Emännän kyhmy eli rasvapatti niskassa on varma merkki siitä, että elämää on tullut vietettyä liikaa etukumarassa. Pieni liike on tehokas ennalta ehkäisijä.

Vuosien etukumara asento esimerkiksi koneen ääressä vetää ryhdin huonoksi. Yläselän ja niskan liitoskohdassa erottuva pullistuma kielii huonosta kaula- ja rintarangan sekä olkapäiden liikkuvuudesta. Aineenvaihdunta huononee, ja alueelle kertyy rasvaa. 

Pienellä helpolla liikkeellä lisäät liikkuvuutta niskan alueella ja oikaiset kyhmyä.

Tee näin: 

  1. Käy selinmakuulle polvet koukussa. Jos sinulla on niskassa niin sanottu emännän kyhmy, laita takaraivon alle pyyhetaitos. 
  2. Uloshengityksellä litistä vatsaa, paina takaraivoa kevyesti kohti lattiaa ja leukaa kohti kaulaa – eli tee reilu kaksoisleuka. 
  3. Ojenna selkä ja niska pitkiksi ja vie kädet suorina, peukalot edellä, katon kautta kohti lattiaa. Sisäänhengityksellä pidä vatsa aktivoituna ja palauta kädet samaa reittiä takaisin.
  4. Toista 10 kertaa.

Muista! Pidä selkä ja niska pitkinä koko liikkeen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntija ja malli työfysioterapeutti Johanna Eskola-Oliva. 

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla