme kertaa viikossa pitäisi luihin saada vipinää, Niskanen muistuttaa.

Lue lisää Mikä on parasta liikuntaa luun lujittamiseen?

Voimaa jalkalihaksiin

Lihas ja luu vaikuttavat toisiinsa. Se mikä vahvistaa lihaksia, tekee hyvää myös luille ja päinvastoin.

Vaikka aina korostetaan luiden kuormittamista, myös nivelille hellä liikunta ehkäisee osteoporoosia. Esimerkiksi uinti ja vesijuoksu panevat lihakset supistelemaan. Se vahvistaa lihaksia ja sitä kautta luita.

Luita vahvistavaa lihasvoimaa pystyy kasvattamaan, vaikka ikää olisi yli 90 vuotta.

Vahvat lihakset parantavat myös tasapainoa, mikä ehkäisee kaatumisia. Harjoitella voi kuntosalilla tai kotona. Kuminauha ja käsipainot tehostavat vaikutusta.

Arkiliikunta on myös arvokasta. Portaiden kiipeäminen, kauppakassien kantaminen ja siivoaminen ovat kaikki hyväksi luille.

– Tärkeintä on olla jaloilla. Vaaralliseksi julistettu istuminen on osteoporoosinkin kannalta haitallista, Niskanen sanoo.

Lue lisää Koskaan ei ole liian myöhäistä hankkia lihakset

Rakennusaineeksi kalsiumia

Se mitä suuhunsa pistää, vaikuttaa suuresti luiden hyvinvointiin. Luun kannalta tärkeimpiä ovat D-vitamiini, kalsium ja proteiinit.

Kalsium lisää luumassaa kasvuiässä ja hidastaa sen vähenemistä myöhemmin. Kalsium osallistuu myös hermoston toimintaan ja lihasten supistamiseen, joilla molemmilla on osansa luuston rakentamisessa.

Saamme kalsiumia eniten maitotuotteista. Sitä on myös kalassa, pähkinöissä, siemenissä, pavuissa ja vihreissä kasviksissa. Kalkkitabletteja tarvitaan, jos kalsiumia ei kerry ruoasta tarpeeksi. Oman saantinsa voi tarkistaa netissä kalsiumlaskurilla.

Parasta olisi saada kalsium ravinnosta, koska se on turvallista. Kalsiumtablettien ja muiden lisien suhteen kannattaa olla maltillinen, lääkäri Niskanen painottaa.

– Yli kahden gramman päiväannos ei vahvista luuta yhtään sen enempää kuin suositeltu määrä — eikä liene aivan haitaton. Liiallinen kalsiumin saanti ravintolisistä saattaa suurentaa taipumusta sydän- ja verisuonisairauksiin. Ravinnon kalsiumilla ei vastaavaa ole havaittu.

D-vitamiini on kalsiumin apuri, jota ilman kalsium ei imeydy. D-vitamiinia saa maidosta, margariinista ja rasvaisesta kalasta. D-vitamiinilisä on ainakin pimeään aikaan paikallaan. Yli 60-vuotiailla tarve on suurin, sillä iän myötä vitamiinin aktivoituminen hidastuu.

Lue lisää Hyviä kalsiumin lähteitä maidpon karttajalle.

Kasvuvoimaa proteiineista

Proteiini tunnetaan lihasten vahvistajana, mutta sillä on merkitystä myös luustolle. Proteiini edistää kalsiumin imeytymistä sekä voimistaa luiden ja lihasten kasvua. Se myös auttaa D-vitamiinia aktivoitumaan.

Proteiini on tärkeä kaikille, mutta sen tarve lisääntyy ikääntyessä tai kun liikkuu paljon.

Hyviä proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kanamuna, maito, herneet, pavut ja linssit.

Lue lisää Proteiineja sopivasti

Hormoneista saa suojaa

Osteoporoosi on niitä harvoja sairauksia, joissa hoikkuus ei suojaa. Alipaino ja hauraus lisäävät luukadon vaaraa.

– Mitä pienempi ihminen, sitä pienemmät luut ja sitä herkempi saamaan murtumia, Niskanen sanoo.

Tämä selittää osin sen, miksi naiset sairastavat osteoporoosia enemmän kuin miehet. Naiset ovat yleensä pienempiä ja luumassaa on vähemmän kuin miehillä. Kuitenkin osteoporoosi voi tulla kenelle tahansa, vauvasta vaariin.

Naisen luiden kannalta vaihdevuodet ovat ratkaisevia.

Naishormoni estrogeeni hidastaa luun haurastumista, mutta suoja lakkaa, kun kuukautiset päättyvät. Luumassa hupenee muutaman vuoden ajan nopealla tahdilla. Sitä vastaan voi taistella liikkumalla ja syömällä riittävästi kalsiumia ja D-vitamiinia.

Estrogeenikorvaushoito estää luun mineraalitiheyden pienentymistä ja vähentää nikama- ja lonkkamurtumia. Hormonihoito aloitetaan vaihdevuosioireiden takia, mutta samalla se suojaa luuta.

Lue lisää Vaihdevuodet lähestyvät, ole valmis!

Tupakka uhkaa luuta

Kun saa murtuman, on oikea hetki miettiä luidensa kuntoa. Osteoporoosista kielii murtuma, joka tulee kaatumisesta korkeintaan metrin korkeudelta. Sellaisen tärskyn normaalit luut kestävät, mutta mineraalitiheydeltään heikentyneet luut eivät.

Jos saa tällaisen matalaenergisen murtuman, osteoporoosin mahdollisuus tulee selvittää. Mikäli altistavia tekijöitä on kertynyt, suojaksi harkitaan joko hormonihoitoa tai varsinaista luulääkitystä.

Suuri osa osteoporoosiin sairastuneista on yli 70-vuotiaita. Tämä johtuu estrogeenisuojan loppumisesta, kalsiumin imeytymisen hidastumisesta ja sitä avustavan D-vitamiinin aktivoitumisen heikkenemisestä. Oma osuutensa on myös luuston aineenvaihdunnan heikkenemisellä.

Tupakoimalla tekee luilleen hallaa joka iässä. Luumassa jää pienemmäksi ja riski murtumiin on suuri. Tupakka myös nakertaa kalsiumin ja hormonihoidon tuomaa suojaa.

Leo Niskanen on erityisen huolissaan nuorista naisista, joiden tupakointi on lisääntynyt.

– Luiden kunto on yksi painava syy lisää lopettaa sauhuttelu. ■

Lue lisää Aina on hyvä aika lopettaa tupaointi

 

Asiantuntija: Leo Niskanen endokrinologian ylilääkäri, HYKS.

Lue lisää Osteoporoosin käypä hoito -suositus.

Asiantuntija

Luut kestäviksi – mutta miten?

Aivan oikein. D-vitamiinia pitää syödä 125 - 150 mcg/ pv niin sillä saadaan hyvä suoja osteoporoosia ja muutenkin suurta joukkoa vaivoja ja sairauksia vastaan. Tyypillistä on että Hyvä Terveys, joka on sairaanhoidon klusterin lehti, ei edes mainitse D-vitamiinia ehkäisynä tai hoitona. Voi Voi. läkkeitä vaan pitää saada myytyä ja mielellään joillekkin reppanoille koko loppuelämä.
Lue kommentti
Vierailija

Luut kestäviksi – mutta miten?

Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa. Moni suomalainen (vauvasta senioriin) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Terveellä verensokeriarvot eivät suuresti vaihtele. Liian korkea verensokeri merkitsee diabetesta, mutta mistä liian matala arvo kertoo?

HYPOGLYKEMIASSA

verensokeripitoisuus laskee liian alas. Tällöin veren glukoositaso on yleensä alle neljä millimoolia litrassa.

Terveellä ihmisellä verensokeritaso on taidokkaasti säädelty, mutta diabeetikolla verensokeri voi laskea liikaa, jos pistää liikaa insuliinia, harrastaa rankkaa liikuntaa tai syö liian vähän hiilihydraatteja suhteessa insuliinimääriin. Hypoglykemia voi kehittyä jo muutamassa minuutissa.

HYPERGLYKEMIASSA

verensokeri pomppaa liian ylös. Näin voi tapahtua aterian jälkeen, mutta myös stressi nostaa verensokeria.

Korkeasta verensokerista vihjaavat väsymys, janon tunne, suun kuivuminen ja virtsaamistarpeen lisääntyminen.

Hyperglykemia voi johtaa kehon happamoitumiseen eli ketoasidoosiin. Tällöin hengityksessä on asetonin haju.

REAKTIIVISESTA HYPOGLYKEMIASTA

puhutaan, kun verensokeri syömisen jälkeen hyppää ylös ja sitten putoaa nopeasti. Olo tulee levottomaksi ja ärtyneeksi, jopa näköhäiriöitä ja sekavuutta saattaa ilmetä.

Herkkyys reaktiiviseen hypoglykemiaan on yksilöllistä terveillä ihmisillä.

SOKERIHEMOGLOBIINI

eli HbA1c-arvo kertoo siitä, kuinka paljon glukoosia on tarttunut veren punasolujen hemoglobiiniin.

Korkea sokerihemoglobiinin arvo nostaa vaaraa sairastua diabeteksen lisäsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä munuaisten vajaatoimintaan, sillä verensokerilla on taipumus ”ripustautua” myös muihin kehon valkuaisaineisiin.

INSULIINISOKKI

tulee, jos verensokeri on pitkään ollut vaarallisen alhainen insuliinipistoksen seurauksena. Ihminen menettää silloin tajuntansa ja hänet pitää toimittaa välittömästi sairaalaan. Tajuttomalle ei saa laittaa suuhun mitään.

Ensiapuna voidaan käyttää pistoksensa annettavaa glukagonia, insuliinin vastavaikuttajaa, joka vapauttaa maksan verensokerivarastoja.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Milloin verensokeri on normaali?
Terveys
Milloin verensokeri on normaali?
Vierailija

Mistä on kyse, kun verensokeri heittelee?

Verensokerin heittelystä pääsee eroon vähähiilihydraattisella dieetillä. Sopii hyvin myös sekä 1- että 2-tyypin diabeetikoille. Tieteellinen tutkimusaineito on kiistaton, vaikka ne suomessa uutisoinnista sensuroidaankin. On lisäksi hyvä muistaa, että maksa kyllä tuottaa loput elimistön mahdollisesti tarvitsemasta glukoosista ja diabeetikoilla hypot johtuvat aina liiasta lääkityksestä, ei liian vähäisestä hiilihydraatin syömisestä.
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen lopettanut hormoniehkäisyvalmisteen pari kuukautta sitten, ja minulle on tullut rajuja mielialavaihteluita päivittäin. Saan todella herkästi raivokohtauksia. Voiko tämä edelleen johtua pillereiden lopettamisesta vai onko taustalla jotakin muuta?

Hyvin haitallisia oireita ehkäisypillereiden lopettamisesta ilmenee harvoin. Osa kokee kuitenkin harmillisia oireita, kuten kierron epäsäännöllisyyttä sekä muutoksia ihossa. Keho totuttelee uuteen hormonaaliseen tilanteeseen. Ehkäisypillerin käytön aikana hormonaalinen tilanne on tasainen, kun munarakkulan kasvu ja ovulaatio ovat estyneet. Pillerissä olevat hormonit korvaavat kehon omaa hormonituotantoa. Kun niiden käyttö lopetetaan, oma hormonitoiminta käynnistyy, mikä voi aiheuttaa erilaisia tuntemuksia.

Pillerin lopetuksen jälkeen oma kuukautiskierto käynnistyy, yleensä samanlaisena kuin ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä. Yleisiä oireita kiertojen
käynnistyessä ovat muun muassa rintojen arkuus ja mielialanvaihtelu kierron vaiheiden mukaan. Myös hiustenlähtö tai karvan kasvun lisääntyminen voi liittyä ehkäisypillerien lopettamiseen, jos näihin oireisiin on ollut taipumusta ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä.

Tavallisesti keho tottuu pian uuteen tilanteeseen. Ihan heti hormonaalisen lääkityksen lopettamisen seurauksena elimistön hormonitasot voivat olla hetken hyvinkin matalat, ennen kuin munasarjan oma tuotanto lähtee jälleen käyntiin. Matalat ja sen jälkeen tavallista enemmän vaihtelevat hormonitasot voivat aiheuttaa mielialanvaihteluita ja esimerkiksi päänsärkyjä.

Kysyjä ei kerro, ovatko vuodot käynnistyneet normaalisti. Jos oma kuukautiskierto ei palaudu normaaliksi kuuden kuukauden kuluessa pillereiden lopetuksesta, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.