Kuvat
shutterstock

Liikunta tekee hyvää sydämelle, mutta ei kaikki liikunta. Kardiologi kertoo, mikä kannattaa karsia ja mitä lisätä omaan lajikimaraansa, jos sydän oireilee jo.

Sydänterveellistä liikuntaa on esimerkiksi pitkäkestoinen liikkuminen siten, että pyrkii pitämään sykkeen 60 prosentin tasolla iän mukaisesta maksimisykkeestä. Maksimisykkeen saa laskukaavalla 220 miinus oma ikä.

– Liikunta, joka tuntuu itsestä miellyttävältä ja mukavalta, tekee yleensä sydämellekin hyvää. Yksittäisten lihasten treenaaminen ei juuri sydäntä rasita, joten kannattaa kuitenkin suosia koko kehoa rasittavaa liikunta, kardiologi Joachim Stjernvall muistuttaa.

  1. JOKAPÄIVÄINEN LIIKUNTA ehkäisee ja hoitaa sydänsairauksia, sillä se parantaa veren kolesterolia ja hyytymisominaisuuksia, laskee verenpainetta ja auttaa painonhallinnassa. Portaiden kiipeäminen, kävely ja pyöräily tuovat arkeen aktiivisuutta. Lisäksi tarvitaan kestävyystreeniä noin pari tuntia viikossa.
  2. DYNAAMISET LAJIT ovat sydänystävällisiä. Niissä lihas jännittyy ja rentoutuu vuoron perään. Sopivia ovat kaikki lajit, joissa käytetään isoja lihasryhmiä kuten kävely, sauvakävely, hiihto, jumpat ja tanssi.
  3. VÄLTÄ STAATTISTA liikuntaa, jos sydämesi on sairastunut. Kun lihas on jännittyneenä pitkään, verenkierto lihaksessa heikkenee ja sydän joutuu tekemään työtä kovempaa. Arjessa kannattaa karttaa esim. lumen luontia, ikkunan pesua ja raskaita nostoja.
  4. SYDÄNTOIMENPITEEN jälkeen liikkumaan lähdetään rauhallisesti kävellen. Toipumisen myötä hengästyminen ja hikoilu on sallittua, mutta aina Pitää Pystyä Puhumaan (PPP). Rasitus on ollut sopiva, jos liikunnasta jää hyvä olo.
  5. SYDÄNOIREET eivät pääse yllättämään, kun liikkeelle lähtee aina rauhallisesti. Kannattaa muista, että pakkanen, helle, ruokailu ja lääkkeenotto vaikuttavat verisuonten supistumiseen ja huonontavat kestävyyttä.

Asiantuntija: Joachim Stjernvall, LL, kardiologian erikoislääkäri, Helsingin Sydänsairaala ja Mehiläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla