Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen muutaman kerran pyörtynyt lentokoneessa. Pyörtyminen tulee noin 3 tunnin lentomatkan jälkeen, ja kohtaus kestää noin minuutin. Käytän verenpainelääkettä Candesartan 16 mg yksi tabletti päivässä. Nyt kallistuskokeessa verenpaineeni laski alas. Mitä on tehtävissä, matka Malagaan olisi taas edessä?

PYÖRTYMINEN lentomatkalla on yksi tavallisimmista pyörtymistä koskevista sairaalalähetteistä.

Lentomatkalla pyörtymisriskiä lisäävät monet nestetasapainoon ja sykehallintaan liittyvät seikat: lähtömaan helle, pitkä matka lentokentälle, terminaalissa odottelu ja muut viiveet lentoaikataulussa sekä istuminen koneessa ilman vapaata nesteen saantia. Näistä syntyy usein nestevajetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisäksi mahdollinen lääkitys ja stressi voivat säätää verenpainetta ja sykettä yksilöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Varsinkin varttuneiden ongelmana on lisäksi virtsan pidätyksen heikkenemiseen liittyvä huoli riittävän nopeasta pääsystä vessaan, jota kompensoidaan vähentämällä juomista.

Oma lukunsa on alkoholi: vähäinenkin määrä alentaa äkillisesti verenpainetta ja lisää virtsaneritystä. Kaikki nämä altistavat pyörtymiselle, jos siihen on taipumusta.

Tavallisen pyörtymisen erottaminen sydän- ja muista elimellisistä sairauksista on tärkeää, jotta taustasairaudet saadaan asianmukaiseen hoitoon. Yleensä pyritään löytämään sydämen rakenteellinen, sähköisen tai lihastoiminnan häiriö tai sepelvaltimotauti.

Kliininen tutkimus, oireiston yksityiskohtainen selvittely ja tarpeellisten tutkimusten (sydämen kaikututkimus, rasituskoe ja mahdollisesti muut tarvittavat tutkimukset) sulkevat yleensä pois eliniän ennustetta lyhentävät sairaudet. Yhtä tärkeää on se, ettei hyvänlaatuisen pyörtymisen takia synny perusteettomia pelkotiloja.

Suurimmalla osalla potilaista, joilla ei ole merkkejä sydänsairaudesta, kyse on hyvänlaatuisesta heijasteperäisestä pyörtymisestä. Osalla terveistä ihmisistä on tällainen reaktiotapa: moni muistaa pyörtyjät koulun aamurukouksissa, kun niitä vielä pidettiin.

Tapahtumatiedot, lääkärin kliininen tutkimus ja EKG riittävät yleensä luokittamaan pyörtymisen ” tavalliseksi” eli hyvänlaatuiseksi heijasteperusteiseksi pyörtymiseksi.

Kallistuskoetta käytetään heijasteperäiseksi epäillyn pyörtymisen erityispiirteiden selvittelyssä, jos elintapaohjeistuksista huolimatta vaiva jatkuu. Tavoitteena on löytää tapahtumaketju, joka johtaa verenpaineen romahtamiseen ja pyörtymiseen. Kallistuskokeessa mahdollisesti paljastuva sydämen sähköisen toiminnan hidastuminen on merkittävä, koska sitä voidaan estää sydämen tahdistimella. Muita autetaan elintapaohjeistuksin.

Tuoreessa Helsingin yliopistollisessa sairaalassa vuoden 2015 aikana kallistuskokeella tutkitun 133 potilaan joukossa todettiin, että kahdella kolmanneksella oli ongelmana sekamuotoinen reaktio pystyasennolle, vasodepressiivinen (verenpaineen poikkeava lasku) viidenneksellä, sykevasteen puuttuminen 8 %:lla ja kardioinhibitorinen (sykkeen poikkeava lasku) 10 %:lla. Tulosten ja käytännön kokemuksen perusteella vain murtoosa pyörtyjistä, joilla ei ole sydänsairautta, hyötyy tahdistimesta.

Muiden on tajunnan menetystä välttääkseen huolehdittava riittävästä nesteensaannista ja vältettävä alkoholia varsinkin riskitilanteissa, kuten lentomatkoilla.

Yleisohjeena on pyörtymiseen lentomatkalla taipuvaisella välttää alkoholia, pitää huolta muusta riittävästä nesteensaannista, käyttää tukisukkia ja puolittaa verenpainelääke matkustuspäivänä.

 

Sinikka Pohjola-Sintonen
sydäntautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Eräällä tuttavaltani kävi aina näin lennolla,että pyörtyi tehtiin kaikki mahd.kokeet ei löytynyt mitään ,mutta sitten neurologi joka osasi tutkia kuvat löysi tukoksen päästä joka sitten leikattiin.nim.väärin luettu ct-kuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla