Liikkumista ei pidä lopettaa kokonaan, vaikka polvi kipeytyisikin. Kannattaa vaihtaa lajia tai etsiä vaikka fysioterapeutin kanssa sopivia liikkeitä. Nelipäisen reisilihaksen vahvistaminen auttaa aina.

Kävely on mainio tapa pitää polvet kunnossa. Eikä liikuskelun voimaa kannata aliarvioida: asioi kävellen ja käytä portaita hissin sijaan.

JOS KÄVELY SATTUU suosi kuntopyöräilyä, lihaskuntoharjoittelua tai uintia. Jos teet istumatyötä, vaihda asentoa ja jaloittele säännöllisesti.

JOS LENKKEILET, pidä huolta koko kehon lihastasapainosta ja käytä iskua vaimentavia ja virheasentoa korjaavia jalkineita. Kova alusta on myrkkyä polville.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

HANKI VOIMAA. Nelipäinen reisilihas tukee polvilumpiota ja nivelsiteitä, joten sen vahvistaminen on tärkeää kaikkien polvivaivojen ennaltaehkäisyssä. Tavallinen lenkkeily ei merkittävästi paranna lihaksen voimaa, vaan siihen tarvitaan kuntopyöräilyä tai jalkaprässiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

JOS KIPU ISKEE rasituksesta, vaihda hetkeksi lajia, esimerkiksi juoksusta pyöräilyyn tai uintiin. Kyykkyä ja hyppimistä kovalla alustalla tulisi välttää, sen sijaan venyttelyt tekevät kaikille hyvää.

TAUON JÄLKEEN aloita liikkuminen rauhallisesti. Rasitusvamman vaara vähenee, eikä tarvitse pitää parantelutaukoja.

KIVUN HOIDOSSA ensisijainen särkylääke on parasetamoli. Se ja kuormituksen keventäminen helpottavat oloa. Jos kipulääkkeiden tarve lisääntyy tai joutuu turvautumaan vahvoihin opiaattipohjaisiin lääkkeisiin, tekonivelleikkausta kannattaa harkita.

Asiantuntija: Mikko Jokela, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri, HUSin Tekonivelkeskus.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla