Tarkistimme asiantuntijalta, miten kipeää niskaa pitää hoitaa ja mikä kipeyttää niskaa.

1. Niskaa kannattaa aina jumpata.

Väärin. Akuutissa kipuvaiheessa ei ole suositeltavaa jumpata niskaa. Silloin auttaa kuuma- tai kylmäpakkaus sekä niskan venyttely.
Kipuvaiheessa suositellaan kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä. Mitään sellaista ei kannata tehdä, mikä sattuu. Tarkat hoito-ohjeet krooniseen niskakipuun saa fysioterapeutilta.

2.  Kotihieronta saattaa pahentaa niskakipuja.

Väärin. Niin kauan kuin pysytään niska-hartia-alueella, hierominen on sallittua kotona. Otteiden on hyvä olla isoja ja pyöreitä. Täysin riskitöntä kotihieronta ei ole. Kaulan etulihaksia ei ammattitaidottoman pitäisi mennä hieromaan lainkaan.

3. Pyörällä ajaminen lisää niskakipuja.

Osittain totta. Pyöräily ja uinti aiheuttavat niskakipuja, jos asento on niskalle huono. Kyse on siis asennosta ja tekniikasta. Pyörän päällä ollaan helposti etukumarassa. Uidessa taas pää saattaa olla ylhäällä ja silloin niska jännittyy ja kipeytyy.

4. Suuret rinnat aiheuttavat niskakipuja.

Totta. Joskus naisten niskakipujen syynä voivat olla suuret rinnat. Yleensä osa rintojen kuormituksesta lähtee pois laihduttamalla. Joskus myös rintojen pienennysleikkauksesta voi olla apua, mutta leikkaukset ovat harvinaisia. Kiinnitä huomiota oikein tukeviin rintaliiveihin. Liivien
olkaimissa olisi hyvä olla sitä enemmän leveyttä, mitä isommat rinnat ovat.

5. Masennus aiheuttaa niskakipuja.

Totta. Äkilliset henkiset vastoinkäymiset saattavat lisätä niskakipuja. Ahdistuneisuuteen ja masennukseen liittyvä niskakipu voi syntyä lihasten jatkuvasta jännittämisestä.

Asiantuntijana fysiatrian erikoislääkäri Jari Ylinen Keski-Suomen keskussairaalasta.

Kokeile taukojumppiamme!

▶ sauvakävely
▶ hiihto
▶ kuntonyrkkeily
▶ vesijumppa
▶ vesijuoksu
▶ keppijumppa
▶ käsipainojumppa
▶ taukojumppa
▶ soutu
▶ taiji
▶ venyttely
▶ jooga
▶ etnotanssit