Päätoimittaja Taina Risto, bloggari Raakel Lignell ja Lotta Backlund hetki ennen starttia.
Päätoimittaja Taina Risto, bloggari Raakel Lignell ja Lotta Backlund hetki ennen starttia.
Apple a Day -blogin pitäjä Sanna Malista odottaa yhdeksän kilometrin lenkki.
Apple a Day -blogin pitäjä Sanna Malista odottaa yhdeksän kilometrin lenkki.
Bloggarit Sanna Malinen ja Raakel Lignell sekä päätoimittaja Taina Risto nauttivat helteestä.
Bloggarit Sanna Malinen ja Raakel Lignell sekä päätoimittaja Taina Risto nauttivat helteestä.
Marco Bjurström juonsi vetävään tapaansa Helsinki Nordic Walk -tapahtuman.
Marco Bjurström juonsi vetävään tapaansa Helsinki Nordic Walk -tapahtuman.
Marco kyselee järjestäjien tunnelmia.
Marco kyselee järjestäjien tunnelmia.
Ryhmäselfietä ottamassa Annika Varjoluoto, Riitta Varjoluoto ja Emilia Eskelilä.
Ryhmäselfietä ottamassa Annika Varjoluoto, Riitta Varjoluoto ja Emilia Eskelilä.
Marco vetää lämmittelyjumppaa.
Marco vetää lämmittelyjumppaa.
Lantio pyörii Marcon tahtiin.
Lantio pyörii Marcon tahtiin.
Lähtölaukaus!
Lähtölaukaus!
Lehden uskollinen lukija Anne Lehto saapui tapahtumaan mittaut­tamaan kolesteroli­arvonsa. Seurana pää­toimittaja Taina Risto.
Lehden uskollinen lukija Anne Lehto saapui tapahtumaan mittaut­tamaan kolesteroli­arvonsa. Seurana pää­toimittaja Taina Risto.
Raakel Lignell vaihtoi lenkillä kuulumisia bloginsa lukijoiden kanssa.
Raakel Lignell vaihtoi lenkillä kuulumisia bloginsa lukijoiden kanssa.
Reipas mieli ja juomapullot repussa.
Reipas mieli ja juomapullot repussa.
Päätoimittaja Taina Risto starttasi matkaan yhdessä Espanjassa asuvan lukijan Ulla Lipastin kanssa.
Päätoimittaja Taina Risto starttasi matkaan yhdessä Espanjassa asuvan lukijan Ulla Lipastin kanssa.
Marcon hymy tarttuu.
Marcon hymy tarttuu.
Tarjolla oli monenlaista puistojumppaa.
Tarjolla oli monenlaista puistojumppaa.
Henna Salla sauvoi vauvan takia lyhyemmän ja lempeämmän reitin. Seurana Tiina Airola.
Henna Salla sauvoi vauvan takia lyhyemmän ja lempeämmän reitin. Seurana Tiina Airola.
Jumppaa Oopperan amfissa.
Jumppaa Oopperan amfissa.
Harri Peltoniemi ja Johanna Siitari valitsivat lyhyemmän reitin, koska oli kiire Poriin.
Harri Peltoniemi ja Johanna Siitari valitsivat lyhyemmän reitin, koska oli kiire Poriin.
Maalissa! Maryam Mehrzad ja avio-mies Karim Ali Abdul Nawroz iloitsivat.
Maalissa! Maryam Mehrzad ja avio-mies Karim Ali Abdul Nawroz iloitsivat.

Nauru ja musiikki täyttivät aurinkoisen Töölönlahden, kun toistatuhatta henkeä osallistui Helsinki Nordic Walk -tapahtumaan 10.8.

Hyvän terveyden, Suomen Ladun ja UH&Fixin ilmaistapahtuma järjestettiin jo toista kertaa.

Hyväntuulisen videon menevästä päivästä löydät täältä.

Vierailija

Hellepäivä sauvojen tahtiin

Kiitos hienosta Helsinki Nordic Walk tapahtumasta! Päivä oli upea ja oli hienoa päästä reippailemaan upeassa säässä innostavien esiintyjien kannustaessa. Ainoa harmi oli se, että me loppupäässä tulleet 9km:n lenkin tehneet jäimme ilman vaaleanpunaista kassia, joka käsittääkseni sisälsi tutstumisnumeron lehteenne. Ilmeisesti niitä jaettiin kaikille ohikulkijoille ja ilmoittauneet jäivä sitten ilman. Muuten oli kivaa, Nina Hertell nhertell@hotmail.com
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Näin vartalonmuokkaus onnistuu.

Kiinteytyminen on sitkeimpiä laihdutusmyyttejä. Varsinkin naisia kehotetaan usein pumppaamaan kuntosalilla kevyitä ja pitkiä, yli 15 toiston sarjoja. Todellisuudessa pikkupainot eivät muokkaa kroppaa juuri lainkaan.

Kuormittava lihaskuntoharjoittelu muokkaa vartaloa parhaiten.

Kiinteytyminen tarkoittaa sitä, että ihonalainen rasvakerros pienenee ja lihas kasvaa. Lihasten kasvu taas vaatii isompia painoja.

Valitse vastukset, joilla jaksat tehdä 8–12 toistoa ja 3–4 sarjaa, sillä tällä alueella lihas kasvaa tehokkaimmin.

Kehoa muokkaavat perusliikkeet, kuten kyykyt, maastaveto ja erilaiset punnerrusliikkeet. Ne rasittavat isoja lihasryhmiä ja kuluttavat paljon energiaa myös treenin aikana.

Salitreeni ei lihota

Kova liikunta voi kerryttää lihaksiin nestettä ja nostaa vaakalukemia hetkellisesti.

Kova harjoittelu aiheuttaa lihaksiin pieniä repeämiä. Kun keho alkaa korjata vaurioita, lihaksiin pakkautuu tulehdusta parantavia aineita ja nestettä. Vaakalukemat saattavat hetkellisesti kivuta muutaman kilon. Tilanne kuitenkin tasaantuu yleensä viimeistään parin kuukauden jälkeen.

Myös lihasmassan kertyminen voi nostaa vaakalukemia. Lihas kasvaa kuitenkin hitaasti kuukausien saatossa. Aloittelija voi kerryttää tyypillisesti noin puoli kiloa lihasmassaa kuukaudessa säännöllisellä voimaharjoittelulla, kolme kiloa vuodessa on varsinkin naiselle jo kova saavutus.

Paino vaihtelee myös vuorokaudenajan mukaan. Vaakaa realistisemman kuvan laihtumisesta antaa mittanauha. Kokeile ensin treenata kuukausi ja vertaile lukemia vasta sitten.

Ajan kanssa vaatekoko todennäköisesti pienenee, sillä kilo lihasmassaa vie vähemmän tilaa kuin sama määrä rasvaa. Lihassolut pitävät myös aineenvaihdunnan vilkkaana: mitä enemmän lihasmassaa, sitä enemmän energiaa kuluu levossakin.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

 

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Rivakka suursiivous voi olla yhtä hyvää rasvanpolttoliikuntaa kuin spinningtunti.

Kaikki liikunta polttaa rasvaa, spurttailu jopa tasaista puurtamista tehokkaammin.

Keho käyttää suhteessa enemmän rasvaa energianlähteenä, kun liikkuu matalalla sykkeellä, esimerkiksi kävellen. Kova treeni kuitenkin kuluttaa samassa ajassa enemmän energiaa, ja siinä sivussa rasvakin palaa tehokkaammin. Siksi kevyen reippailun kutsuminen rasvanpolttoliikunnaksi johtaa herkästi harhaan.

Harva myöskään tietää omaa maksimisykettään, josta rasvanpolttoalue lasketaan.

Joidenkin tuoreiden tutkimusten mukaan rasvasoluja polttaa parhaiten sykettä nostava intervallitreeni.

Eräässä tutkimuksessa lyhyet, kahdeksan sekunnin kiihdyttelyt puolen tunnin pyörälenkin lomassa kolminkertaistivat rasvan palamisen.

Yhtenä selityksenä tutkijat pitävät katekoliamiini-hormoneita, joita nopea spurttailu vapauttaa erityisen tehokkaasti. Ne polttavat etenkin keskivartalolle ja sisäelimien ympärille kertyvää rasvaa.

Intervalleilla voi kokeilla maustaa muuta liikuntaa vaikka kerran tai kahdesti viikossa.

Sykkeitä tai vauhteja tärkeämpää on se, että liikkuu usein.

Treenin jälkeen aineenvaihdunta kiihtyy, mutta vain tunniksi pariksi. Harjoittelun jälkeen keho alkaa välittömästi valmistautua seuraavaan koitokseen ja korjata itseään, jolloin aineenvaihdunta kiihtyy.

Jälkipolton roolia on kuitenkin liioiteltu rutkasti. Sitä on tutkittu lähinnä huippu-urheilijoilla, ei peruskuntoilijoilla. Tunnin hölkkälenkin jälkeen aineenvaihdunta palautuu yleensä jo tunnissa normaaliuomiinsa. Ekstrakaloreita kuluu tavallisesti muutama kymmenen, eli suklaapalan verran.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.