Keppi käteen ja venyttelemään. Tv-juontaja Ella Kanninen opettelee helpon keppijumpan.

Harjanvarsi tai keppi innostaa venyttelemään. Sen avulla pystyy paremmin hahmottamaan liikkeen ja saa lihaksiin lisää tuntumaa. Liikuntavalmentaja Eija Holmalan laatimilla helpoilla, mutta tehokkailla venytyksillä saat ryhdin ojennukseen ja kireät lihakset vetreiksi.

– Huomaan jännittäväni hartioita helposti. Pitkäselkäisenä venyttely ja elastisuuden lisääminen on minulle tärkeää, tv-juontaja Ella Kanninen sanoo.

Säännöllinen venyttely ja lihastasapainosta huolehtiminen auttavat pitämään myös istumatyöläistä uhkaavat seläkivut loitolla.

– Ryhdin pitäminen hyvänä on minulle tärkeää ja kiinnitän varmasti entistä enemmän huomiota tulevaisuudessa myös hartialinjaan, Ella Kanninen sanoo.

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Lisää jumppavideoita löydät täältä.

 

Käytä hengitystä venyttelyn apuna, sillä uloshengitys rentouttaa tehokkaasti lihaksia ja koko kehoa. Keskity venytykseen ja pidä lihas mahdollisimman rentona. Näin venytys tuntuu mukavammalta.

Säveltäjä ja tuottaja Leri Leskinen keskittyy ennen tärkeää esiintymistä hengittämiseen. Videolla Leri kertoo tärkeät rituaalinsa ennen h-hetkeä.

Mikä luovassa työssä on kaikkein vaikeinta?  Entä mikä on muusikon suurinta herkkua viikonloppuisin? Lue Hyvä terveys 5/18!

Muistathan, että tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys

Vanhempi saa tyriä ja töppäillä, olla epäoikeudenmukainenkin. Täydellisyyttä ei kannata tavoitella, muistuttaa lastenpsykiatri.

Lue myös, miksi hulluttelu on Jari Sinkkosen mielestä tärkeää.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Hyvä terveys -lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyvaterveys/