Päätoimittaja Taina Risto, bloggari Raakel Lignell ja Lotta Backlund hetki ennen starttia.
Päätoimittaja Taina Risto, bloggari Raakel Lignell ja Lotta Backlund hetki ennen starttia.
Apple a Day -blogin pitäjä Sanna Malista odottaa yhdeksän kilometrin lenkki.
Apple a Day -blogin pitäjä Sanna Malista odottaa yhdeksän kilometrin lenkki.
Bloggarit Sanna Malinen ja Raakel Lignell sekä päätoimittaja Taina Risto nauttivat helteestä.
Bloggarit Sanna Malinen ja Raakel Lignell sekä päätoimittaja Taina Risto nauttivat helteestä.
Marco Bjurström juonsi vetävään tapaansa Helsinki Nordic Walk -tapahtuman.
Marco Bjurström juonsi vetävään tapaansa Helsinki Nordic Walk -tapahtuman.
Marco kyselee järjestäjien tunnelmia.
Marco kyselee järjestäjien tunnelmia.
Ryhmäselfietä ottamassa Annika Varjoluoto, Riitta Varjoluoto ja Emilia Eskelilä.
Ryhmäselfietä ottamassa Annika Varjoluoto, Riitta Varjoluoto ja Emilia Eskelilä.
Marco vetää lämmittelyjumppaa.
Marco vetää lämmittelyjumppaa.
Lantio pyörii Marcon tahtiin.
Lantio pyörii Marcon tahtiin.
Lähtölaukaus!
Lähtölaukaus!
Lehden uskollinen lukija Anne Lehto saapui tapahtumaan mittaut­tamaan kolesteroli­arvonsa. Seurana pää­toimittaja Taina Risto.
Lehden uskollinen lukija Anne Lehto saapui tapahtumaan mittaut­tamaan kolesteroli­arvonsa. Seurana pää­toimittaja Taina Risto.
Raakel Lignell vaihtoi lenkillä kuulumisia bloginsa lukijoiden kanssa.
Raakel Lignell vaihtoi lenkillä kuulumisia bloginsa lukijoiden kanssa.
Reipas mieli ja juomapullot repussa.
Reipas mieli ja juomapullot repussa.
Päätoimittaja Taina Risto starttasi matkaan yhdessä Espanjassa asuvan lukijan Ulla Lipastin kanssa.
Päätoimittaja Taina Risto starttasi matkaan yhdessä Espanjassa asuvan lukijan Ulla Lipastin kanssa.
Marcon hymy tarttuu.
Marcon hymy tarttuu.
Tarjolla oli monenlaista puistojumppaa.
Tarjolla oli monenlaista puistojumppaa.
Henna Salla sauvoi vauvan takia lyhyemmän ja lempeämmän reitin. Seurana Tiina Airola.
Henna Salla sauvoi vauvan takia lyhyemmän ja lempeämmän reitin. Seurana Tiina Airola.
Jumppaa Oopperan amfissa.
Jumppaa Oopperan amfissa.
Harri Peltoniemi ja Johanna Siitari valitsivat lyhyemmän reitin, koska oli kiire Poriin.
Harri Peltoniemi ja Johanna Siitari valitsivat lyhyemmän reitin, koska oli kiire Poriin.
Maalissa! Maryam Mehrzad ja avio-mies Karim Ali Abdul Nawroz iloitsivat.
Maalissa! Maryam Mehrzad ja avio-mies Karim Ali Abdul Nawroz iloitsivat.

Nauru ja musiikki täyttivät aurinkoisen Töölönlahden, kun toistatuhatta henkeä osallistui Helsinki Nordic Walk -tapahtumaan 10.8.

Hyvän terveyden, Suomen Ladun ja UH&Fixin ilmaistapahtuma järjestettiin jo toista kertaa.

Hyväntuulisen videon menevästä päivästä löydät täältä.

Vierailija

Hellepäivä sauvojen tahtiin

Kiitos hienosta Helsinki Nordic Walk tapahtumasta! Päivä oli upea ja oli hienoa päästä reippailemaan upeassa säässä innostavien esiintyjien kannustaessa. Ainoa harmi oli se, että me loppupäässä tulleet 9km:n lenkin tehneet jäimme ilman vaaleanpunaista kassia, joka käsittääkseni sisälsi tutstumisnumeron lehteenne. Ilmeisesti niitä jaettiin kaikille ohikulkijoille ja ilmoittauneet jäivä sitten ilman. Muuten oli kivaa, Nina Hertell nhertell@hotmail.com
Lue kommentti
Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.
Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.

Tänä keväänä minäkin pyrähdän juoksuun. Miten toimia, ettei into lopahtaisi heti alkuun? Valmentaja Kirsi Valasti neuvoo.

  1. Pidä juoksuosuuden lyhyinä, minuutin pyrähdykset kävelyn lomassa riittävät. Lisää vähitellen juoksun osuutta. Kun tulee päivä, jolloin lenkki ei maistu, harrasta suosiolla pehmeämpää liikuntaa: uimista, jumppaa tai pyöräilyä.
  2. Juokse vain juoksujalkineilla, ei pelitossuilla tai kävelykengillä. Kengän on vaimennettava iskua, mutta se ei saa tukea liikaa. Vaatteet voi valita makunsa mukaan eikä vesipulloa tarvita alle kahden tunnin lenkillä.
  3. Kivut johtuvat yleensä siitä, että keskivartalon tai pakaran lihakset pettävät. Hieronta ja lepo helpottavat, mutta lopullisen ratkaisun tuo vain lihasten vahvistaminen. Juoksijan pitää muistaa kasvattaa lihaskuntoa lenkkeilyn välipäivinä.

 

Aloita näin

1. VIIKKO

MA juoksu ja kävelyä 25–30 min

TI pehmeää liikuntaa, kuten vesijuoksua tai kevyttä jumppaa

KE lepopäivä

TO lihaskuntotreeni

PE pehmeää liikuntaa

LA juoksua ja kävelyä 25–30 min

SU lepopäivä

2.–3. VIIKKO

Sama ohjelma, mutta juoksu-kävelylenkkejä voi pidentää 5 minuutilla joka viikko.

Asiantuntija: Kirsi Valasti, valmentaja ja psykoterapeutti.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Liikunta
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.