Jos haluat karistaa kiloja, tärkeintä on tehdä muutoksia, jotka voivat jäädä pysyviksi arjessasi. Herkkujen kieltäminen itseltä ei ole sellainen.

Painonpudotus on hyvässä vauhdissa ja muutama kilo on karissut kuin itsestään. Kuukauden päästä laihduttajan valtaa uupumus. Lihapasteija himottaa, ja se vähäkalorinen marjasoppa alkaa tunkea korvista ulos. Tuttua, eikö?

Entäpä, jos painonhallintaurakkasi on alusta saakka ollut väärillä raiteilla? Painonhallinnan parissa pitkään työskennellyt professori Pertti Mustajoki lohduttaa, että repsahduksia sattuu useimmille.

– Haksahdukset ovat luonnollinen seuraus liian tiukalle vedetystä painonpudotusohjelmasta. On kovin inhimillistä koettaa saada paino alas mahdollisimman nopeasti. Silloin syömistottumuksia muutetaan kertaheitolla rajusti, nautintoa tuovista herkuista kieltäydytään kokonaan ja nälän tunteen kuvitellaan kuuluvan asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jos dieetti poikkeaa entisistä syömistottumuksista kuin yö päivästä, kuka tahansa repsahtaa ennemmin tai myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Painoa pitäisi lähteä pudottamaan pienin askelin ja niin, että syömismuutoksista tulisi pikkuhiljaa luonteva osa vuosia – jopa loppuelämän – kestävää painonhallintaa. Dieeteillä lähteneet kilot tulevat nopeasti takaisin, jos kieltäymys, nälkä ja vastenmielisiksi koetut ruokailumuutokset koetetaan runnoa osaksi arkea.

Hellempi ote tarpeen

Älä siis tyystin synkisty ja heitä painonpudotusaikeitasi menemään. Ota itseäsi uudestaan niskasta kiinni, hieman hellemmin ottein.

Tarkkaile, mitä syöt, ja ota maalaisjärki mukaan ruokaostoksille.

– Vaihda esimerkiksi kevytmaito rasvattomaan, 30-prosenttinen juusto 15-prosenttiseen, kermainen kalakeitto kirkasliemiseen ja karkkipäivän jättipussi puolta pienempään pussikokoon. Kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa on vain vähän energiaa painoonsa nähden, joten niiden lisääminen vie tilaa energiapitoisemmilta ruuilta.

Näitä muutoksia tehtyäsi voit olla varma siitä, että kuukauden päästä ruokavaliostasi on vähentynyt tietty määrä kaloreita, vaikka et syömistottumuksiasi olisi radikaalisti muuttanutkaan.

– Tällaisin muutoksin on mahdollista miinustaa päivittäin käyttämistäsi elintarvikkeista useita satoja kilokaloreita viikossa. Silloin olet myös sopivassa painonpudotusvauhdissa: sellaisessa, jolla pudotat puolessa vuodessa 5–10 kiloa lähtöpainosta riippuen.

Mikä tärkeintä, muutokset sallivat yhä syömisen ennalta suunniteltuihin ruoka-aikoihin ilman näläntunnetta, eikä herkutteluhetkillekään tarvitse heittää hyvästejä.

– Se kannustaa pysyvästi pienikalorisempiin syömistottumuksiin ja pikkuhiljaa väheneviin kiloihin. Suunnitelmallinen, mitattavissa oleva ja itselle armollinen painonhallintatyyli on aina parempi kuin yksikään muu dieetti.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla