Oikea tekniikka ja apu­välineet antavat ytyä harjoitteluun.

Lämmenneet luonnonvedet houkuttelevat uintipuuhiin. Nyt onkin hyvä aika­ panna oma vesijuoksutekniikka avo­vesikuntoon.

Vesijuoksu on pehmeä laji, joka saattaa huijata vain laiskottelemaan.

— Jos vesijuoksun jälkeen ei ole liikkunut olo, ei ole kuntoillut tarpeeksi tehokkaasti tai tekniikka on väärä, sanoo liikunnanohjaaja Laura Kuutti.
Pelkkä juoksuvyön kanssa altaassa lilluttelu ei riitä. Myös sykkeen pitää nousta, jotta kunto kohenisi.

Alkuun auttaa, kun kiinnittää huomiota­ asentoon. Vedessä keho pyrkii vaaka­tasoon, jolloin meno on pikemminkin koirauintia kuin vesijuoksua. Oikeassa vesi­juoksuasennossa takapuoli on alhaalla, keskivartalo kireänä ja katse edessä niin, että leuan alle tulee pieni kaksoisleuka.

— Kuntoiluun saa tehoja myös intervalliharjoituksilla. Välillä kannattaa spurtata niin, että hengitys kiihtyy kunnolla.

Myös vesikävelysauvat ja jalkoihin kiinnitettävät vesi­juoksukellukkeet tehos­tavat harjoitusta.

Lue lisää ja katso videot:

Näyttelijä Mia Nuutila näyttää - Hio kuntoon vesijuoksutekniikka